• امروز : شنبه - ۲۹ آذر - ۱۴۰۴

اصفهانگردی نو، از نقش‌جهان تا ناشناخته‌ها

  • کد خبر : 156867
  • 05 آذر 1404 - 9:22
اصفهانگردی نو، از نقش‌جهان تا ناشناخته‌ها
استاندار اصفهان گفت: اصفهان‌گردی نو، از نقش جهان تا ناشناخته‌هاست؛ اصفهان یک بوم و هزاران نقش و شهری است که هم میراث‌دار تاریخ ایران و هم موتور پیشران توسعه گردشگری در کشور است.

به گزارش نبض وطن، مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی هتل‌داری اصفهان این نمایشگاه را میدان هم‌افزایی استانی دانست و اظهار کرد: این نمایشگاه، فرصتی است برای آنکه ظرفیت‌های گردشگری استان، اصفهان همراه با استان‌های همسایه، بویژه مثلث طلایی گردشگری دیده، معرفی و تقویت شود.

وی افزود: حضور شهرستان‌ها، دهیاری‌ها، بخش خصوصی و فعالین گردشگری و هنرمندان صنایع دستی نشان می‌دهد که گردشگری در استان، به یک حرکت جمعی و هماهنگ تبدیل شده است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: هدف ما در این رویداد، رقابت نیست؛ تقویت زنجیره گردشگری استان و افزایش سهم اصفهان در سفرهای داخلی است.

وی با بیان اینکه اصفهان مرکز ثقل گردشگری کشور است، گفت: تنوع اقلیمی، آثار تاریخی جهانی، ظرفیت صنایع دستی و مهمان‌نوازی مردم اصفهان، این استان را به کانون گردشگری مرکزی ایران تبدیل کرده است.

جمالی‌نژاد افزود: باید از این جایگاه برای ایجاد مسیرهای مشترک با استان‌های اطراف مانند یزد، ،فارس ،چهارمحال‌وبختیاری، قم، مرکزی و لرستان استفاده کنیم؛ هم‌افزایی منطقه‌ای می‌تواند ماندگاری گردشگر را افزایش دهد و به رونق اقتصادی همه استان‌ها کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی و نمایش دادن «نیمه پنهان» جاذبه‌های استان، تأکید کرد: اصفهان تنها میدان نقش‌جهان نیست؛ صدها جاذبه ناشناخته در شهرستان‌ها، روستاها، و طبیعت بکر استان وجود دارد؛ از این‌رو این نمایشگاه باید ویترین «جاذبه‌های کمتر دیده‌شده» باشد.

استاندار اصفهان ادامه داد: گردشگری روستایی، عشایری، طبیعت‌گردی و میراث ناملموس، می‌تواند اقتصاد محلی استان را پویا و پایدار کند.

وی با تأکید بر گذار به گردشگری داده‌محور در استان، تصریح کرد: برای مدیریت گردشگری استان، باید از داده و تحلیل استفاده کنیم؛ الگوهای سفر، مسیرهای پرتردد، نقاط ضعف خدمات و سلیقه سفر مردم با داده قابل مدیریت است. اگر مقصدها بر اساس داده طراحی شوند، رضایت گردشگر و بازگشت دوباره او چند برابر خواهد شد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌ها شرط اصلی توسعه گردشگری استان است، گفت: اصفهان با افزایش سفرها مواجه است اما هنوز در حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل، مراکز اقامتی اقتصادی، دسترس‌پذیری و زیرساخت‌های بین‌راهی نیاز به ارتقا داریم؛ خوشبختانه ایرلاین بومی اصفهان در این زمینه افتتاح شد.

وی افزود: زیرساخت خوب، پیش‌نیاز موفقیت در بازار گردشگری داخلی و منطقه‌ای است؛ استان باید در هماهنگی با شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش خصوصی، این مسیر را تسریع کند.

استاندار اصفهان با تأکید بر نقش کلیدی بخش خصوصی در شکوفایی گردشگری استان بیان کرد: فعالان بخش خصوصی در اصفهان، از راه‌اندازی اقامتگاه‌ها تا برگزاری تورها، واقعاً بار اصلی گردشگری را به دوش می‌کشند؛ وظیفه ما این است که مسیر را

برای آنها تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: رفع بروکراسی‌های دست‌وپاگیر، سرعت‌بخشی به صدور مجوزها و حمایت از طرح‌های نوآورانه ضروری است؛ گردشگری استانی زمانی رشد می‌کند که بخش خصوصی دلگرم، امیدوار و فعال باشد.

جمالی‌نژاد با تأکید بر ظرفیت صنایع دستی به عنوان پشتیبانی فرهنگی و اقتصادی گردشگری عنوان کرد: اصفهان پایتخت صنایع‌دستی ایران است و گردشگری بدون صنایع‌دستی معنا ندارد؛ نمایشگاه امسال فرصتی برای معرفی و فروش محصولات هنرمندان استان و شهرستان‌ها است و تقویت صنایع دستی به معنای تقویت اقتصاد خانواده، هویت فرهنگی و جذابیت گردشگری استان است.

وی توسعه گردشگری داخلی را ستون اصلی اقتصاد سفر در اصفهان دانست و گفت: بخش مهمی از سفرهای اصفهان از سوی گردشگران داخلی است؛ بنابراین باید مسیرهای جدید، بسته‌های ارزان، رویدادهای فصلی و جشنواره‌های محلی طراحی شود. استان‌هایی که نتوانند «محصول گردشگری داخلی» بسازند، در بازار رقابت سفر جایگاه پایداری نخواهند داشت.

استاندار اصفهان هم‌افزایی بین شهرستان‌ها را راهی برای گذر از جزیره‌ای بودن به شبکه‌ای شدن دانست و عنوان کرد: هر شهرستان اصفهان یک مقصد مستقل با هویت خاص است؛ اگر این مقصدها به یک شبکه گردشگری واحد تبدیل شوند، نه تنها سفرها بیشتر می‌شود بلکه ماندگاری گردشگر به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این نمایشگاه باید نقطه آغاز این شبکه‌سازی باشد.

استاندار اصفهان:

نمایشگاه گردشگری آغازی برای تحول این صنعت در اصفهان است

مهدی جمالی‌نژاد در آئین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اظهار کرد: اصفهان شهری است که میراث‌دار تاریخ ایران کهن و موتور پیشران توسعه گردشگری است؛ نمایشگاه گردشگری فرصتی است تا ظرفیت‌های این حوزه در استان و کشور را به کشورهای دور، سرمایه‌گذاران و استان‌های همسایه به ویژه مثلث طلایی گردشگری معرفی کنیم.

وی افزود: حضور شهرستان‌ها، شهرها، دهیاری‌ها، فعالان بخش خصوصی و هنرمندان صنایع‌دستی نشان می‌دهد که گردشگری استان اصفهان یک حرکت جمعی و هماهنگ است؛ در استان اصفهان ۱۱۴ شهر و بیش از هزار روستای زیبا وجود دارد که هر یک ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری دارند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این جایگاه برای ایجاد مسیرهای مشترک است، عنوان کرد: از این طریق استان‌های همجوار مثل یزد و فارس نیز می‌توانند خود را معرفی کنند؛ اصفهان یکی از بازیگران اصلی راه ابریشم بوده و هست.

وی تأکید کرد: هدف از این رویداد نه ایجاد یک رقابت بین استان‌ها و شهرهای مختلف بلکه معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان و کشور و همچنین افزایش سهم اصفهان در این حوزه است؛ اصفهان دارای گردشگری روستایی، عشایری، طبیعت‌گردی و میراث فرهنگی ناملموس است که امروز بخشی از آنها در این رویداد به نمایش درمی‌آید.

جمالی‌نژاد افزود: اصفهان سرشار از مقصدهایی است که بر اساس داده طراحی شده و رضایت گردشگر و بازگشت دوباره او را چندین برابر می‌کند؛ خوشبختانه زیرساخت‌های گردشگری در استان اصفهان ارتقا خوبی داشته که تا پایان سال بازهم افزایش خواهد داشت.

وی با تأکید بر توسعه تعاملات گردشگری بین بخش‌های مختلف تصریح کرد: هم‌افزایی بین شهرستان‌ها و استان‌ها می‌تواند اقدامات جزیره‌ای در حوزه گردشگری را به یک شبکه تبدیل کرده و هر شهرستان به عنوان یک مقصد مستقل، توزیع متوازن سفر را ایجاد و ضریب ماندگاری مسافر را افزایش دهد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستیم فقط یک رویداد نیست بلکه آغازی برای یک حرکت جدید در استان با بازتعریف مسیرهای گردشگری، تقویت بخش خصوصی و عمومی غیردولتی، دیده شدن جاذبه‌ها و گنجینه‌های ناپیدا و شنیده شدن روایت‌های ناگفته استان، افزایش همکاری‌های بین استانی و حرکت به سمت گردشگری داده‌محور و دانش‌بنیان است.

وی افزود: همه این اقدامات می‌تواند گردشگری اصفهان را متحول کرده و به سمت مسیرهای جدید سوق دهد.

جمالی‌نژاد تأکید کرد: بازار گردشگری و صنایع دستی پول‌محور نیست بلکه اعتمادمحور است و در این زمینه چرخش از عرضه‌محوری به سمت تقاضامحوری بسیار مهم است؛ در اقتصاد مدرن، صادرات به معنای ساختن زبانی مشترک میان تولیدکننده و بازار جهانی و همچنین خلق تصویری از کشور و روایت‌های جدیدی است که در ذهن مصرف‌کننده ماندگار شود.

وی افزود: اگر قرار است صادرات واقعی شکل بگیرد، باید از «حجم فروش» عبور کنیم و به عمق رابطه برسیم؛ از مشتری، به مخاطب، از معامله، به همکاری و از محصول، به معنا دست یابیم. صادرات پایدار فقط با کالا ساخته نمی‌شود بلکه با اعتماد و تداوم ارتباطات بین‌المللی و همدلی و هم‌افزایی شکل می‌گیرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=156867

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.