• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رجایی: انتقال پساب شهرستان نجف آباد و شهر فلاورجان به ذوب آهن دروغ بزرگ است

  • کد خبر : 15277
  • 03 مهر 1400 - 7:32
رجایی: انتقال پساب شهرستان نجف آباد و شهر فلاورجان به ذوب آهن دروغ بزرگ است
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال پساب شهرستان نجف آباد و شهر فلاورجان به کارخانه ذوب آهن یک دروغ بزرگ است.

حسین رجایی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار نبض وطن درخصوص اینکه آیا انتقال پساب شهرستان های نجف آباد و فلاورجان به ذوب آهن دارای مجوزات لازم زیست محیطی است، اظهار کرد: عده ای زمانی که قصد دارند از یک مجموعه انتقام بگیرند کل شهرستان لنجان را درگیر این مسئله کرده و امروز شاهد آهن هستیم که آنان مباحث و مشکلات خود را به مسائل شهرستان گره زده اند و این درحالیست که درگیر کردن افکار عمومی در اینگونه موارد کار صحیحی نبوده و قطعا در زمان خود جواب اینگونه رفتارها داده خواهد شد.

وی افزود: این افراد درخصوص انتقال پساب فلاورجان، نجف آباد و فولادشهر به ذوب آهن اصفهان به گونه ای صحبت کردند که قرار است فاضلاب این شهرستان ها به زرین شهر منتقل شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از بررسی های صورت گرفته درخصوص این پروژه آقای ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی به بنده چنین اعلام کردند که قصد فروش حتی یک قطره فاضلاب را ندارد.

وی ادامه داد: نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی چنین مطرح کردند تازمانی که نماینده مردم این شهرستان هستند اجازه چنین کاری را نخواهند داد و به همه مدیران شهرستان نیز این مسئله را اعلام کرده اند چراکه شهرستان نجف آباد با خطر فرو نشست مواجه است.

رجایی اضافه کرد:ایشان اعلام کردند چنانچه تدابیر لازم اتخاذ نشود، دشت برخوار و میمه و شهر نجف آباد با مشکل فرو نشست مواجه خواهد شد از این رو قصد دارند فاضلاب را در تصفیه خانه اولیه پس از تصفیه در زمین تزریق کنند از این رو انتقال پساب نجف آباد به ذوب آهن یک دروغ است.

وی عنوان کرد: درخصوص انتقال پساب فلاورجان به ذوب آهن نیز باید گفت مسئولان این شهرستان اعلام کرده اند قصد فروش پساب این شهر را نداشته بلکه  پساب ۲۵ روستای واقع در مرز شهرستان لنجان  قرار است به کارخانه ذوب آهن اصفهان منتقل شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل انتقال پساب این روستاها نیز به دلیل آن بوده که تصفیه خانه اولیه فاضلاب فولادشهر در عمق خاک فلاورجان قرار داشته و فاضلاب حدود ۱۲۰ هزار نفر به آن منتقل می شود.

وی افزود: نباید فراموش کرد وجود این تصفیه خانه بوی مشمئز کننده و آسیب های بسیار فراوانی را برای مردم این منطقه به همراه داشته و این مسئله سبب شدن مسئولان امر به مردم قول دهند که با ساخت این تصفیه خانه پساب این روستاها را جمع آوری خواهند کرد و سابقه این مسئله نیز به ۱۷ سال پیش باز می گردد.

رجایی یادآور شد: بنابراین انتقال پساب شهر فلارجان با حدود ۳۰۰ هزار جمعیت نیز مطرح نبوده و این سخنان یک دروغ به شمار می آید.

وی متذکر شد: فولادشهر نیز ۵۰ درصد پساب خود را به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان فروخته است و امروز نیز از فروش همین میزان پساب پشیمان هستند و باید توجه داشت زرین شهر اشتباه بزرگی را انجام داد که پساب این شهر را به شکل کامل به فولاد مبارکه فروخت چراکه شهردار وقت زرین شهر در سال گذشته حاضر به پرداخت پول برای خرید پساب بود که موفق به خرید آن نشد چراکه امروز پساب قیمت قابل توجهی دارد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:۱۰  سال است پساب فاضلاب زرین شهر به مبارکه منتقل می شود آیا برخی افراد در این شهر نیز باید دست به حاشیه سازی بزنند؟

وی ادامه داد: نکته مهم درخصوص استفاده پساب در صنایع آب بر آن بوده که ذوب آهن و فولاد مبارکه باید هرچه زودتر برداشت خود از رودخانه زاینده رود را کاهش دهند چراکه تا سال ۱۴۰۴ اجازه برداشت آب از رودخانه را نخواهند داشت و باید ناف این صنایع از زاینده رود بریده شود.

رجایی اضافه کرد: واقعیت هایی که باید به آن توجه داشت آن بوده که اولا انتقال فاضلاب خام به هیچ عنوان مطرح نبوده بلکه پساب کاملا تصفیه قرار است به داخل ذوب کارخانه ذوب آهن منتقل شود و به لاگون های زرین شهر نیز منتقل نخواهد شد بنابراین انتقال پساب به لاگون ها نیز دروغ دیگری است که مطرح می کنند .

وی عنوان کرد: شرکت سهامی ذوب آهن در حال احداث تصفیه خانه تکمیلی است که پساب تصفیه شده پس از گندزدایی، لجن زدایی و پس از طی روند شیمیایی که تحت اختیارات آبفا و به صورت تخصصی انجام می شود را به EC مورد نظر رسانده و برای خط تولید و به صورت چرخشی از آن بهره خواهند برد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۰  سال است پساب فاضلاب شهرهای زرین شهر، ورنامخواست ، زاینده رود، سده به فروش رسیده و فاضلاب این شهرها در شهرستان لنجان پس از تصفیه به شهرستان دیگر منتقل می شود چراکه انتقال فاضلاب مسئله غیرقانونی است و تنها پساب مجوز انتقال دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت پسابی که به کارخانه ذوب آهن منتقل خواهد شد فاقد هرگونه بویی است و چنانچه این آب به زمین شهرهای شهرستان لنجان نفوذ کند قطعا به نفع ما خواهد بود بنابراین آنچه برخی اعلام کرده اند که فاضلاب به لاگونها منتقل خواهد شد و بوی آن شهر را فرا خواهد گرفت کاملا اشتباه است البته ما نیز مراقبتخواهیم بود در اجرای این پروژه آسیب نبینیم.

رجایی یادآور شد: در دوره آقایانی که ذهن مردم را درگیر چنین مسئله ای کردند کلنگ احداث استخری در فولاد سبا به وسعت لاگون های زرین شهر زده شده و امروز با پساب آبگیری شده است که هیچگونه بویی از آن به مشام نمی رسد چراکه پساب بو ندارد و از آن در چرخه کشت های غیر مثمر و فضای سبز استفاده می کنند حال جای سوال دارد چرا اینگونه مباحث را به صورت شفاف برای مردم بیان نمی کنند.

وی متذکر شد: وضعیت لاگون ها را نیز قطعا باید رصد کرد اما چنانچه آبی در لاگون ها رهاسازی شود فاضلاب نبوده بلکه پساب است که دغدغه هایی که درخصوص بو و… آن نیز مطرح است وجود ندارد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درخصوص خط انتقال پساب ۲۵ روستای واقع در مرز شهرستان لنجان  نیز باید گفت این موضوع را با آقای حشمتی که در زرین شهر حضور یافتند به ایشان اعلام کردم آیا خط انتقال دارای مجوز است یا خیر و ایشا اعلام کردند این خط انتقال به دلیل اینکه در حریم شهرها قرار ندارد نیازمند مجوز نیست که بنده این مهم را قبول نکرده و مقرر شد این مسئله را استعلام کنند.

وی تاکید کرد: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان لوله های خط انتقال را در اراضی خود اجرا کرده و تا گردنه اجرایی شده و بعد از عبور مسیر کاج ها و… به ذوب آهن منتقل خواهد شد از این رو مکاتبه ای نیز با اداره کل محیط زیست استان اصفهان صورت گرفت و اعلام کردیم درصورتی که این پروژه نیازمند مجوز باشد قطعا پیگیری قضایی انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=15277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.