• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

موذنی: زرین شهر نیازمند خانه هنرمندان است

  • کد خبر : 11875
  • 28 تیر 1400 - 6:09
موذنی: زرین شهر نیازمند خانه هنرمندان است
فعال اجتماعی گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان نیازمند نشاط و شادی بوده و برای تامین آن باید به سمت استفاده از فعالیت های هنری هنرمندان گام برداشت و چنانچه با تغییر کاربری حمام دوقلو به خانه هنرمندان موافقت شود فعالیت های هنری هنرمدان شهر منسجمتر و افزایشی چشمگیر خواهد داشت.

میلاد موذنی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: روح خطه طلایی ایران از دیرباز با هنر آمیختگی جدایی‌ناپذیری داشته به گونه‌ای که هر گوشه از این دیار کهن، نشانی از نقش سرانگشتان هنرمندان آن می‌توان یافت چه در آثاری که حاصل سال‌ها تلاش هنرمندان با ذوق آن است و چه در وسایل اولیه زندگی که هیچ‌گاه در گذر زمان از نقش هنر بی‌نصیب نمانده است.
وی افزود: در این میان معماری خانه‌ها و اماکن قدیمی زرین شهر جدا از نقشی که در ایجاد امنیت، آرامش و سهولت زندگی دارشته با فرهنگی خاص در زندگی این دیار و هنر معماران این خطه گره خورده است که با گشت و گذار در بین آثار معدود به جا مانده از گذشتگان می توان روح هنر را درآنان جستجو کرد.
این فعال اجتماعی تصریح کرد: حمام دوقلو زرین شهر علاوه بر ارزش معماری، از دیدگاه اجتماعی نیز حائز اهمیت چراکه این حمام از جمله اماکن قدیمی باقی مانده از گذشتگان در خطه طلایی ایران به شمار می آید که نه تنها کاربرد نظافت داشته بلکه در شکل آئینی خود نیز در هر برهه زمانی شکل‌دهنده فرهنگی خاص و خزنده در میان عامه مردم بوده است.
وی ادامه داد: نورگیرهای طاق حمام دوقلو، چشم اندازی آرام‌بخش و دل‌انگیز را ‏پیش‌روی مردمانی که در گذشته برای تن‌شویی و آرامش ‏روان به گرمابه می‌آمده‌‏‎اند، می‌گشوده است، اما امروز این مکان به دلیل بی مهری های فراوان نه تنها کاربری خود را از دست داده بلکه سبب بروز برخی مشکلات برای ساکنین آن محله شده است.
موذنی اضافه کرد: با توجه به درخواست های مکرر شهروندان نیاز است امروز نهادهای متولی همچون میراث فرهنگی، مدیریت شهری و اداره اوقاف در کنار یکدیگر قرار گرفته و ضمن توجه به مطالبات به حق ساکنین این محله به سمت پاکسازی و مرمت، بنای یاد شده گام بردارند و در قالب حفاظت اضطراری از آن رفع خطر کنند.
وی عنوان کرد: هنرمندان به مثابه یک نیروی فکری، همواره در شکل گیری آگاهی نقشی بی بدیل داشته اند از این رو توسعه زرین شهر نیز نیازمند حضور همه گیر و همه جانبه هنرمندان در عرصه های فرهنگی شهر بوده اما این حضور نیازمند زیرساخت و مکانی است که هنرمندان شهر بتوانند، داشته ها و ظرفیت های خود را در آن به نمایش بگذارند.
این فعال اجتماعی خانه هنرمندان را نقطه درخشان بروز خلاقیت و نوآوری در احیای یک بنای تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: خانه های هنرمندان با توجه به قابلیت‌های بالای خود توانسته اند در شهرهای مختلف ایران به خوبی هنر و فرهنگ آن دیار را نمایندگی کنند.
وی با بیان اینکه زرین شهر نیازمند خانه هنرمندان است، یادآور شد: جامعه امروز بیش از هر زمان نیازمند نشاط و شادی بوده و برای تامین آن باید به سمت استفاده از فعالیت های هنری هنرمندان گام برداشت و چنانچه با تغییر کاربری حمام دوقلو به خانه هنرمندان موافقت شود فعالیت های هنری هنرمدان شهر منسجمتر و افزایشی چشمگیر خواهد داشت.
موذنی با بیان اینکه هنرمندان زرین شهر همواره به دنبال پاسخگویی به دغدغه جامعه هنری شهر بوده اند، متذکر شد: امروز زرین شهر نیازمند فعالیت های تمرینی، آموزشی و از آن مهمتر حمایت از فعالیت های هنری در قالب رفع نیازهای فرهنگی و هنری است، و اختصاص حمام تاریخی دوقلو به این مهم می تواند علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی هنرمندان دغدغه ساکنین محله را کاهش داده و به محلی برای برگزاری گردهمای ها، برگزاری ورکشاپ، کارگاه، نمایشگاه و نقد آثار هنری و… مبدل گردد.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های هنری را باید از دل انجمن‌ها جستجو کرد، گفت: انجمن‌های مردم نهاد به نوعی نهادهای مدنی رسمی هستند که می‌توانند به صورت تخصصی در حوزه های مختلف از جمله مباحث اجتماعی، فرهنگی و هنری کار کنند و چنانچه اعتماد دو طرفه بین انجمن های مردم نهاد، هنرمندان، فعالان اجتماعی و مسئولان تقویت شود می توان به عینیت پیدا کردن توسعه شهر و همچنین افزایش نشاط شهروندان بیش از پیش امیدوار بود.

گفتگو از: اکرم حسین زاده بیستگانی

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=11875
  • نویسنده : اکرم حسین زاده بیستگانی

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.