• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

واکسیناسیون حداکثری علیه کرونا، در گرو قانع سازی مردم

  • کد خبر : 15824
  • 14 مهر 1400 - 11:54
واکسیناسیون حداکثری علیه کرونا، در گرو قانع سازی مردم
یک اپیدمیولوژیست، قانع سازی را عاملی بسیار مهم در واکسیناسیون حداکثری علیه کرونا عنوان کرد و گفت: مردم را باید اقناع کرد که این موضوع فقط با اعتماد، شفافیت و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به وجود می آید.

به گزارش نبض زوطن به نقل از ایرنا، دکتر علی اکبر حق دوست اظهار کرد: بدون اقناع کافی مردم نمی توان سطح واکسیناسیون را  به حد مطلوب رساند.
وی ادامه داد: دانشگاهیان و مسوولان باید واضح، روشن و شفاف به سوالات مردم در مورد واکسیناسیون پاسخ دهند. رسانه ها اعم از تصویری، مکتوب و همچنین در فضای مجازی و گفتمانی شرایط را باید به خوبی فراهم کرد تا مردم قانع شوند و پس از آن هم از این حق خود استفاده کنند و واکسن بزنند.
یک اپیدمیولوژیست تاکید کرد: هرچه میزان شفافیت مسوولان بیشتر باشد و هرچه اطلاعات صحیح و درست را در اختیار مردم قرار دهند، آنها هم به خوبی قانع می شوند.

حق دوست همچنین گفت: اگر می خواهیم برنامه بلند مدتی برای تزریق واکسن کرونا داشته باشیم، نمی توانیم اجبار را حاکم کنیم، مردم می پرسند که آیا واکسن کرونا خطرات و آثاری دارد؟ آیا واکسن های موجود در کشور از بهترین واکسن های دنیا هستند؟ آیا مطمئن هستید که کودکان و دانش آموزان می توانند واکسن بزنند.
وی افزود: این سوالاتی است که مردم مطرح می کنند و ما باید حتما پاسخ علمی به آنها بدهیم.  
معاون پیشین آموزشی وزارت بهداشت  تصریح کرد: در حال حاضر باید این حق را به برخی بدهیم که سختی تزریق واکسن کرونا را بپذیرند یا سوالات متعدد خود را مطرح کنند و مسوولان و پزشکان متخصص با صبر و حوصله باید به همه آنها پاسخ دهند.
حق دوست اظهارداشت: درصدی از افراد جامعه هم در ایران و هم در سایر کشورها به دلایل مختلف از زدن واکسن کرونا طفره می روند و حتی درصدی از پزشکان آمریکا هم این رویه را در پیش گرفته اند.
وی با یادآوری اینکه در فضای مجازی شایعات فراوان است، افزود: شاید نتوان آن را به صفر رساند یا یه طور کامل جلوی آن را گرفت اما با پاسخ های علمی، می توان مردم را در زدن واکسن، همراه کرد.  
این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: تنها راه این است که از مجموعه های رسمی و به صورت کاملا واقع بینانه مطالب بیان شود و از صحبت های اغراق آمیز باید به شدت خودداری کرد.
حق دوست با طرح این سوال که واکسن چه جایگاهی در کنترل بیماری کرونا دارد؟، گفت: سه ابزار اصلی برای کنترل بیماری کرونا شامل رعایت پروتکل های بهداشتی، داروی موثر و واکسیناسیون علیه این ویروس است.
وی یادآور شد: با تزریق واکسن سعی می توان سیستم ایمنی بدن را قوی کرد که اگر فرد با ویروس مواجه شد، بتواند از بدن خود دفاع کند و مبتلا به بیماری کرونا نشود و در حال حاضر از ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی کرونا به طور چشمگیری کاسته شده است.  

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد که هر سه شاخص را باید در کنار هم داشته باشیم.
حق دوست با یادآوری اینکه فعلا داروی موثری برای درمان کرونا نداریم، گفت: هرچند پروتکل های بهداشتی موثر هستند اما محدودیت هایی ایجاد می کند و تا ابد نمی توان این پروتکل ها را با سختی و مرارت رعایت کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسوولان با تزریق واکسن در تلاش هستتد تا شرایطی را فراهم می کنند که مردم زندگی راحت تر، آسوده تر و آرام تری را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز دوشنبه ۱۲ مهر، ۴۱ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۷۵۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۸ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۸۴۰ دُز رسید.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=15824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.