• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان:

میراث ملموس به‌جا مانده از گذشتگان، از فرهنگ مردم این سرزمین پدید آمده است

  • کد خبر : 18329
  • 24 فروردین 1401 - 23:38
میراث ملموس به‌جا مانده از گذشتگان، از فرهنگ مردم این سرزمین پدید آمده است
مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان از ثبت ملی میراث ناملموس «شاق شاقو زنی» به‌عنوان یک آیین محلی و کهن در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، میلاد موذنی در آئین پاسداشت ثبت ملی میراث ناملموس «شاق شاقو زنی» اظهار کرد: ارزش و اهمیت حفاظت و ثبت میراث ناملموس نه تنها کمتر از میراث ملموس نبوده بلکه به‌عنوان عاملی زاینده، هویت‌ساز فرهنگ جامعه بوده است و بر همین اساس نیازمند پاسداری افزون‌تر است.

وی با بیان اینکه میراث ملموس به‌جا مانده از گذشتگان، از فرهنگ مردم این سرزمین پدید آمده است، افزود: برای حفاظت از میراث ملموس باید بخش زاینده و ناملموس فرهنگ را پاسداری کرد تا حفاظت از آن محقق شود؛ از این‌رو با ترویج ارزش‌های فرهنگی و میراث ناملموس می‌توان نسل جوان را به حفاظت از آثار فرهنگی حساس کرد و در مسیر حفاظت از میراث ملموس و ناملموس حرکت کرد.

مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های میراث ناملموس شهرهای ایران ریشه در آداب، رسوم و آیین‌های ملی، مذهبی و عزاداری برای ائمه اطهار به‌خصوص اباعبدالحسین (ع) دارد.

وی ادامه داد: شهروندان زرین‌شهر همچون مردمان دیگر شهرهای ایران در ایام مختلف سال به‌ویژه ایام محرم آیین‌های مختلفی را برگزار می‌کنند و در روزهای تاسوعا و عاشورا این آئین‌ها به اوج خود می‌رسد و هیئت‌های مذهبی با تشکیل دسته‌های عزاداری به خیابان‌های شهر می آیند تا ارادت خود را اباعبدالله الحسین (ع) و اهل‌بیت ایشان به نمایش بگذارند.

موذنی اضافه کرد: آیین کهن سنگ‌زنی “شاق شاقو” یکی از آئین‌های کهن عزاداری به‌شمار می‌آید که برگرفته از تمدن غنی اسلامی بوده و هرساله در روز عاشورا با شکوهی بیشتر در زرین‌شهر برگزار می‌شود.

وی افزود: وجه اشتراک این آیین مذهبی در شهرها و روستاهای مختلف کشور استفاده از دوتکه چوبی است که عزاداران آنها را به هم می‌کوبند اما در اجرای آن تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: به گواه اسناد تاریخی قدمت آیین سنگ‌زنی “شاق شاقو” به حدود ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و با توجه به اهمیت حفظ این آیین مذهبی، در مسیر ثبت آن در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور گام برداشتیم و مراحل تشکیل پرونده شامل جمع‌آوری اطلاعات، مستندسازی و تکمیل پرونده آیین ” شاق شاقو” به پایان رسید و در نهایت پس از پیگیری‌های متعدد و همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این آیین در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان خاطرنشان کرد: ثبت این آئین کهن مذهبی این پیام را برای همه ما به همراه دارد که مسیر روشن ثبت گنجینه‌های میراث ناملموس شهرستان لنجان و مرکز آن زرین‌شهر باید با قوت و انگیزه‌ای دوچندان ادامه یابد تا بتوان دیگر رسوم و آئین‌های ارزشمند این دیار زرخیز را در حافظه میراث ناملموس ایران و جهان طنین‌انداز کرد و کام مردم فرهنگ دوست را شیرین کرد.

موذنی با بیان اینکه حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس و ایجاد راهکار جهت انتقال آن به نسل آینده باعث تقویت و تداوم آن خواهد شد، گفت: در این مسیر همراهی مسئولان و حمایت آنان از جوانان، نخبگان، افراد دارای ایده، فعالان اجتماعی و علاقه‌مندان به حفاظت از میراث فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه حفظ و صیانت از آثار فرهنگی، تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یک وظیفه همگانی است و امیدوارم در این مسیر همواره شاهد تقویت همدلی‌ها و هم‌افزایی‌ها باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=18329

نوشته های مشابه

25مهر
تقویت بخش غیردولتی، گامی موثر در حفظ میراث فرهنگی ناملموس است
پیام وزیر میراث فرهنگی به نشست تخصصی میراث فرهنگی ناملموس؛

تقویت بخش غیردولتی، گامی موثر در حفظ میراث فرهنگی ناملموس است

24خرداد
حفظ میراث فرهنگی، پشتوانه حیات فرهنگی شهرهای لنجان است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان:

حفظ میراث فرهنگی، پشتوانه حیات فرهنگی شهرهای لنجان است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.