• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

صالحی: خشک شدن رطوبت لاگون ها اثرات مخربی برای زرین شهر به همراه دارد

  • کد خبر : 13118
  • 03 شهریور 1400 - 0:55
صالحی: خشک شدن رطوبت لاگون ها اثرات مخربی برای زرین شهر به همراه دارد
فرماندار شهرستان لنجان گفت: براساس نظر کارشناسان محیط زیست انتقال پساب صنعتی به لاگون ها سبب شده برخی مواد آلاینده خطرناک به این اراضی ورود پیدا کند و خشک شدن رطوبت لاگون ها قطعا اثرات مخربی را برای شهر به همراه دارد از این رو باید برای این چالش تصمیم جدی و عملیاتی اتخاذ شود.

به گزارش نبض وطن، خدامراد صالحی در نشست با اعضاء شورای اسلامی زرین شهر استفاده از پساب در صنعت را موضوعی ملی دانست و اظهار کرد: استفاده بهینه از پساب در صنایع فولادی یک ضرورت به شمار می آید وبرهمین اساس نمی توان با اصل موضوع انتقال پساب شهرستان های فلاورجان و نجف آباد مخالفت کرد مگر آنکه روند اجرای چنین پروژه ای با منافع مردم و منطقه در تضاد باشد که باید به صورت کارشناسی آن را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه شرکت سهامی ذوب آهن با  تاخیر نسبت به مجتمع فولاد مبارکه در مسیر استفاده از پساب بجای آب خام گام برداشت، افزود: امروز کارخانه ذوب آهن اصفهان ۶۰ لیتر برثانیه از پساب تصفیه خانه زرین شهر را در اختیار دارد که خط انتقال  آن به این کارخانه در سال ۱۳۹۷ و در زمان فرماندار سابق شهرستان لنجان کلنگ زنی شده و نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که بخشی از پساب تصفیه شده فاضلاب فولادشهر نیز در همان زمان توسط شرکت سهامی ذوب اهن اصفهان خریداری شده که به فاضلاب بافت قدیم فولادشهر تعلق دارد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید فولادشهر در حریم شهرستان فلاورجان قرار دارد و مسئولان این شهرستان با طرح توسعه این تصفیه خانه به شدت مخالف هستند و از جمله مخالفان این طرح شهرداری ایمان شهر و شهرداری مینادشت به شمار می آیند که مجوزهای لازم را برای این پروژه همچنان صادر نکرده اند.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه خانه فاضلاب نیازمند مباحثی کارشناسی است، ادامه داد: به دلایل مختلف کارشناسی شده برخی شهرها به اجرای پروژه تصفیه فاضلاب به صورت مشترک اقدام به احداث چنین زیرساختی می کنند و نمونه بارز آن شهرهای سده لنجان، ورنامخواست و اوشیان است که از یک تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب این شهرها استفاده می کند.

صالحی اضافه کرد: فاضلاب شهرهای زاینده رود، چمگردان و زرین شهر نیز در تصفیه خانه زرین شهر جمع آوری و با استانداردهای لازم در چند مرحله تصفیه شده و بعد از میکروب زدایی به مجتمع فولاد مبارکه منتقل می شود.

وی عنوان کرد: موضوعی که سبب بروز گلایه شهروندان زرین شهر شده این است که چرا پروژه انتقال پساب فاضلاب نجف آباد و فلاورجان توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در سکوت اجرایی شده اما باید گفت این مسئله در سکوت انجام نشده است.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: شرکت سهامی ذوب اهن اصفهان قراردادی را با شهرداری فولادشهر به امضا رسانده و برهمین اساس مسئولان این مجموعه تصور می کردند زمانی که از شهرداری فولادشهر مجوز حفاری اخذ کرده اند می تواند در اراضی حریم این شهر اقدام به لوله گذاری  کنند و این درحالیست که اراضی فولادشهر متعلق به شرکت عمران فولادشهر بوده و شهرداری حق دخالت در اینگونه موارد ندارد.

صالحی یادآور شد: با بروز برخی مشکلات و اختلافات مسئولان ارشد شهرستان لنجان در این موضوع ورود پیدا کردند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه خط انتقال پساب فاضلاب دارای استانداردهایی است که در اجرای پروژه انتقال پساب فاضلاب نجف آباد و فلاورجان به ذوب آهن باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در قالب طرح جامع آلایندگی کارخانه ذوب آهن یکی از وظایف این کارخانه که باید به آن جامه عمل بپوشاند حل مشکلات زیست محیطی لاگون ها باید باشد که متاسفانه در گذشته مغفول باقی مانده است.

فرماندار شهرستان لنجان افزود: متاسفانه در گذشته پساب صنعتی کارخانه ذوب اهن اصفهان با درجه های مختلف آلایندگی به لاگون ها منتقل می شد که تبعات زیست محیطی بسیاری را به همراه داشته و براساس نظر کارشناسان محیط زیست انتقال پساب صنعتی به لاگون ها سبب شده برخی مواد آلاینده خطرناک به این اراضی ورود پیدا کند و خشک شدن رطوبت لاگون ها قطعا اثرات مخربی را برای شهر به همراه دارد از این رو باید برای این چالش تصمیم جدی و عملیاتی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان براساس این طرح مکلف است آلایندگی ناشی از خط تولید خود را تصفیه کند از این رو علاوه بر روند انتقال روند انتقال پساب و جلوگیری از ورود فاضلاب خام به شهرستان باید مراقب بود باردیگر پساب صنعتی به منطقه لاگون ها وارد نشود.

صالحی متذکر شد: در کارخانه فولاد صبا شاهد استفاده از پساب هستیم که این پساب در لاگون های ایزوله جمع آوری و پس از چند مرحله تصفیه با آب خام مخلوط می شود تا بتوانند از آن در خط تولید استفاده کنند و با توجه به گزارش ارائه شده از سوی کارشناسان محیط زیست تصفیه خانه تکمیلی ذوب آهن اصفهان پساب وارده را با آب خام مخلوط کرده تا این صنعت بتواند از این پساب در چرخه صنعت استفاده کند.

وی ادامه داد:  با توجه به دغدغه شهروندان زرین شهر و نمایندگان آنان در پارلمان شهری و همچنین دیگر ارکان مدیریتی درشهرستان لنجان همچنان اطمینان لازم در خصوص انتقال پساب به کارخانه ذوب آهن وجود ندارد و این مهم درحالیست که حق مردم است بدانند روند اجرای این پروژه به چه شکلی است.

فرماندار شهرستان لنجان اضافه کرد: به دلیل ابهامات و عدم شفافسازی در اجرای این پروژه مطالبه گری هایی صورت گرفته و شرکت سهامی ذوب آهن باید پاسخگوی سوالات مردم باشد و محیط زیست نیز نظارت کاملی را بر روند اجرای این پروژه داشته باشد.

وی عنوان کرد: نیاز است کمیته تخصصی با سرعت هرچه بیشتر تشکیل و فعالیت خود را آغاز کند همچنین در این مسیر نیاز است ذوب آهن کلیه مدارک فنی پروژه را در اختیار فرمانداری قرار دهد تا پس از جمع بندی نظرات کارشناسان در اولین فرصت جلسه ای با حضور مدیرکل محیط زیست، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و مسئولان ذی ربط شهرستان لنجان در فرمانداری شهرستان برگزار شود.

صالحی خاطرنشان کرد: منبعی که توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در گردنه احداث شده سبب ایجاد پیچ تندی در مسیر فرعی آزادراه گردیده که علاوه بر چالش های ترافیمی به دلیل نوع توپوگرافی منطقه به چند نقطه از مناطق شهرستان تسلط دارد و برهمین اساس باید برای این مخزن نیر چاره اندیشی و محدودیت های لازم برای فعالسازی آن در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=13118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.