• امروز : سه شنبه - ۲۵ آذر - ۱۴۰۴

کاظمی: معاونان مدارس مشاوران امین نظام تعلیم و تربیت‌ هستند

  • کد خبر : 159652
  • 25 آذر 1404 - 16:10
کاظمی: معاونان مدارس مشاوران امین نظام تعلیم و تربیت‌ هستند
وزیر آموزش‌وپرورش بر حل مسائل این وزارتخانه از طریق «همفکری، تعامل و استفاده از ظرفیت‌های میدانی» تأکید کرد و گفت: معاونان مدارس، مشاوران امین نظام تعلیم و تربیت هستند.

به گزارش نبض وطن به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در نشست صمیمی با منتخبی از معاونان مدارس سراسر کشور با اشاره به شرایط و محدودیت‌های موجود در نظام آموزشی، اظهار کرد: چالش‌ها، فرصت‌های طلایی برای تحول و پیشرفت هستند و باید از آن‌ها به‌درستی استفاده کرد.

وی با بیان این که برگزاری این جلسات به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت، افزود: شبکه ارتباطی معاونان مدارس حفظ می‌شود و تلاش می‌کنیم حداقل سالی یک‌بار چنین نشست‌هایی را، حتی در فضای واقعی مدارس، برگزار کنیم تا تصمیم‌سازی‌ها از دل میدان آموزش شکل بگیرد.

کاظمی با تأکید بر این که خود را جدا از بدنه معلمان نمی‌دانیم، گفت: من هم معلم بوده‌ام، کلاس رفته‌ام و سختی‌ها را دیده‌ام؛ امروز نیز معتقدم مشکلات آموزش‌ و پرورش تنها با همراهی جامعه معلمان و مدیران قابل حل است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با قدردانی از دغدغه‌مندی حاضران در جلسه، تصریح کرد: با وجود همه محدودیت‌ها، این که همچنان به کیفیت آموزش فکر می‌کنید، قابل ستایش است، دغدغه‌هایی از کمبود نیروی انسانی و تجهیزات تا مسائل ملی آموزش، با نگاه مسئولانه مطرح شد که بخش زیادی از آن‌ها ثبت و پیگیری خواهد شد.

وی پیشنهاد تدوین «منشورهای تخصصی» برای بخش‌ها و نقش‌های مختلف آموزشی را از نکات مهم جلسه دانست و گفت: معلمی شأن، کرامت و جایگاه خاصی دارد و با تدوین منشور معلمی می‌توان هم جامعه و هم خود معلمان را نسبت به این جایگاه آگاه‌تر کرد.

وی افزود: حراست از حرمت مدرسه و جلوگیری از آسیب به این حریم مقدس، از وظایف اساسی ما است.

کاظمی همچنین بر پرهیز از آمار زدگی در فعالیت‌های پرورشی تأکید کرد و افزود: فعالیت‌های تربیتی باید واقعی، مدرسه‌محور و اثربخش باشد و برای هر چالش، راهکار عملیاتی ارائه شود، نه صرفاً بیان مشکل.

وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی معاونان مدارس، گفت: همان‌گونه که برای معلمان دوره‌های تخصصی برگزار شده، معاونان اجرایی، آموزشی و پرورشی نیز به آموزش‌های هدفمند و سرفصل‌های تخصصی نیاز دارند.

کاظمی تصریح کرد: ایجاد شبکه‌ای منسجم از معاونان در سطح استان‌ها می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان، معاونان مدارس را «مشاوران امین» این وزارتخانه دانست و خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه، نقش‌آفرینی مؤثر و بهبود معیشت فرهنگیان باید هم‌زمان در دستور کار قرار گیرد و ارتباط مستمر با بدنه مدارس حفظ خواهد شد

معاونان مدارس، معماران فرهنگ، عدالت و شادابی آموزشی هستند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در این جلسه با تأکید بر نقش راهبردی معاونان مدارس، گفت: معاونان صرفاً مجریان آیین‌نامه‌ها نیستند، بلکه سازندگان فرهنگ مدرسه و عامل اصلی ایجاد شادابی، عدالت، امنیت و احترام در محیط‌های آموزشی‌اند.

مصطفی آذرکیش با قدردانی از ابتکار وزیر آموزش و پرورش در برقراری ارتباط مستقیم با بدنه اجرایی مدارس، این رویکرد را فرصتی ارزشمند برای شنیدن دغدغه‌ها و تجربیات واقعی میدان آموزش دانست.

وی با اشاره به خاطرات ماندگار دوران تحصیل و تدریس خود در مدارس شهری و روستایی، اظهار کرد: بسیاری از اثرگذاری‌های معاونان مدارس شاید هرگز در کارنامه‌ها ثبت نشود، اما نام و یاد آنان در آینده دانش‌آموزان ماندگار است.

آذرکیش با بیان این‌که معاونان مدارس نقش «رهبر آموزشی» را ایفا می‌کنند، افزود: امروز در صحبت‌های شما به‌وضوح دیدم که رویکرد از «کنترل» به «تأثیرگذاری» تغییر کرده است؛ این تغییر نگاه، بسیار ارزشمند و تعیین‌کننده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=159652

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.