• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

چرمهین گردشگر نمی‌پذیرد

  • کد خبر : 1628
  • 13 فروردین 1399 - 7:46
چرمهین گردشگر نمی‌پذیرد
شهردار چرمهین گفت: شهر چرمهین از جمله شهرهای گردشگرپذیر شهرستان لنجان است،اما با توجه به اینکه سلامت شهروندان با هیچ چیز دیگر قابل معامله نیست در روزهای گذشته تردد در شهر چرمهین محدود و از ورود افراد غیر بومی به شهر جلوگیری می‌شود.

به گزارش نبض وطن، فضای سبز بخش جدایی ناپذیر از بافت شهری است. هر چند در گذشته به این بخش توجه زیادی نمی‌شد، اما با اثبات کارکردهای سازنده آن در محیط شهری و فواید آن برای شهروندان، احداث، توسعه و ارتقا سطح خدمات در پارک‌ها و بوستان‌ها مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است.
چرمهین از آن دست شهرهایی است که در گذشته از فقر سرانه فضای سبز و بوستان‌های محلی رنج می‌برد، اما در سالیان اخیر اوضاع بهتر شده و شهروندان این شهر بیش از گذشته از این موهبت برخوردار شده‌اند. برای آگاهی بیشتر از وضعیت پارک‌ها و فضاهای سبز این شهر و مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در این بخش با “شهاب ثابت‌راسخ”، شهردار چرمهین گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:
کارکرد فضای سبز در محیط شهری چیست؟
امروزه به دلیل افزایش روز افزون جمعیت شهری و ماشینی شدن سبک زندگی، شهروندان نیازمند آرامش، شادابی و نشاط بیشتری هستند تا تجدید قوای فکری، جسمی و روحی آنان فراهم شود. مجموعه این عوامل و ضرورت ایجاد بستر مناسب برای تنظیف و تصفیه هوای شهر، مدیریت شهری را به ایجاد و توسعه فضای سبز شهری و احداث بوستان‌ها و پارک‌های محله‌ای واداشته است. اینگونه فضاها ریه‌های تنفسی شهر و کاهش دهنده آلایندگی‌های محیطی است. پارک‌ها محیط مناسب برای افزایش نشاط شهروندان و مکانی امن را برای گذران اوقات فراغت آنان فراهم می‌کند. البته در شرایط فعلی و به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان استفاده از این فضاها وجود ندارد و شهرداری به صورت مستمر اقدام به ضدعفونی و گندزدایی بخش‌های مختلف آن‌ها می‌کند.
مساحت فضاهای سبز چرمهین چقدر است؟
در گذشته شهر چرمهین تنها دارای ۲۰ هکتار فضای سبز شهری بود، اما در دو سال گذشته این میزان به ۴۰ هکتار افزایش یافت و همچنان در حال توسعه است. در تلاش هستیم با مدیریت صحیح منابع آب بتوانیم سرانه فضای سبز شهر چرمهین را به حد استاندارد برسانیم.
مهم‌ترین طرح‌های شهرداری در سال ۹۸ در حوزه پارک‌ها و فضای سبز شهری چه بوده است؟
ایجاد و گسترش بوستان‌های محلی همواره از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان از مدیریت شهری بوده است؛ با توجه به اینکه اینگونه فضاهای شهری نقش مهمی در ایجاد و افزایش نشاط و شادابی شهروندی دارد، احداث بوستان‌ها و پارک‌های محله‌ای در محلات مختلف شهر مورد توجه مدیریت شهری چرمهین قرار گرفته است.
چه طرح‌هایی برای توسعه فضای سبز چرمهین در نظر گرفته شده است؟
در حال حاضر بوستان‌های واقع در بلوار معلم، مسکن مهر و شهرک آبشار در دست احداث و طرح توسعه و بازسازی پارک گل‌های شهر نیز در حال اجرا است. ورودی شهر چرمهین در محاصره خاک‌ریزها و تپه‌های خاکی قرار داشت که سبب مخدوش شدن نمای ورودی شهر و چشم اندازهای آن شده بود، بنابراین پس از بررسی‌های کارشناسی انجام شده عملیات خاکبرداری و ساخت پارک در ورودی شهر آغاز شده است تا فضای مناسبی برای استفاده شهروندان و گردشگرانی که چرمهین را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کند ایجاد شود. مدیریت شهری چرمهین در تلاش است، پنج بوستان محلی را با تجهیزات کامل احداث کند. ایجاد کمپ گردشگری در آبشار چرمهین با فضای سبز و مجموعه بازی در دستور کار قرار دارد و در تلاش هستیم تا در سال ۹۹ به بهره برداری برسد. احداث جاده سلامت در حاشیه جاده آبشار شاهلولاک نیز از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری است تا شهروندان و گردشگران بتوانند برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از مسیر امن برخوردار شوند. شهرداری چرمهین این اماکن را پس از تکمیل و آماده‌سازی و عادی شدن شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در اختیار شهروندان و بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
در چرمهین چند پارک محله‌ای وجود دارد و آیا در این پارک‌ها امکانات ورزشی و تفریحی کافی وجود دارد؟
ضرورت ایجاد پارک‌های محله‌ای در طرح‌های توسعه شهری چرمهین در دو سال گذشته مطرح بوده و تفکر حاکم در این زمینه بیشتر در راستای ایجاد فضاهای سبز جدید و توسعه فضاهای موجود بوده است. چرمهین تنها دارای یک پارک شهری بزرگ است که متأسفانه این پارک نیز در شایسته شهروندان نیست به همین دلیل در تلاش هستیم، ست‌های بدنسازی مورد نیاز، مبلمان شهری و ست‌های بازی به اندازه کافی در این پارک نصب شود.
آیا پارک‌های شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟
پارک بزرگ شهر چرمهین تا حدودی برای تردد آسان معلولان مناسب سازی شده است، اما رفع کامل مشکلات و موانع آن و کمبودهای موجود برای تردد ایمن معلولان و مناسب سازی معابر آن در اولویت کاری قرار دارد. در طراحی اولیه بوستان‌های جدید شهر نیز به تأمین زیرساخت‌های لازم و همچنین ایجاد دسترسی آسان و ایمن برای معلولان توجه شده است.
آیا برای آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب استفاده می‌شود؟
در گذشته فضای سبز چرمهین به روش سنتی آبیاری می‌شد، اما با توجه به چالش‌های آبی ایجاد شده، شهرداری طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در فازهای مختلف اقدام به تبدیل سیستم سنتی آبیاری فضا سبز شهری با روش‌های نوین نظیر سیستم‌های قطره‌ای و بارانی کرد؛ با توجه به اهمیت جداسازی آب فضای سبز از آب شهر تدوین برنامه آبرسانی و آبیاری فضای سبز و کاهش مصرف آب شرب برای آبیاری در دستور کار قرار گرفته و طرح جامع آن از سوی مهندسان مشاور در حال انجام است.
کارگران خدمات شهری شهرداری چرمهین با انتشار نخستین اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در آماده‌باش کامل قرار گرفته و عملیات ضد عفونی گسترده شهر چرمهین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با استفاده از تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری در شیفت‌های مختلف اجرا شد.
‌چه تمهیداتی برای مقابله با شیوع در حوزه فضای سبز اتخاذ شده است؟
شهر چرمهین از جمله شهرهای گردشگرپذیر شهرستان لنجان است که به دلیل وجود آبشار شاهلولاک و آب و هوای مساعد این شهر در ایام مختلف سال خصوصاً ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری است، اما با توجه به اینکه سلامت شهروندان با هیچ چیز دیگر قابل معامله نیست در روزهای گذشته تردد در شهر چرمهین محدود و از ورود افراد غیر بومی به شهر جلوگیری می‌شود.
همچنین ورود به منطقه گردشگری شاهلولاک هم ممنوع است. در روزهای اخیر پرسنل شهرداری چرمهین کلیه مسیرهای تفرجگاه‌های طبیعی و منطقه گردشگری این شهر را مسدود کردند و با اطلاع‌رسانی گسترده از عموم شهروندان درخواست کردیم برای حفظ سلامت خود و خانواده شأن در منزل بمانند. انتظار داریم شهروندان با درک وضعیت موجود برای روز سیزدهم فروردین‌ماه برنامه‌ریزی نکنند، زیرا براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا با افراد مختلف که به هشدارها و ممنوعیت‌های اعمال شده توجه نداشته باشد برخورد می‌شود.‌

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=1628

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.