به گزارش نبض وطن، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در گردهمایی مدیران هسته های گزینش آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد اظهار کرد: در فرآیند تربیت و آموزش، بهترین نیروی انسانی، نقش کلیدی در شکلگیری آینده جامعه دارد و تنها مرجع معتبر و مقتدر برای تعیین صلاحیت و جلوگیری از ورود نیروی ناسالم، حوزه گزینش است.
وی بیان کرد: از این رو، دروازه ورود نیروی انسانی، معلم است و معلم، مهمترین ارکان نظام آموزش و پرورش است که میتواند تربیت، اخلاق و شخصیت دانشآموزان را رقم بزند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر معلم دارای صلاحیتهای اخلاقی، انسانی و حرفهای نباشد، قادر نخواهد بود نسلی سالم، مطمئن و برخوردار از ویژگیهای انسانی تربیت کند.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما، ساختن انسان در وهله اول است، انسانی که برای زندگی، برخورداری از سعادت و تعالی، تربیت شده باشد، لذا حفاظت و حراست از حریم معلمان بر عهده حوزه گزینش است.
به گفته کاظمی، هرگونه نقص و خللی در این حوزه، مستقیماً بر فرآیند تربیت و آیندهساز بودن نظام تأثیر خواهد گذاشت اما برای هرچه بهتر انجام دادن این ماموریت، لازم است که به صورت منظم و سالانه، تحلیلهایی درباره عملکرد فرآیند گزینش و عملکرد فردی و گروهی آن تهیه و بررسی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این تحلیلها کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت در عملکرد حوزه گزینش شناسایی و رفع شود البته موضوعی که حائز اهمیت است اینکه باید تعامل و همافزایی میان حوزه گزینش، مجموعه حراست و هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری ایجاد شود تا در قالب همکاریهای راهبردی، میزان تطابق و صحت فرآیند ورود نیروهای جدید کنترل و پایش شود.
وزیر آموزش و پرش تصریح کرد: سطح نگاه ما باید بالاتر رود و صرفاً تمرکز بر مسائل صرفاً گزینشی نباشد، بلکه نگاه ما باید به آرامی به سمت تضمین کیفیت و سلامت تمام فرآیندهای نظام، از جمله تخلفات اداری و حفظ حریم اخلاقی و انسانی معلمان، سوق پیدا کند.
کاظمی با اشاره به اینکه باید محصولی که در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد با نگاهی نو و متفاوت ارزیابی کرد، افزود: این موضوع بسیار حیاتی است، چرا که در کنار انجام کارهای پژوهشی، باید دید که آیا ماموریت خود را در رابطه با وارد کردن نیروهای جدید، بهدرستی انجام دادهایم یا خیر؟
وی ادامه داد: باید بررسی کرده چه میزان توانستهایم از حریم معلمان و امانتداری که بر عهده ما است، حفاظت کنیم.
کاظمی تصریح کرد: ماموریت ما در این حوزه بسیار حساس است؛ باید حافظ حریم معلمی و حراست از شأن و حرمت آنان باشیم تا بر مبنای قانون و در مسیر قانون حرکت کنیم و تا حقوق مردم به صورت ویژه توجه داشته باشیم که مبادا به دلیل سلیقهگرایی یا رفتارهای فردی، حقی از حقوق ملت ضایع شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این راستا اگر گزارشی جامع و تطبیقی از عملکرد روندهای ۱۰ ساله گزینش ارائه میشد تا بررسی فراز و نشیبها، درصدهای رد، تأیید و تحلیل آنها در قالب جدول و نمودار ما را در درک بهتر از وضعیت جاری یاری کند.
وی تصریح کرد: به طور قطع این نوع تحلیلها میتواند به صورت روندپژوهی، آیندهپژوهی و مطالعههای تاریخی انجام تا بتوان تصمیمات علمی و کارآمدتری اتخاذ کرد.
وی با توصیه بر افراد شاغل اظهار کرد: باید نگاه بلندمدت و چند بعدی داشته باشند؛ یعنی هم به گذشته نگاه کنند و هم روندهای آینده را تحلیل و پیشبینی کنند چراکه این اقدام میتواند در بهبود فرآیندهای گزینش اثربخش باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در حوزه صلاحیتهای دینی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی، باید این موارد را در سه محور کلان مورد بررسی قرار داد چراکه این شناخت نیز میتواند پایه و اساس برای اصلاح فرآیندها و جلوگیری از نفوذ دشمنان باشد.
وی به موضوع جنگ نرم نیز اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت مقابله با نفوذ دشمن در نظام آموزش و پرورش تأکید کردند چراکه دشمنان، با نگاه استراتژیک و فرهنگی، سرمایهگذاریهای کلانی انجام دادهاند تا نفوذ خود را گسترش دهند.




