به گزارش نبض وطن، شامگاه امشب (۱۶ شهریور ۱۴۰۴)، شاهد رخدادی تماشایی خواهیم بود؛ ماه گرفتگی کامل. پدیدهای که قرص ماه را به رنگ سرخ مس در میآورد و نگاه علاقهمندان به نجوم را به آسمان خیره میکند. این پدیده علاوه بر جذابیت بصری، فرصتی ارزشمند برای آموزش و آشنایی عموم مردم با علم نجوم است. تماشای آن هیچ خطری ندارد و حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل رصد است.
ماهگرفتگی با ورود قرص ماه به نیمسایه زمین و شروع خسوف نیمسایهای از ساعت ۱۸ و ۵۶ دقیقه اتفاق میافتد. این زمانها تقریباً برای همه شهرهای ایران وضعیت یکسانی دارد. در آغاز خسوف جزئی که از ساعت ۱۹:۵۷ دقیقه آغاز و قرص ماه وارد سایه زمین میشود، لبه گرد سایه زمین را بر رخ ماه میتوانیم ببینیم. شروع خسوف کلی هم که در جریان آن، رخ ماه کاملا تیره شده و ماه به طور کامل در سایه زمین قرار میگیرد از ساعت ۲۱ اتفاق میافتد.
زمان اوج خسوف کلی یا در واقع میانه خسوف کلی ساعت ۲۱ و ۴۱ دقیقه و ۴۶ ثانیه و پایان خسوف کلی (وقتی ماه از سایه زمین خارج میشود و دوباره لبه سایه زمین را روی ماه میتوانیم ببینیم) ساعت ۲۲:۲۳ دقیقه رخ میدهد. پایان خسوف جزئی نیز که ماه کاملا از سایه زمین خارج میشود و در واقع پایان خسوف جزئی اعلامش میکنیم، ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه است. اما کماکان پس از ۲۳ و ۲۷ دقیقه نیز قرص ماه در نیمسایه زمین است، هرچند تاریکی چندانی را روی سطح ماه با چشم غیرمسلح احساس نمیکنیم؛ خروج ماه از نیمسایه زمین نیز ساعت ۲۵ دقیقه بامداد دوشنبه هفدهم شهریور ماه اتفاق میافتد.
ادای فریضه نماز آیات
با وقوع ماهگرفتگی، انجام فریضه نماز آیات بر مسلمانان واجب میشود و مسلمانان از زمان شروع ماهگرفتگی در شهر خود تا قبل از زمان بازشدن کامل ماه میتوانند این نماز را به جا بیاورند. بنابراین جایز نیست کسی عمداً این نماز را تا زمان بازشدن کامل ماه به تأخیر بیاندازد و حتی احتیاط آن است که قبل از شروع بازشدن ماه از «گرفتِ کامل»، این نماز خوانده شود.
اقامه این نماز از شروع «گرفت جزئی» تا قبل از پایان گرفت کامل، به نیت «ادا» و با شروع بازشدن ماه تا پایان «گرفتِ جزئی» به نیت «مافیالذمه» باید انجام بشود و در صورتی که به هر دلیلی کسی این نماز را تا پایان ماهگرفتگی نخواند، پس از پایان آن باید قضای نماز را به جای بیاورد.
این نماز به شیوههای مختلفی اقامه میشود و به دو طریق معروف نیز قابل خواندن است. شیوه نخست آن است که ابتدا یک حمد و یک سوره به دلخواه قرائت میشود و نمازگزار به رکوع رفته و برمیخیزد. دوباره یک حمد و یک سوره میخواند و به رکوع میرود تا پنج مرتبه به همین صورت عمل مینماید و پس از برخاستن از رکوع پنجم به سجده رفته و رکعت دوم را هم به همین صورت خوانده و نماز را به پایان میبرد.
روش دوم که مختصر است و زمان کمتری را به خود اختصاص میدهد به این صورت است که در رکعت اول ابتدا یک سوره حمد قرائت میشود و سپس یک سوره را به پنج قسمت تقسیم میکنند. باتوجه به آنکه نظر رهبر معظم انقلاب این است که «بسماللهالرحمنالرحیم» را نمیتوان به عنوان یک آیه به حساب آورد. بنابراین مقلدین ایشان اگر میخواهند نماز آیات را به این شیوه به جا بیاورند و سوره توحید را به پنج قسمت تقسیم کنند باید به این صورت عمل نمایند که ابتدا بعد از قرائت سوره حمد، «بسماللهالرحمنالرحیم» و «قل هوالله احد» را خوانده و به رکوع میروند. دوباره از رکوع بلند شده «الله الصمد» را خوانده و به رکوع میروند. باز بلند شده و «لم یلد» را خوانده به رکوع میروند. باز از رکوع برخاسته و «و لم یولد» را خوانده به رکوع میروند و در نهایت «ولم یکن له کفواً احد» را خوانده و برای بار پنجم به رکوع رفته و بعد از آن به سجده میروند. رکعت دوم را نیز باید به همین صورت انجام دهند و سپس نماز را به پایان برسانند.
