• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

احمدیان:خشکاندن لاگون‌ها وعده ایی که عملی نشد!

  • کد خبر : 13102
  • 02 شهریور 1400 - 13:21
احمدیان:خشکاندن لاگون‌ها وعده ایی که عملی نشد!
عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: در سال ۱۳۹۷ مدیرعامل کارخانه ذوب اهن مکاتباتی را با استانداری اصفهان و شهرداری زرین شهر داشته و پیشنهاد خشکاندن لاگون ها و تغییر کاربری این اراضی به مسکونی و خدماتی را اعلام کردند که مستندات آن نیز موجود است اما، در سال ۱۳۹۸ مجددا آبگیری لاگون ها با ذخیره پساب فاضلاب زرین شهر آغاز شد.

به گزارش نبض وطن، احمد احمدیان در نشست با فرماندار، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و سرپرست شهرداری زرین شهر اظهار کرد: بیش از یک دهه است که خشکسالی ردپای عمیقی در شهرستان لنجان از خود بر جا گذاشته و به چالشی بزرگ برای مردم، کشاورزان، صنایع که بخش قابل توجهی از این شهرستان را اشغال کرده‌اند و چرخشان با این مایع حیات‌بخش می‌چرخد، تبدیل شده است.
وی افزود: استفاده از آب در صنایع بزرگ فعال در شهرستان لنجان به دلیل کم‌آبی‌ سال‌های اخیر شرایطی را ایجاد کرده ‌است و برهمین اساس مسئولان و فعالان این بخش در اندیشه روش‌هایی مانند بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای نجات صنایع از بحران کم آبی هستند.
عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: استفاده از پساب به عنوان طرحی ملی در صنایع آب بر آن هم به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم در کشور امری پسندیده است اما در این بین نباید سلامت شهروندان تحت تاثیر این اقدام صنایع بزرگ همچون ذوب آهن اصفهان قرار گیرد.
وی ادامه داد: طی سال ها فعالیت کارخانه ذوب اهن در شهرستان لنجان، زرین شهر و شهروندان آن آسیب های بسیاری را از آلایندگی های این کارخانه متحمل شده اند و با انتشار خبر انتقال پساب فاضلاب شهرستان های نجف آباد و فلاورجان به شرکت سهامی ذوب آهن امروز این سوال در ذهن شهروندان زرین شهر به وجود آمده که آیا این‌بار باید مشکلات زیست محیطی و … را باید در انتقال پساب فاضلاب دیگر شهرهای استان آن هم بدون اخذ مجوزات لازم تحمل کنند.
احمدیان اضافه کرد: زمانی که اعضاء شورای اسلامی زرین شهر و مدیریت شهری از اجرای پروژه انتقال پساب فاضلاب شهرستان های نجف آباد ، فلاورجان و بخش فولادشهر به شرکت سهامی ذوب آهن مطلع شدند مکاتبه ای به صورت جداگانه از سوی شورای شهر و شهرداری با ذوب آهن انجام گرفت.
وی عنوان کرد: در این مکاتبه شورای شهر با شرکت سهامی ذوب آهن چنین آمده بود که این شرکت ظرف مدت ۱۰ روز مستندات و مجوزهای اخذ شده خود را درخصوص این پروژه به مدیریت شهری زرین شهر ارائه کنند که متاسفانه مسئولان کارخانه ذوب آهن و مدیرعامل این مجموعه به این مکاتبه توجه نکردند.
عضو شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: پس از گذشت بیش از یکماه نامه و علیرغم بی توجهی شرکت سهامی ذوب آهن به مطالبه اعضاء شورای اسلامی زرین شهر درخصوص شفافسازی پروژه انتقال پساب فاضلاب شهرستان های نجف آباد ، فلاورجان و بخش فولادشهر به شرکت سهامی ذوب آهن دومین نامه تدوین به این مجموعه ارسال شد.
وی یادآور شد: در جلسه ای که اعضاء شورای اسلامی با فرماندار شهرستان لنجان داشتند اعلام شد چنانچه شرکت سهامی ذوب آهن به خواسته شهروندان و شورای شهر توجه نکند، این بی توجهی تبعات اجتماعی فراوانی به همراه خواهد داشت که نتیجه این پیگیری برگزار جلسه ای در فرمانداری شهرستان لنجان با کارشناسان ذوب آهن و مسئولان دستگاه های ذی ربط شهرستان بود.
احمدیان متذکر شد: در این جلسه مشخص شد متاسفانه شرکت سهامی ذوب آهن هیچگونه مجوزی برای اجرای این پروژه اخذ نکرده و با تکیه بر بهانه هایی چون الزام پساب در صنعت پروژه انتقال پساب فاضلاب شهرستان های نجف آباد ، فلاورجان و بخش فولادشهر به شرکت سهامی ذوب آهن را به مرحله اجرا رسانده و این مسئله نگرانی ها در این خصوص افزایش داد.
وی با انتقاد از نوع نگرش مسئولان ذوب آهن به شهرستان لنجان، گفت: متاسفانه نوع برخورد مسئولان ذوب آهن با شهرهای مختلف شهرستان متفاوت بوده و این مسئله به دلیل نوع مطالبه و عدم وحدت و اختلافات بین مسئولان شهرهای مختلف شهرستان در برابر ذوب آهن است و این مسئله سبب شده مسئولان ذوب آهن از این اختلاف نظر به نفع خود بهره ببرند و این درحالیست که مسئولان شهرستان لنجان باید با وحدت کلمه به دنبال احقاق حقوق شهروندان باشند.
عضو شورای اسلامی زرین شهر افزود: قطعا مدیریت شهری و شهروندان زرین شهر و همچنین مسئولان شهرستان لنجان مخالف استفاده پساب در صنعت ذوب آهن نیستند اما قرار نیست در مسیر استفاده از پساب در این صنعت حقوق شهر و شهروندان زرین شهر تضییع شود.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ مدیرعامل کارخانه ذوب اهن مکاتباتی را با استانداری اصفهان و شهرداری زرین شهر داشته و پیشنهاد خشکاندن لاگون ها و تغییر کاربری این اراضی به مسکونی و خدماتی را اعلام کردند که مستندات آن نیز موجود است اما، در سال ۱۳۹۸ مجددا آبگیری لاگون ها با ذخیره پساب فاضلاب زرین شهر آغاز شد.
احمدیان توسعه زرین شهر را در گرو الحاق لاگون ها به شهر دانست و ادامه داد: برای احداث مسکن ملی در زرین شهر زمینی در کنار لاگون های ذوب آهن در نظر گرفته شده است و چنانچه لاگون ها مجددا آبگیری شود مشکلات بسیاری برای اجرای این طرح به وجود خواهد آورد.
وی تنها راه توسعه زرین شهر را به سمت شمال و شمال شرق زرین شهردانست و اضافه کرد: متاسفانه توسعه زرین شهر با موانعی که ذوب آهن ایجاد کرده متوقف می شود و نمونه بارز آن اراضی موسوم به پیام نور و لاگون ها است که با بی توجهی به خواسته شهروندان، اعضاء شورای شهر و مدیریت شهری سالهاست متوقف مانده است.
عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: رونوشتی که شرکت سهامی ذوب آهن در پاسخ به مکاتبه فرمانداری شهرستان لنجان در خصوص پروژه انتقال پساب از شهرستان های نجف آباد و فلاورجان داده بود خطاب به اعضاء شورای اسلامی شهر ورنامخواست بوده که باعث تعجب اعضاء شورای اسلامی زرین شهر شد.
وی با بیان اینکه چه تضمینی وجود دارد که پساب دیگر شهرستانهای استان به لاگون های زرین شهر منتقل نشود، عنوان کرد: انتظار شهروندان، اعضاء شورای اسلامی زرین شهر و مسئولان شهرستان لنجان آن است که در گام نخست در حد نیاز صنعت پساب به این مجموعه پس از اخذ مجوزات و دستیابی به استاندارها استفاده شود و جهت ذخیر پساب با جایگذاری مخازن در خود اراضی ذوب آهن این اقدام انجام شود.
احمدیان با بیان اینکه شرکت سهامی ذوب آهن تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی شهرداری برای اجرای این پروژه در شهر دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: فعالیت ذوب آهن سال ها ست هوا، خاک و آب زرین شهر را تحت تاثیر قرار داده و انتقال پساب به این شکل قطعا خطرات زیست محیطی بسیاری را برای شهر و شهروندان به همراه دارد از این رو مخالف انتقال و ذخیره پساب در لاگون ها هستیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=13102

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.