• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سودایی: مباحث زیست محیطی و توسعه زرین شهر خط قرمز مدیریت شهری است

  • کد خبر : 13114
  • 02 شهریور 1400 - 18:47
سودایی: مباحث زیست محیطی و توسعه زرین شهر خط قرمز مدیریت شهری است
سرپرست شهرداری زرین شهر گفت: امروز خشکاندن لاگون ها و الحاق آن به زرین شهر به یک مطالبه تبدیل شده و نمی توان به سادگی از کنار این درخواست شهروندان عبور کرد.

به گزارش نبض وطن، علیرضا سودایی در نشست با اعضاء شورای اسلامی زرین شهر، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار این شهرستان و امام جمعه زرین شهر اظهار کرد: متاسفانه پس از گذشت ماه ها از آغاز پروژه انتقال پساب شهرستان های نجف آباد، فلاورجان و بخش فولادشهر به ذوب آهن همچنان اطلاعات کافی در خصوص برنامه های ذوب اهن در دسترس نیست.
وی افزود: شفافسازی و ارائه اطلاعات کافی و دقیق درخصوص اجرای این پروژه در حالی مورد بی توجهی قرار گرفته که اولویت مسئولان شهرستان لنجان خصوصا مدیریت شهری زرین شهر و شهروندان این شهر در گام نخست مباحث زیست محیطی است و سوالات مختلف و مخالفت های بسیاری برای انتقال پساب به خطه طلایی ایران وجود دارد.
سرپرست شهرداری زرین شهر تصریح کرد: امروز خشکاندن لاگون ها و الحاق آن به زرین شهر به یک مطالبه تبدیل شده و نمی توان به سادگی از کنار این درخواست شهروندان عبور کرد چراکه اگر لاگون ها مجددا آبگیری شود نه تنها مباحث زیست محیطی آن در آینده گریبان گیر تمام شهروندان شهر خواهد شد بلکه جلوی توسعه شهر را نیز خواهد گرفت.
وی ادامه داد: قطعا استفاده از پساب بجای آب خام در صنعت طرح بسیار خوبی است اما تحقق این طرح در ذوب اهن نباید به قیمت به خطر افتادن محیط زیست، تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت شهروندان و از بین رفتن زمین‌های یک شهر که سرمایه اصلی آن به حساب می‌آید اجرایی شود.
سودایی اضافه کرد: امروز زمان آن رسیده تا کمیته ای متشکل از اعضاء شورای اسلامی زرین شهر، کارشناسان شهرداری، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام جمعه، محیط زیست، ذوب آهن و .. تشکیل شود تا این پروژه از نظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن مکان یابی صحیح برای ذخیره پساب در اراضی ذوب آهن در خارج از حریم زرین شهر از آبگیری مجدد لاگون ها جلوگیری شود.
وی عنوان کرد: فضای سبز بخش زنده و پویای یک شهر به شمار می آید و نقش بسزایی در حفظ شادابی محیط شهری و نشاط شهروندان ایفا می کند و نباید فراموش کرد ایجاد، توسعه و نگهداری فضای سبز در شهرها مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است، بنابراین لازم است تدابیر لازم در شرایط کنونی جهت صیانت از این اندوخته ارزشمند اتخاذ شود.
سرپرست شهرداری زرین شهر یادآور شد: در بسیاری از شهرهای ایران آبیاری فضای سبز با استفاده از پساب انجام می شود و با توجه به تغییر اقلیم و خشک شدن زاینده رود استفاده از پساب با هدف حفظ فضای سبز زرین شهر مورد توجه شهرداری قرار گرفت اما علیرغم مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته با صنایع فولاد مبارکه این صنعت حاضر به همکاری با شهرداری در جهت حفظ این داشته ارزشمند که متعلق به عموم شهروندان است، نشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشات ارائه شده چنانچه در گذشته تدابیر لازم جهت نوع واگذاری و فروش پساب زرین شهر به صنایع فولاد مبارکه انجام می گرفت امروز علاوه بر کسب درآمدی پایدار با تخصیص قسمتی از پساب این شهر می توانستیم از تنش آبی عبور کرده و فضای سبز شهر را از نابودی نجات دهیم.
سودایی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت سهامی ذوب آهن نیز برای حفظ فضای سبز خود اقدام به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز ذوب اهن خواهد کرد، نیاز این این مهم توسط تیمی کارشناسی متشکل از محیط زیست، مدیریت شهری و دیگر دستگاه های ذی ربط مورد بررسی قرار گیرد تا پساب منتقل شده پس از میکروب زدایی مورد استفاده قرار گیرد تا مشکلات زیست محیطی برای شهر و شهروندان ایجاد نکند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=13114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.