• امروز : چهارشنبه - ۳ دی - ۱۴۰۴

ضرورت مشارکت بیشتر دانش‌آموزان در کلاس درس

  • کد خبر : 142190
  • 05 شهریور 1404 - 16:01
ضرورت مشارکت بیشتر دانش‌آموزان در کلاس درس
وزیر آموزش و پرورش گفت: کنشگر اصلی در کلاس درس دانش‌آموز است و معلم نباید تنها گوینده و دانش‌آموز صرفاً شنونده باشد بلکه کلاس‌ها باید بازآرایی شود تا دانش‌آموزان نقش فعال داشته باشند و یادگیری مشارکتی شکل گیرد.

به گزارش نبض وطن به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی با اشاره به تحولات جهانی در عرصه فناوری و آموزش، اظهار کرد: هوش مصنوعی و ابزارهای نوین آموزشی اگرچه فرصت‌های بزرگی فراهم می‌کنند اما در عین حال می‌توانند شکاف آموزشی میان دانش‌آموزان مناطق برخوردار و محروم را بیشتر کنند؛ بنابراین باید مراقب باشیم تا عدالت آموزشی حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه محور اصلی یادگیری در مدرسه همچنان معلم است، افزود: همه مدیران، کارشناسان و مسئولان آموزشی وظیفه دارند از معلم پشتیبانی کنند تا او بتواند با انگیزه، عشق و توانمندی کلاس را اداره کند. معلم توانمند، معلم عاشق، معلم با برنامه و معلم دارای طرح درس می‌تواند موفقیت دانش‌آموزان را تضمین کند.

کاظمی، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش را کیفیت‌بخشی آموزش در مدارس دولتی دانست و تصریح کرد: باید با ارائه آموزش‌های متنوع و استفاده از روش‌های نوین، فرصت تحول در کلاس‌های درس ایجاد کنیم.

لزوم بازنگری محتوای کتب درسی

وی با تاکید بر لزوم بازنگری محتوای کتاب‌های درسی، برنامه درسی را از الزامات جدی تحول آموزشی برشمرد و گفت: تغییر در برنامه درسی به عنوان نقطه آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و اصلاح و تحول در برنامه درسی است که سایر اجزای بسته تربیت و یادگیری در کانون آن کتاب درسی، باید مبتنی بر آن بازنگری شوند.

کاظمی اضافه کرد: محتوای کتاب‌ها باید مهارت‌محور، جذاب، متناسب با زمان تدریس و متناسب با نیاز مخاطب باشد. در این مسیر، نقش‌آفرینی و مدیریت معلم در کلاس درس حیاتی است.

وزیر آموزش و پرورش از تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و حاضران در دوره آموزشی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که با همدلی و نوآوری، مسیر ارتقای کیفیت آموزش و تربیت در مدارس کشور هموار شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=142190

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.