• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
با هدف افزایش رضایت خریداران؛

نرخ حق الزحمه نمایشگاه‌های خودرو در لنجان کاهش یافت

  • کد خبر : 12888
  • 24 مرداد 1400 - 13:13
نرخ حق الزحمه نمایشگاه‌های خودرو در لنجان کاهش یافت
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: با هدف افزایش رضایت خریداران نرخ حق‌العمل صنف نمایشگاه‌داران اتومبیبل شهرستان لنجان به 1 درصد کاهش یافت.

به گزارش نبض وطن، یکی از ساده‌ترین متداول‌ترین روش‌ها خرید خودرو روش خرید از نمایشگاه‌های ماشین به شمار می آید و چنانچه مشتری قصد خرید خودرویی را داشته باشد با مراجعه به نمایشگاه ها و صحبت با طرف واسط که همان نمایشگاه‌دار است، اقدام به نهایی کردن خرید خودروی مد نظر می‌کند.

موارد متعددی از شکایت مشتریان در این روش سنتی خرید خودرو وجود دارد، که چنانچه خریداران آگاهی لازم از قوانین خرید خودرو و یا دست‌کم اطمینان نسبت به شخص فروشنده داشته باشند بخش اعظمی از مشکلات احتمالی و عدم رضایت مشتری از خرید انجام شده مرتفع خواهد شد.

محمد مهدی دهقانی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان اظهار کرد: اتحادیه نمایشگاه‌داران در شهرهای مختلف مصوبه‌های خاص خود را دارند و در برخی مواقع در یک شهر حق‌العمل براساس ارزش روز خودرو تعیین می‌شود .

وی افزود: با توجه به دریافت درخواست های ارائه شده از سوی شهروندان به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان و همچنین صحبت های انجام شده با اتحادیه بنگاه داران املاک، خودرو و موسسات اتومبیل کرایه شهرستان بررسی کاهش حق العمل نمایشگاه‌دارن اتومبیل در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان تصریح کرد: در حالی که به خاطر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا کار و زندگی مردم فشار مالی بر بیشتر افراد جامعه افزایش شدیدی داشته، ما نیز معتقدیم نباید فشار مضاعفی به واسطه فعالیت اصناف به مردم وارد شود.

وی ادامه داد: با هدف اصلاح نرخ حق العمل کمیسیون نمایشگاه های اتومبیل، جلسه کمیته فرعی نرخ گذاری اتاق اصناف شهرستان لنجان تشکیل شد تا پس از آن بتوانیم در کمیسیون نظارت، نرخ مصوب در این کمیته را به تصویب برسانیم.

محمد جواد نورانی رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان با بیان اینکه به دلیل نوسان ارز و تحولات سیاسی، بازار خودرو در طول سال گذشته روز‌های پرالتهابی را پشت سر گذاشته است،  گفت: رشد بی‌سابقه قیمت خودرو در کشور و کاهش نقدینگی مردم، موجب نا‌توانی آنان برای خرید خودرو جدید و یا تعویض خودرو قبلیشان شده است و در این شرایط، خرید خودرو کارکرده بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی بازار خودرو‌های کارکرده در ایران را بازار پرتلاطمی دانست و  افزود: با توجه به وضع قوانین و همچنین نظارت بر فعالیت اتحادیه نمایشگاه‌داران، امروزه خرید از نمایشگاه‌های خودرو مطمئن بوده و فضای چندانی برای سودجویی برخی متخلفین وجود ندارد اما نباید فراموش کرد هیچ خریداری از نحوه نگهداری مالک قبلی خودرو خبردار نیست و چنانچه در زمان خرید خودرو بدون داشتن اطلاعات لازم اقدام به خرید شود احتمال بروز برخی اختلافات وجود دارد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان مهم‌ترین نکته در خرید خودروی دست دوم را پرداخت پول به میزان ارزش واقعی خودرو دانست و تصریح کرد: موضوع مهمی که خریداران خودرو باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، در اختیار داشتن اطلاعات کامل و اطمینان از فروشنده خودرو و همچنین استفاده از ظرفیت کارشناسان در زمان خرید است تا پس از ورود به پروسه خرید خودرو از نمایشگاه‌ها با برخی چالش های احتمالی مواجه نشوند.

وی ادامه داد: نرخ های ابلاغی به اتحادیه های مختلف صنفی با توجه به بررسی کمیته‌های کارشناسی و مدنظر قراردادن وضعیت معیشت طبقات مختلف مردم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و سپس با رای اکثریت آراء در کمیته فرعی نرخ گذاری اتاق اصناف و کمیسیون نظارت هر شهرستان مصوب خواهد شد از این رو پس از ابلاغ نرخنامه، با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

نورانی با بیان اینکه حق کمیسیون نمایشگاه های خودرو مثل دستمزد سایر مشاغل در تمام معاملات پرداخت می‌شود، عنوان کرد: نمایشگاه دارن موظف هستند، بر اساس تعرفه‌ای که از سوی اتحادیه بنگاه داران املاک، خودرو و موسسات اتومبیل کرایه شهرستان لنجان به آنها ابلاغ شده، از طرفین معامله کارمزد بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه بنگاه‌دارن املاک، خودرو و موسسات اتومبیل کرایه و صنف نمایشگاه‌داران خودرو در نشست کمیته فرعی نرخ گذاری اتاق اصناف شهرستان لنجان اعلام کرد با هدف افزایش رضایت خریداران با کاهش نرخ حق‌العمل این صنف به ۱ درصد یعنی نیم درصد برای فروشنده و نیم درصد برای خریدار موافق است.

کریم رمضانی رئیس اتحادیه بنگاه داران املاک، خودرو و موسسات اتومبیل کرایه شهرستان لنجان اظهار کرد: صنف نمایشگاه داران اتومبیبل شهرستان لنجان همواره پایبند قانون بوده اند و حق العمل خود را بر اساس نرخ مصوب کمیسیون نظارت دریافت کرده اند.

وی با اشاره تعطیلی های پی در پی نمایشگاه داران اتومبیبل شهرستان لنجان به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی این صنف، افزود: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودرو و کاهش توان خرید مردم برای خرید خودرو کارکرده اتحادیه بنگاه داران املاک، خودرو و موسسات اتومبیل کرایه شهرستان لنجان علیرغم مشکلات فراوان اقتصادی این صنف با کاهش نرخ حق‌العمل نمایشگاه‌داران اتومبیل در مسیر همراهی با خریدارن خودرو گام برداشت تا رضایتمندی مردم در زمان خرید افزایش یابد؛ البته در این میان مالیات بر ارزش افزوده لحاظ خواهد شد.

رئیس اتحادیه بنگاه داران املاک، خودرو و موسسات اتومبیل کرایه شهرستان لنجان تصریح کرد: خریداران خودرو باید در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشند که برخی مواقع پس از تنظیم قولنامه، طرفین معامله به طور توافقی معامله را فسخ می کنند.

وی عنوان کرد: در اینگونه مواقع کمیسیون معامله باید به طور کامل توسط هر دو طرف پرداخت شود و اگر یک طرف معامله منصرف شود و معامله را در هر مرحله‌ای که قرار داشته باشد فسخ کند، موظف است سهم کمیسیون طرف مقابل را نیز پرداخت کند.

رمضانی خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع امکان دارد که قرارداد توسط مراجع قانونی و به دلیل ممنوع المعامله بودن یکی از طرفین و یا در رهن و یا توقیف بودن خودرو فسخ شود که در این شرایط هیچ‌کدام از طرفین وظیفه‌ای نسبت به پرداخت کمیسیون نخواهند داشت و نمایشگاه مربوطه باید حق کمیسیون خود را از مراجع قانونی پیگیری و مطالبه کند.

گزارش از: زهرا جعفری

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=12888
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.