• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بویی که طعم زندگی را به کام مردم زرین شهر تلخ می‌کند/تذکر دادستان شهرستان لنجان به کارخانه ذوب آهن

  • کد خبر : 33456
  • 26 مرداد 1402 - 7:48
بویی که طعم زندگی را به کام مردم زرین شهر تلخ می‌کند/تذکر دادستان شهرستان لنجان به کارخانه ذوب آهن
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لنجان گفت: با توجه به انتشار بوی مشمئز کننده در زرین شهر پیگیری قضایی در این خصوص انجام و دادستان شهرستان لنجان به کارخانه ذوب آهن تذکر داد.

به گزارش نبض وطن، فاطمه محمدی کارخانه ذوب آهن اصفهان را یکی از صنایع آلاینده دانست و اظهار کرد: وضعیت آلایندگی کارخانه بصورت شبانه روزی پایش می‌شود به دلیل مشکلات زیست محیطی این کارخانه بارها اخطار داده شده و براساس قوانین نیز این کارخانه در لیست صنایع آلاینده قرار دارد.

وی در خصوص انتشار بوی مشمئز کننده در زرین‌شهر و گلایه‌های مردم در این خصوص افزود: اداره محیط زیست شهرستان لنجان پیگیر این مسئله بوده و مشکلاتی که طی روزهای گذشته به دلیل بوی کُک پیش آمده است را نیز مرود بررسی قرار داده و بار دیگر به کارخانه ذوب آهن اخطار داده شده که باید آلودگی ناشی از تولیدات خود را کنترل کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان لنجان با بیان اینکه آلایندگی کارخانه ذوب آهن پیش‌تر نیز پیگیری قضائی شده بود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع شرایط پیش آمده به اطلاع دادستان شهرستان لنجان رسید و دادستان نیز نماینده حقوقی ذوب آهن را احضار و تذکرات لازم را به این کارخانه داد.

وی ادامه داد: مباحث زیست محیطی و مشکلات پیش آمده طی روزهای گذشته از سوی اداره کل محیط‌زیست استان و شهرستان به طور جدی دنبال خواهد شد و امیدواریم مشکل انتشار بوی کک در زرین شهر رفع شود.

محمدی با بیان اینکه با صدور رأی دادگاه مقرر شد ذوب آهن طرح جامع رفع آلودگی زیست محیطی را ارائه کند، عنوان کرد: کُک از زغال سنگ تولید شده و به عنوان سوخت در کوره بلند ذوب آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به مشکلاتی که در این خصوص وجود داشت کارخانه ذوب آهن سال گذشته دریچه‌های فلِکسیبل بخش کک سازی را تعویض کرد اما نتیجه مطلوبی در این خصوص به دست نیامد و همچنان گازهای آلاینده فرار در فضا انتشار پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لنجان مشکلات زیست محیطی کارخانه ذوب آهن را نقطه به نقطه بررسی و الزامات رفع آلودگی آنها را مشخص کرده و در نتیجه بررسی‌ها در ۳۸ بند نقاطی که با مشکل زیست محیطی مواجه بودند به کارخانه ذوب آهن اعلام و این مشکلات را اولویت بندی کردیم.

محمدی خاطرنشان کرد: ذوب آهن براساس مشکلات کارشناسی ارائه شد طرح جامع رفع آلودگی زیست محیطی را به اداره محیط زیست ارائه کرد و ما طبق آن برنامه اقدامات انجام شده را برای کاهش آلایندگی بصورت مرتب بررسی می‌کنیم و تاکنون یکسری از برنامه‌ها انجام شده اما از برنامه عقب هستند.

وی با بیان اینکه براساس گزارشات ارائه شده از سوی کارخانه ذوب آهن شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل عقب ماندن این کارخانه از برنامه کاهش آلایندگی مطرح شده، افزود: مسئولان کارخانه ذوب آهن چنین عنوان می‌کنند که شیوع ویروس کرونا سبب شده است نتوانند کارشناس مربوطه را از خارج کشور به این کارخانه بیاورند و از سوی دیگر تحریم‌ها باعث شده قطعاتی موفق به واردات قطعات مورد نیاز خود کنند و این در حالی است که آخرین برنامه‌ای که برای کاهش آلایندگی تا ۱۴۰۴ پیش‌بینی کردند شامل پروژه‌های بزرگ و سنگینی است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لنجان کارخانه ذوب آهن را یک صنعت فرسوده دانست و تصریح کرد: چنانچه کارخانه ذوب آهن تمام تلاش خود را بکار گیرد بطور کامل نمی‌تواند مشکلات آلایندگی این کارخانه را حل کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آلایندگی ذوب آهن باعث بروز برخی بیماری‌ها در زرین‌شهر شده است، یادآور شد: محیط‌زیست در این خصوص کارشناس نبوده و برهمین اساس نمی‌تواند اعلام نظر کند اما از متولی این مهم که شبکه بهداشت است بارها درخواست شده تا این مسائل را بررسی و نتیجه به دست آمده را اعلام کنند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=33456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با توجه به ابنکه کارخانه ذوب آهن از قدیمی ترین نوع تولید در کارخانه درحال استفاده است و هیچگونه بروز رسانی در نورد ها انجام نشده باعث انتشاره این بوی متعفن و بسیاری از بیماری های ریوی و سرطان در زنان و سقط،جنین و ام اس شده است
    .
    .
    اینجانب محمدرمضانی به عنوان عضوی کوچک ازاین شهرستان خواستار تولید به اندازه و حتی کمتر از حد این کارخانه هستم تا ماهم نخواهیم این بوی متعفن رو استنشاق کنیم …
    و مدیر عاملان این کارخانه و مسئولین محترم پیگیری های لازم جهت بروز رسانی دستگاه های تولید رو هرچه سریع تر در دستور کار قرار دهند.
    .
    باتشکر از طرف اهالی زرین شهر و بنده حقیر محمدرمضانی(مدیر پیج لنجان نیو و حوادث لنجان)