به گزارش نبض وطن به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، دادههای رسمی و اظهارات شرکتهای آمریکایی حاکی از رشد سریع قیمت محصولات وارداتی در ایالات متحده است.
دادههای اداره آمار کار آمریکا نشان میدهد که در ۶ ماه منتهی به اوت (مرداد و شهریور)، قیمت تجهیزات صوتی ۱۴ درصد، لباس هشت درصد و ابزار و سختافزار پنج درصد در ایالات متحده افزایش یافته است. جالب توجه است که بیشتر این کالاها وارداتی هستند.
مارک متیوز اقتصاددان ارشد «نشنال ریتیل فدریشن» (NFR) به عنوان بزرگترین انجمن تجاری خرده فروشان در این خصوص، گفت: «در مدت ۲ سال گذشته، تورم کالاها حدود صفر بوده است. اما حالا در حال مشاهده افزایش تدریجی تورم کالاها هستیم».
ترامپ ۶ ماه پیش با اعلام تعرفههای متقابل گسترده بر تقریبا تمامی کشورها، بازارهای جهانی را با شوک سنگینی روبرو کرد. اما حالا مشخص شده که جنگهای تجاری او بیش از آنکه گمان میشد قرار است بر اقتصاد ایالات متحده ضربه بزند؛ به طوری که نرخ تورم آمریکا در ماه اوت (مرداد و شهریور) به ۲.۹ درصد رسیده است.
جو فلدمن تحلیلگر گروه مشاورهای «تلسی» متخصص در حوزه تحلیل مالی گفت: «وضعیت بازار به ما نشان می دهد که تعرفهها تاثیر دارند و باعث افزایش قیمتها میشوند.»
گروه تولیدکننده Home News Now به عنوان بزرگترین تولیدکننده مبلمان نیز امروز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد محصولات خود را بین ۳.۵ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت دهد.
فیلیپ دنیل مدیر اجرایی بزرگترین شرکت قطعات خودروی اتوزون (Autozone) نیز اواخر ماه گذشته به تحلیلگران گفت: «در فروشگاه قطعات خودرو اتوزون، با احساس تاثیر کامل تعرفهها، احتمالا شاهد افزایش قیمت بیشتری خواهیم بود».
گزارش ها همچنین حاکی از افزایش قیمت قهوه در سراسر آمریکا است که بخشی از آن به دلیل وضع تعرفههای ۵۰ درصدی بر برزیل بزرگترین صادرکننده قهوه جهان، است. تعرفههای فولاد و ورق قلعاندود وارداتی نیز باعث افزایش قیمت قوطیهای مواد غذایی شده است.
این گزارش خاطرنشان میکند: خبر تاثیر تعرفه های ترامپ بر مصرف کنندگان آمریکایی در حالی منتشر میشود که جی پاول رئیس فدرال رزرو، هفته گذشته گفت که تاکنون، واردکنندگان و خردهفروشان آمریکایی و نه خریداران آمریکایی، بیشترین بار تعرفههای ترامپ را متحمل شدهاند.
ناتان شیتس اقتصاددان ارشد جهانی موسسه مالی سیتیگروپ مستقر در نیویورک نیز تخمین میزند که مصرفکنندگان آمریکایی تاکنون تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه تعرفهها را پرداخت کردهاند و حدود دو سوم آن را شرکتها متحمل شدهاند. وی پیشبینی کرد که سهم مصرفکنندگان آمریکایی در ماههای آینده به ۶۰ درصد افزایش یابد.


