• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نورانی: همه گیری کرونا؛ ضربه نهایی را بر کسادی بازار وارد ساخت/اصناف از تعطیلات مکرر کرونایی ناراضی هستند

  • کد خبر : 11820
  • 27 تیر 1400 - 6:11
نورانی: همه گیری کرونا؛ ضربه نهایی را بر کسادی بازار وارد ساخت/اصناف از تعطیلات مکرر کرونایی ناراضی هستند
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: وعده‌های ارائه شده از سوی مسئولان امر برای حمایت از اصناف و زیان‌دیدگان کرونا در شهرستان لنجان تاکنون محقق نشده است.

محمدجواد نورانی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن، با اشاره به آغاز پیک پنجم و وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان لنجان اظهار کرد: با توجه به آغاز پیک پنجم کرونا در شهرهای مختلف ایران و تغییر وضعیت به وضعیت قرمز کرونایی بار دیگر فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا ممنوع اعلام شده است.
وی با بیان اینکه همه گیری کرونا؛ ضربه نهایی را بر کسادی بازار وارد ساخت، افزود: شیوع ویروس کرونا قطعا آثار منفی بسیاری بر تمام بخش‌های اقتصاد کشور داشته اما باید پذیرفت بسیاری از کسب و کارها و مشاغل به‌خصوص در بخش توزیع زیان قابل توجهی را متحمل شدند به گونه ای که زخم کرونا بر تن بازارایان شهرستان لنجان به خوبی نمایان است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: شاخص‌های مختلفی همچون قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر،بیمه،مالیات، اجاره مغازه و… و از همه مهمتر قدرت خرید مصرف کننده نقش موثری را بر عرضه و تقاضا داشته و عدم همخوانی این موارد می تواند بازار را از حالت تعادل خارج ‌کنند.
نورانی اضافه کرد: امروز افزایش قیمت ها و تورم باعث کاهش قدرت خرید مصرف کننده شده به گونه ای که بازار همچون گذشته رونق نداشته و بسیاری از اصناف فروش کالای چندانی ندارند، همه‌گیری کرونا نیز مزید بر علت شد تا فعالیت اقتصادی در این بازار برای مشاغل مختلف از جمله گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ سخت‌تر از گذشته شده و حیاتشان با چالش های متعدد مواجه شود.
وی با بیان اینکه وعده‌های ارائه شده از سوی مسئولان امر برای حمایت از اصناف و زیان‌دیدگان کرونا در شهرستان لنجان تاکنون محقق نشده است، عنوان کرد: اصناف شهرستان لنجان همگام با بازاریان سراسر کشور در صحنه های حساس کشور همچون پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و امروز در جنگ اقتصادی حضوری پرشور داشته و از سوی دیگر در تمامی مراحل حامی دولت بوده اند اما امروز دولت برای حل مشکلات اصناف هیچ اقدام عملیاتی انجام نداده است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲ هزار واحد صنفی در شهرستان لنجان مشغول فعالیت هستند که همه آنها از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا به نوعی خسارت دیدند اما متاسفانه تاکنون حمایت ملموس و اقدامی عملی برای التیام مشکلات مترتب از تعطیلی های پی در پی بازار از اصناف همچون عدم برگشت چک‌ها، عدم اخذ جرائم تسهیلات بانکی، کمک به پرداخت اجاره بها، تخصیص وام‌های کم بهره و غیره انجام نشده است.
وی با بیان اینکه امروز اصناف و بازارایان بی اعتنا به تعطیلی واحد صنفی خود در وضعیت قرمز کرونایی هستند، متذکر شد:اصناف به دلیل تعطیلی پی در پی درآمد نداشته و با چک های برگشتی و اقساط وام و پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی و مالیات مواجه هستند بنابراین موافق به تعطیلی دوباره واحد صنفی خود نیستند.
نورانی افزود: براساس گزارشات ارائه شده دورهمی ها و عدم توجه برخی افراد به استفاده از ماسک و پروتکل های بهداشتی عامل اصلی بروز موج جدید کرونا بوده اما هر بار با بروز موج جدید بیماری اصناف باتعطیلی روبرو می شوند که قطعا اینگونه تصمیمات حلال مشکلات نیست چراکه بسیاری از اصناف تمامی دستورهای بهداشتی را رعایت می کنند.
وی تصریح کرد: بدون تردید ادامه این روند باعث تعدیل نیروی انسانی از سوی اصناف خواهد شد که علاوه بر تبعات اقتصادی، تبعات اجتماعی بزرگی را نیز به همراه دارد بنابراین برای نرسیدن به چنین شرایطی لازم است از اصناف حمایت های لازم به عمل بیاید و بجای تعطلیلی اصناف با برگزاری گشت های مشترک با افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد قاطع شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=11820
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.