• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نورانی: رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اقتصاد اصناف خُرد را نشانه گرفته است

  • کد خبر : 14277
  • 20 شهریور 1400 - 12:20
نورانی: رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اقتصاد اصناف خُرد را نشانه گرفته است
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت:متاسفانه صدور مجوز اینگونه فروشگاه ها در اختیار اتحادیه کشوری است که بدون هیچگونه نظرسنجی از اتاق اصناف شهرستان اقدام به صدور مجوز می کنند.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، محمدجواد نورانی در جمع تعدادی از نخبگان شهرستان لنجان با اشاره به آسیب های کرونا بر اصناف و بازاریان اظهار کرد: شیوع ویروس منحوس کرونا تاثیر بسزایی بر کسب و کارها داشته به گونه ای که بسیاری از کسب و کارهای خرد با مشکلات متعددی چون عدم توانایی پرداخت بیمه،  اجاره بهای مغازه ، پرداخت اقساط و … مواجه شدند و بسیاری از آنان مجبور به تعدیل نیرو و حتی جمع آوری واحد صنفی خود شده اند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت کاهش مشکلات مترتب شیوع ویروس کرونا و تعطیلی پی در پی بازاریان، افزود: با توجه به اهمیت موضوع پیگیری‌ها و مکاتبات لازم جهت بخشودگی ۱۰۰ درصدی سهم کارفرما، اعمال معافیت مالیاتی ، پیگیری کاهش پیگیری عوارض کسب و پیشه توسط شهرداری ها انجام گرفت که متاسفانه علیرغم پیگیری های صورت گرفته به دلایل مختلف از جمله شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور تا به این لحظه این مهم تحقق پیدا نکرده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: البته باید از شهرداری های شهرستان لنجان که به بخشودگی بخشی از عوارض کسب و پیشه جامه عمل پوشاندند تقدیر کرد.

وی ادامه داد: با توجه به آسیب هایی که به دلیل شیوع کرونا بر اصناف وارد شد از صاحبان املاکی که ملک خود را به اصناف اجاره داده بودند دعوت به عمل امد و آنان را به بخشش قسمتی از اجاره بها ملک خود در زمان تعطیلات کرونایی در قبال تهاتر معافیت عوارض سالیانه اصناف دعوت کردیم.

نورانی اضافه کرد: برخی وام‌ها نیز از سوی دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نیز به صورت ملی برای این قشر در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه شرایط سختی برای دریافت این وام در نظر گرفته بودند بخش قابل توجهی از اصناف شهرستان لنجان موفق به دریافت آن نشدند از این رو مکاتبات لازم جهت پیگیری بیشتر با اتاق اصناف ایران انجام گرفت.

وی عنوان کرد: نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که اتاق اصناف شهرستان لنجان هیچگونه اعتبار و بودجه ای در اختیار ندارد و تنها می تواند مشکلات اصناف و بازاریان را احصا کرده و برخی راهکارهای حمایتی و مطالبات اصناف را به مسئولان ذی ربط منتقل نماید و امیدواریم این پیگیری ها به صورت ملی و استانی مورد بررسی قرار گرفته و به نتیجه ختم شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان با اشاره به برخی مباحث درخصوص نقش بازاریان در گرانی و تورم، گفت: نقش اصناف به عنوان آخرین حلقه توزیع در افزایش قیمت ها صفر می باشد چراکه کالاهایی که به دست اصناف می رسد با قیمت کاملا مشخص است و در بسیاری از مواقع این قیمت ها در طول ایام هفته متغیر بوده که هیچگونه ارتباطی با اصناف ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سود اصناف در فروش کالاها کاملا مشخص بوده و اجناسی که به دست این قشر می رسد با افزایش قیمت روبه رو است و این افزایش قیمت در برخی مواقع سبب کاهش اندک سود در نظر گرفته شده برای این قشر می شود که عاملی برای کاهش چشمگیر درآمد آنان به شمار می آید.

نورانی یادآور شد: افزایش قیمت های لحظه‌ای سبب بد بینی مردم به اصناف شده است و این درحالیست که این تغییرات به اصناف مرتبط نبوده و برخی اختلاف قیمت ها به زمان خرید آن کالا باز می گردد.

وی با اشاره به روند روبه رشد و قارچ گونه افتتاح فروشگاه های زنجیره ای، افزود: متاسفانه صدور مجوز اینگونه فروشگاه ها در اختیار اتحادیه کشوری است که بدون هیچگونه نظرسنجی از اتاق اصناف شهرستان اقدام به صدور مجوز می کنند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: علیرغم مکاتبات متعدد با اتاق اصناف ایران درخصوص این مشکل به دلیل وجود برخی مافیایی که از این اقدام سود می برند همچنان شاهد رشد قارچ گونه فروشگاه هایی از این دست هستیم که سبب بروز برخی مشکلات از جمله تاثیر منفی بر فعالیت اصناف خرد شده اند.

وی متذکر شد: این فروشگاه ها علی‌رغم تبلیغات زیبا و گسترده ای که انجام می دهند، تخلفات صنفی بسیاری را نیز انجام می دهند که برخی از این تخلفات را در فضای مجازی نیز شاهد هستیم که موجب تشکیل پرونده های تخلف در واحد بازرسی اتاق اصناف شهرستان لنجان جهت رسیدگی توسط اداره تعزیرات حکومتی شده است.

نورانی ادامه داد: متاسفانه ارگان هایی که برای اخذ پروانه کسب یک واحد صنفی کوچک نظارت های لازم را بر روند این مهم دارند درخصوص آغاز فعالیت های اینگونه فروشگاه ها نادیده گرفته شده اند و اختیاری در جلوگیری از افتتاح اینگونه فروشگاه ها ندارند چراکه استعلامی از انها اخذ نمی شود  که این مسئله سبب بروز مشکلات مختلف از جمله مشکلات ترافیکی و… در شهر شده است.

وی با اشاره به برنامه های اتاق اصناف شهرستان لنجان برای فروش الکترونیک محصولات اصناف، عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و لزوم کاهش تردد شهروندان در سطح شهر و بازار اتاق اصناف‌شهرستان لنجان اقدام به راه اندازی سامانه خرید آنلاین کرد که شهروندان با مراجعه به این سامانه می توانستند کلیه مایحتاج مورد نیاز خود را با ارتباط گرفتن با مدیر اجرایی اتحادیه مربوطه خریداری کنند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: این مهم به دلیل عدم استقبال شهروندان و همچنین تمایل بسیاری از آنان به خرید اجناس مورد نیاز به صورت سنتی تاکنون در شهرستان لنجان اجرایی نشده است و قطعا اتاق اصناف این شهرستان با کسبه و بازاریانی که تمایل به فروش الکترونیک محصولات خود داشته باشند همکاری لازم را خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=14277
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.