• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تقوی: دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد فضای نقادی را باز کند

  • کد خبر : 11808
  • 26 تیر 1400 - 7:42
تقوی: دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد فضای نقادی را باز کند
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با ااظهار این که یکی از شعارهای اصلی رییس جمهوری منتخب مبارزه با فساد بوده است ، گفت : دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد باید فضای انتقاد و نقادی را باز کند تا بتواند از نظر افراد مصلح ، دلسوز ، کارشناس و خبره در این زمینه استفاده کند.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، علی تقوی جلودار اظهار کرد : اگر فضای نقد آزاد فراهم نشود ، افراد کارشناس و آگاه به امور نمی توانند ریشه های فساد را بررسی و راهکار برای خشکاندن آن پیشنهاد دهند و فرصت همچنان در اختیار افراد فرصت طلب و فاسد باقی می ماند.

وی از رسانه ها به عنوان یکی از ابزارهای مناسب برای مقابله با فساد یاد کرد و گفت : رسانه ها رابط میان حکومت و مردم ، نخبگان و کارشناسان با بدنه مدیریتی و مهم تر از همه ابزار نظارتی قوی و کارآمد هستند و بهتر از هر دستگاه ناظری می توانند بر عملکرد دستگاه ها و مدیران نظارت کنند.

دبیر انجمن مدرسین دانشگاه های مازندران اضافه کرد : رسانه ها به دلیل حضور مستمر در بخش های مختلف جامعه و ارتباط داشتن با اقشار مختلف از نزدیک با مسائل آشنا هستند و آنها را لمس می کنند ولی لازم است فضای آزاد برای آنها جهت نقد عملکردها ایجاد شود تا بتوانند راه هرگونه کم کاری ، فرصت طلبی و فساد را ببندند.

وی ادامه داد : رسانه ها به عنوان گوش شنوا و چشم بینا با دیدن مشکلاتی در عملکرد و کارکرد مدیران و پرداختن به آنها در قالب نقدهای کارشناسی می توانند در زمینه کنترل فساد و کم کاری ها از سوی آنها اقدام کنند .

تقوی جلودار گفت : دولت سیزدهم باید اراده جدی و حتمی خود را برای توسعه و پیشرفت کشور به کار ببندد تا بتواند مشکلات و مسائلی را که مردم و جامعه با آن درگیر هستند رفع کند .

وی افزود : جامعه ما اکنون با مشکلات جدی از جمله فقر ، بیکاری ، وضعیت بد معیشتی ، فساد و بحران های اجتماعی همچون بحران زیست محیطی مواجه است و به خاطر این که مشکلات حل نشده و به تاخیر انداخته شده ، همه روی هم انباشت شده و ظرفیت جامعه و مردم را پر کرده است.

این استاد دانشگاه مازندران گفت : یکی از دلایل انباشت مشکلات را باید در ضعف احساس مسئولیت مدیران و مسئولان از یک سو و کارنابلدی آنان جست و جو کرد و اکنون دولت سیزدهم باید با درک این مشکلات و کمک گرفتن از نظر کارشناسان و نخبگان نسبت به رفع آنها اقدام عاجل به عمل بیاورد.

وی افزود : یکی از خوش شانسی های دولت سیزدهم این است که دو قوه مقننه و قضاییه با آن همسو و همفکر هستند و دیگر نهادهای حاکمیتی نیر از پیروزی رییس جمهوری منتخب استقبال کردند در نتیجه ، دولت جدید دیگر با اختلاف نظر و ناهماهنگی هایی که در دولت های قبل وجود داشت ، مواجه نیست و بهتر می تواند بر حل مشکلات مردم تمرکز کند.

تقوی جلودار گفت : مردم از این وضعیتی که دولت سیزدهم در آن قرار گرفت و یک دست شدن قوای سه گانه و دیگر ارکان حاکمیت اطلاع دارند و هیچ بهانه ای را در این زمینه نخواهند پذیرفت و به همین دلیل تمامی ارکان حاکمیت بویژه سه قوه اصلی باید تمام توان و تمرکزشان را بر حل مشکلات کشور قرار دهند و از هرگونه ایجاد تنش یا محول کردن حل مشکلات به زمان دیگر به هر بهانه ای که باشد ، بپرهیزند.

وی با اظهار این که قطعا حل مشکلات کشور نیازمند منابع مالی کافی است ، افزود : یکدست شدن حکومت در کشور این زمینه را ایجاد کرده است تا مشکلاتی که بر سر راه تامین منابع مالی و پولی کشور قرار دارد ، رفع شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد : بر همگان روشن است که فروش نفت اصلی ترین منبع درآمدی دولت ها در کشور ما به شمار می رود و هم اکنون نیز کشور با مشکل بلوکه شدن درآمدهای نفت فروخته شده و همچنین فروش نفت مواجه است و این وظیفه اصلی و اولیه دولت جدید است که راه را برای آزاد کردن پول بلوکه کشور باز و بازار فروش نفت را احیاء کند.

وی افزود : البته پیش نیاز ایجاد چنین فضایی که کشور بتواند طبق روال عادی نفت بفروشند و درآمد کسب کند این است که با کشورهای دیگر در تعامل باشیم و مشکلات بین المللی را حل و فصل کنیم چون اگر این گام برداشته نشود ، وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد و همانند قبل از لحاظ درآمد اصلی در محرومیت باقی خواهد ماند.

تقوی جلودار تاکید کرد : دولت سیزدهم می توان با رعایت و اولویت منافع ملی به دنبال ارتباط و تعامل با دیگر کشورها باشد تا از این طریق بخشی از مشکلات کشور که ناشی از روابط بین المللی می باشد برطرف شود .

وی همچنین بر ضرورت انتخاب مدیران توانمند و کاربلد برای دولت سیزدهم تاکید کرد و گفت : انتظار نداریم که رییس جمهوری منتخب حتما دولت فراجناحی تشکیل دهد ، ولی لازم است حداقل های لازم در انتخاب مدیران رعایت شود و بشدت از به کارگیری افراد متملق و چاپلوس که هنری جز انباشت مشکلات ندارند ، بپرهیزد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد : برای انتخاب مدیران در دولت سیزدهم می بایست کارآمدی که ناشی از توانمندی و تخصص افراد است مورد نظر قرار گیرد .

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=11808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.