به گزارش نبض وطن، حسین سیمایی روز شنبه در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه وضعیت سهمیههای کنکور باید با واقعیتهای جامعه امروز اصلاح شود، توضیح داد: مرجع تصویب سهمیههای کنکور گاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و گاهی مجلس شورای اسلامی یا نهادهای دیگری بوده است با این حال باید همه این مدل توسط یک نهاد یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاریهای لازم بعد از چند دهه سهمیههای گوناگونی که مرتب اضافه شدهاند اصلاح شود.
سیمایی با اشاره به اینکه پیشنهادات نهایی ساماندهی سهمیههای کنکور به رئیس جمهور تحویل شده است، گفت: هدف رییس جمهور از این مطالبه، تامین عدالت اجتماعی بود که همه ما احساس میکنیم آنچنان که مطلوب است، عدالت تامین نمیشود.
وزیر علوم در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص اصلاح سهمیه کنکور گفت: سهمیههای گوناگونی در طول سالها شکل گرفته است البته بعضی از ابن شهریهها دیگر موضوع و محتوای خود را از دست داده است اما با هدف تامین عدالت آموزشی، تامین برابری در دسترسی به امکانات آموزشی، وزارت علوم به همراه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد مطالعات وسیع و گستردهای کردیم که چگونه میتوان این وضعیت را اصلاح کرد و بهبود بخشید.
وی ادامه داد: چند بار پیشنهاد آماده شد ولی از آنجا که شخص رئیسجمهور نظر و دغدغه دارند و نگران هستند، سه بار پیشنهادمان را به ایشان ارائه کردیم و هر بار ایشان هر بار نقطه نظراتی داشتند که ما احساس کردیم تامین نشده است، برای آخرین بار، بالاخره نقطه نظرات رئیس جمهور، اعمال شد و اکنون سهمیهها نظم و نسق خوبی پیدا کرد و من فکر میکنم اگر جزییات آن منتشر شود رضایتبخش خواهد بود.
سیمایی خاطرنشان کرد: این پیشنهادات را که به رئیس جمهور تحویل دادیم، به نوبه خود باید به شورای عالی انقلاب ارسال شود و به تصویب برسد.
خالی ماندن صندلیهای دانشگاهی، فرصتی برای کیفیسازی آموزش عالی است
سیمایی در خصوص خالی ماندن صندلیهای دانشگاهی گفت: اینکه گفته می شود صندلیهای دانشگاه خالی شده، درست است چون نرخ رشد جمعیت دانشجویی کاهش پیدا کرده است دلیل دوم این است که مطالبات تحصیل هم کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در نسل ما و شاید چند نسل بعد از ما تنها راه موفقیت، رفتن به دانشگاه بود اما هم اکنون اینطور نیست و اگر هم فرد به دانشگاه رفت، حتما لازم نیست تحصیلات تکمیلی طی شود، بنابراین صندلی خالی میشود و همه اینها ما را به این نتیجه میرساند که باید یک بازنگری کنیم.
وزیر علوم تاکیدکرد: ما نمیتوانیم و حق نداریم که دانشگاه را با همان روال چهار دهه گذشته اداره کنیم، الان نیازمند به دانشگاههای قوی، پیشرو، با کیفیت، مجهز به بهترین آزمایشگاهها و ابزار تحقیق و پژوهش هستیم. از این صندلی خالی میتوانیم به عنواک یک فرصتسازی استفاده کنیم و به سمت کیفیت بهتر سوق دهیم.
۱۰۹ دانشگاه با ۱۸۰۰ واحد در کشور فعالیت دارند
وی درباره آمار دانشگاههای موجود در کشور نیز گفت: لازم میدانم یک عددی را درباره فعالیت دانشگاهها اصلاح کنم، گاه گفته میشود که ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ دانشگاه داریم که این عدد بسیار عجیب و غریب است زیرا برخی اعلام میکنند که کشور چین با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون جمعیت و وسعتی حدود ۱۴ برابر ایران، همین تعداد دانشگاه دارد.
سیمایی افزود: باید اعلام کنم که در مجموع در ایران ۱۰۵ دانشگاه دولتی داریم و با دانشگاههای پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی و دانشگاه ملی مهارت در مجموع ۱۰۹ دانشگاه فعالیت دارند که با احتساب واحدهای دانشگاهی در مجموع تعداد دانشگاهها و واحدهای دانشگاه حدود ۱۸۰۰ میشود.
وی بیان داشت: معتقدیم همانگونه که تکلیف رهبر معظم انقلاب و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطالبه دولت و شخص رئیسجمهور است، باید دانشگاه با هدف کیفیسازی ساماندهی شود. این قدر گسترده شدن دانشگاه، برای ما آزاردهنده است و همین تعداد زیاد واحدهای دانشگاهی، کیفیت را کاهش دادهاند.
پرونده آمایش آموزش عالی آماده است
وزیر علوم درباره تدوین و اجرای طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت که این اقدام، یک تکلیفی است که ابتدا دستور آن را مقام معظم رهبری صادر کردند و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای در این رابطه صادر کرد و سالیانی است که روی میز وزارت علوم قرار دارد.
سیمایی افزود: برای انجام این تکلیف، وزارت علوم در دورههای مختلف مطالعاتی انجام داده و برای هر استان، پروندههایی را به سرانجام رسانده است اما در اجرا موفق نبوده است. مجددا شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت علوم درخواست کرده است که پیشنهاد آمایش آموزش عالی را در مدت یک ماه به آنها تحویل دهیم و اکنون تمامی پرونده آمایش آماده است.
