• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

دولت برای حل معضل بیکاری مناطق محروم چه خواهد کرد؟

  • کد خبر : 15628
  • 11 مهر 1400 - 10:58
دولت برای حل معضل بیکاری مناطق محروم چه خواهد کرد؟
کهگیلویه وبویر احمد پنجمین مقصد سفرهای آیت الله سید ابراهیم رییسی از آغاز فعالیت در کسوت ریاست جمهوری بود.رییس جمهوری در این سفر رودررو با مردم گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات عمده مردم از جمله معضل بیکاری قرار گرفت.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، سنت سفرهای استانی رییس جمهوری به مناطق محروم با سفر به یک استان کمتر برخوردار دیگر یعنی کهگیلویه و بویراحمد ادامه یافت. آیت الله «سیدابراهیم رییسی»در حالی روز جمعه-نهم مهرماه- میهمان مردم یاسوج بود که پنجم شهریور به استان‌ خوزستان، یازدهم شهریورماه به استان سیستان و بلوچستان، نوزدهم شهریور به استان خراسان جنوبی و دوم مهرماه به استان ایلام سفر کرده بود. در این سفر وزیران کشور، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، معاون سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رییس جمهوری و معاون اجرایی رییس جمهوری آیت الله سید ابراهیم رییسی را همراهی کردند.

رییس جمهوری در جریان سفر به این استان در کنار دیدارهای همیشگی و برنامه ریزی شده، از از روند ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد بازدید کرد. مردم سی‌سخت و عشایر گرگوی بویراحمد هم دیگر میزبانان رییس جمهوری در این سفر بودند که درباره دشواری‌های بسیار خود با رییس جمهور گفت و گوی صمیمانه ای داشتند. تصویب ۲۱۷ طرح از نتایج این سفر بود که بر اساس اعلام رییس جمهوری ممکن است اتمام آنها تا ۲ سال طول بکشد. از مجموع این طرح‌ها هشت طرح در حوزه راه و ریل استان اجرا خواهد شد.

بیکاری مهمترین معضل استان‌های محروم

مهمترین معضل مناطق محروم کشور به اذعان ساکنان آن و کارشناسان بیکاری است. این موضوع در گستره کشور هم به عنوان یک درد مزمن دیده می‌شود. رییس جمهوری در سفر به کهگیلویه و بویراحمد به بخش‌هایی از برنامه دولت برای کاستن از این مشکل اشاره کرد. در مسیر رفع این معضل می‌توان به راه حل جذب سرمایه و اعتماد سرمایه گذار اشاره کرد. موضوعی که با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی و بی‌ثباتی حاصل از آن به عنوان گام نخست ساماندهی باید مورد توجه قرار گیرد.

واقعیت آن است که امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلایل متعدد که مهم‌ترین آن بالابودن ریسک سرمایه گذاری است، از این مهم در مراکز استان‌ها و حتی پایتخت هم اهتراز کرده و می‌گریزند. با این اوصاف سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و به ویژه مناطق محروم بسیار کم و حتی گاهی نایاب است. با درک چنین معضلی، رییس جمهوری شامگاه پنجشنبه –هشت مهرماه- در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه حمایت مدیران از سرمایه گذار و کارآفرین باید جنبه جدی و عملی بخود گیرد، گفت: «در چنین شرایطی قطعا شخص سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی با میل و رغبت به میدان کار خواهد آمد و نتایج ملموسی را در ایجاد اشتغال و رشد تولید از خود برجا خواهد گذاشت.»

منابع خدادادی جغرافیای ایران آن اندازه سرشار و متنوع است که مسئولان هر استانی می‌توانند با تکیه بر همان منابع موجود به تامین نیازها و بودجه موردنیاز خود بپردازند. بهره گیری از این ظرفیت‌ها گاهی تنها نیازمند درک درست و هوشمندانه از وجود آن‌هاست. با چنین درکی ظرفیت‌های طبیعی هر استان می‌تواند منبع اشتغال و درآمدزایی برای آن منطقه شود. آیت الله رییسی در دیدار از استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اشاره به این مهم تصریح کرد: «کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز اما محروم، غنی اما غیر برخوردار است که ناشی از استفاده نکردن از ظرفیت‌های آن است. تقسیم ظرفیت‌ها در این استان باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد.»

بخش دیگری از دلایل افزایش آمار بیکاری، طولانی شدن مدت اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و بدعهدی کارفرمایان در پرداخت مطالبات کارگران آن پروژه هاست که مثال عینی آن  سد تنگ سرخ است که از مدت زمان پیش بینی شده تکمیل ۱۰ سال عقب مانده است. این سد خاکی که با هسته رسی ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول دارد ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را داراست اما با تاخیر در اجرا مواجه شده است.

با توجه به اظهارات و گلایه‌های کارگران این پروژه به نظر می‌رسد، کارفرما بدقولی‌هایی در پرداخت حقوق داشته است. رییس جمهوری در بازدید روز ظهر جمعه-نهم مهرماه- از این سد، تامین حق و حقوق مردم و رفع معارضات محلی و اجتماعی را اولویت اجرای این پروژه عنوان کرد و در واکنش به اظهارات برخی از کارگران فعال در این پروژه درباره تاخیر در پرداخت حقوق و مزایا، گفت: «حتماً به مسئولان تذکر می‌دهم و تاکید می‌کنم که اجازه ندهند هیچ حقی از شما کارگران عزیز ضایع شود. حتماً به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه از کشور ضایع نشود.»

در بررسی دلایل بیماری بیکاری در استان‌های محروم می‌توان به ویروس مخرب قاچاق کالا هم اشاره کرد. ویروسی که ضمن تعطیلی و نابودی صنایع داخلی امیدها به بهبود شرایط اقتصادی در استان را کاهش داده و نوعی احساس تبعیض را برای مردم شهر به وجود آورده است. احساسی که می‌تواند در نهایت به وجود بی‌عدالتی در آن منطقه تعبیر شده و موجب کاهش اعتماد به مسئولان شود. شاید به همین دلیل است که آیت الله رئیسی ضمن دعوت از مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد به تلاش در مسیر تحقق عدالت یاری دولت در استفاده از ظرفیت‌ها، قاچاق و واردات بی‌رویه را یکی از موانع عمده تولید دانست و تصریح کرد: ما دیگر این موضوع را نمی‌پذیریم.

پس لرزه­‌های یک زلزله

رییس جمهوری عصر روز پنجشنبه در سفر خود میهمان مردم زلزله زده سی سخت بود. شامگاه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شهر سی‌سخت را لرزاند و در پی آن  به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد. نه فقط سی‌سخت بلکه بسیاری از مناطق آسیب دیده از زلزله به ویژه در بخش‌های عمدتا سردسیر غرب کشور، در آستانه فصل سرما با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند رسیدگی هستند. آیت الله رییسی در جریان این بازدید با اشاره به خواسته مردم برای استمهال وام ها اظهار داشت: باید در بازپرداخت وام ها طوری عمل کرد که مردم به زحمت نیافتند. مردم در این مناطق به دلیل محرومیت های انباشته شده، سال هاست از تامین بسیاری از نیازهای خود درمانده هستند.افزوده شدن بار مالی صدمات ناشی از زلزله هم می‌تواند این درماندگی را بیشتر کند. به نظر می‌رسد دولتمردان در این سفر ضمن آشنایی با دشواری‌های مردم مناطق زلرله زده سی‌سخت بتوانند نسخه ای برای دیگر مناطق هم بپیچند.

در همین راستا رییس جمهوری وعده احیای جهاد سازندگی در استان‌های محروم را داده و روز جمعه در نشست با نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و اقشار مردم کهگیلویه ‌و بویراحمد در یاسوج گفته است: «جهاد سازندگی باید احیا شود و ایجاد دوباره آن برای آباد کردن روستاها و مناطق محروم کشور لازم است.» جهادسازندگی از نهادهای مهمی بود که در دوران جنگ نقش بسیار ویژه ای در ساختن ویرانه‌های حاصل از هشت سال جنگ تحمیلی ایفا کرد. در شرایط کنونی که کشور به دلیل شیوع کرونا و تحریم‌ها در دشواری به سر می‌برد؛ احیای این سازمان می‌تواند مانند دوران دهه اول انقلاب بار بزرگی از دوش دولت به ویژه در حوزه ساخت و ساز و مسکن در مناطق روستایی بردارد و عقب ماندگی‌های این بخش را جبران کند. 

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=15628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.