• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

افلاکی : کاهش شدید نزولات آسمانی زمینه برای شیوع آفت‌ها را فراهم‌ کرد

  • کد خبر : 16325
  • 10 آذر 1400 - 7:20
افلاکی : کاهش شدید نزولات آسمانی زمینه برای شیوع آفت‌ها را فراهم‌ کرد
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در پی آغاز خشکسالی در سال ۸۰ و کاهش شدید نزولات آسمانی زمینه برای شیوع این آفت فراهم‌شد.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، محمودرضا افلاکی در نشست با شهردار باغ بهادران حرفه کشاورزی را تلفیقی از علم و هنر دانست و اظهار کرد: احادیث بسیاری در خصوص کشاورزی وجود دارد که نشان از اهمیت این حرفه در دین مبین اسلام دارد و با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید، اشتغال و ایجاد امنیت غذایی، کشاورزان به عنوان گنج جامعه شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان در طول تاریخ همواره با مخاطرات طبیعی بسیاری مواجه بوده‌اند، افزود: کشور ایران جز ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا به شمار می‌آید و بزرگترین و مهمترین پدیده‌هایی که طی سال‌های اخیر کشور، خصوصاً بخش کشاورزی را تحت تأثیر خود قرار داده مسئله تغییر اقلیم و خشکسالی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: از دهه ۸۰ و در بازه زمانی ۲۰ سال گذشته کشاورزی استان اصفهان همچون دیگر استان‌های کشور با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده که این مسئله متأثر از تغییرات اقلیمی است که با آن مواجه هستیم به گونه‌ای که دیگر در سرشاخه‌های زاینده رود شاهد یخچال‌های طبیعی و برف تجمعی نیستیم.

افلاکی مطرح کرد: ایران در گذر زمان وارد خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی شد که تأثیر خود را بر روی آب‌های سطحی و زیرزمینی گذاشت و پس از آن خشکسالی کشاورزی و اجتماعی نیز تأثیرات خود را در جامعه نمایان ساختند و با گرمایشی که در محیط ایجاد شد شرایطی را فراهم کرده تا بسیاری از عوامل خسارت زا بتوانند در مزارع و باغات جولان دهند.

وی ادامه داد: باغبانی همچون زنجیری است که از حلقه‌های مختلف تشکیل شده و هریک از مولفه‌هایی که این زنجیر را تشکیل داده‌اند با مشکل مواجه شود تأثیر خود را بر روی محصولات باغی خواهد گذاشت و بر همین اساس باید گفت خشکسالی، مدیریت نامناسب آبیاری و تغذیه نامناسب شرایط طغیان آفت پروانه فری را بخش باغ بهادران فراهم کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در پی آغاز خشکسالی در سال ۸۰ و کاهش شدید نزولات آسمانی زمینه برای شیوع این آفت فراهم‌شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه افراد زیادی با تولید محصول گردو امرار معاش می‌کنند، نیاز است در راستای مبارزه با این بیماری به صورت جدی عمل کنیم و چنانچه قصد داریم در اجرای طرح مبارزه با کرم خراط موفق عمل کنیم، باید سایر دستگاه‌های شهرستان لنجان و بخش باغ بهادران نیز وارد عمل شوند تا خسارت باغداران کاهش یابد.

افلاکی با اشاره به این‌که به صفر رساندن شیوع آفات قطعاً عملی ناممکن است ولی با تلاش جدی می‌توان کرم خراط را در طول سه تا چهار سال مدیریت کرد، گفت: کلید موفقیت در این طرح آموزش تخصصی مردم و محور قرار دادن کشاورزان است، و در این میان آموزش و پرورش، مراکز دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای، بسیج سازندگی و دیگر نهادهایی که با روستاییان در ارتباط هستند نقش مؤثری را در راستای تحقق اینگونه آموزش‌ها ایفا می‌کنند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=16325

نوشته های مشابه

17آذر
نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است
مدیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان:

نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.