• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
فرماندار شهرستان لنجان:

میراث ملموس و ناملموس پشتوانه‌های تاریخی و فرهنگی یک جامعه هستند

  • کد خبر : 18331
  • 24 فروردین 1401 - 23:41
میراث ملموس و ناملموس پشتوانه‌های تاریخی و فرهنگی یک جامعه هستند
فرماندار شهرستان لنجان گفت: باید با تدوین کتابی در خصوص میراث ناملموس شهرستان لنجان برای آگاهی بخشیدن و احیای میراث به‌جا مانده از گذشته تلاش کرد تا آیندگان نیز از این داشته ارزشمند بیشتر بهره ببرند و در طول سال نیز برای حفظ آنها برنامه‌هایی اجرا شود.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حمیدرضا محمدی‌فشارکی در آئین پاسداشت ثبت ملی میراث ناملموس آئین شاق شاقو “سنگ زنی”، شرط بقای میراث ناملموس را انتقال آن از نسلی به نسلی دیگر دانست و اظهار کرد: میراث ملموس و ناملموس هر جامعه حکم شناسنامه آن را دارد و باید در حفظ و نگهداری آن به شکلی جهادی عمل کرد؛ چراکه چنانچه این شناسنامه از بین برود المثنی‌ای برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از میراث ناملموس شهرستان لنجان به دست فراموشی سپرده شده است، افزود: شهرستان لنجان با داشتن پیشینه‌ای کهن و هم‌پایه تاریخ ایران توجه بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی را به خود معطوف کرده است و بر همین اساس پرداختن به ثبت و معرفی میراث ملموس و ناملموس شهرها و روستاهای این شهرستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فرماندار شهرستان لنجان میراث ملموس و ناملموس را پشتوانه‌های تاریخی و فرهنگی یک جامعه دانست و تصریح کرد: شهرها و روستاهای شهرستان لنجان گنجینه‌ای بکر، اسرارآمیز و متنوع از میراث ناملموس است، اما این ظرفیت و سرمایه معنوی، فرهنگی تاکنون آن‌طور که باید شناسایی و مورد بهره‌برداری بهینه قرار نگرفته است و انتظار می‌رود این مهم در اولویت کاری مسئولان، انجمن‌های مردم‌نهاد و فعالان اجتماعی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ممکن است در شهرهای ایران، اشتراکاتی در میان میراث فرهنگی ناملموس وجود داشته باشد اما پرداختن به این اشتراکات قطعاً سبب تقویت حس احترام و درک بیشتر شهروندان شهرهای ایران از دیگر شهرها را ارتقا بخشیده و باعث انسجام و همبستگی اجتماعی می‌شود.

محمدی با بیان اینکه امروزه بسیاری از شهرهای ایران برای ثبت میراث ناملموس خود در رقابت هستند، اضافه کرد: ثبت میراث ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در شهرهای ایران به دلیل آن بوده تا قدمت تاریخی و فرهنگی پربار نشان دهند و این رقابت زمانی معنا پیدا خواهد کرد که به واسطه این اقدامات برای جذب گردشگران داخلی و خارجی موفق عمل کنند.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و ثبت میراث ارزشمند ناملموس شهرها و روستاهای شهرستان لنجان قطعاً می‌توان برای توسعه اقتصادی گردشگری قدم برداشت و در صنعت گردشگری فرهنگی موفق عمل کرد.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: باید با وحدت و همدلی باید تلاش شود در ثبت و معرفی میراث ناملموس موفق عمل کنیم تا از یک سو نسل جوان شهرستان با آداب، رسوم و فرهنگ گذشتگان آشنا شوند و از سوی دیگر در جذب گردشگر و رونق اقتصادی حرکت مؤثری را انجام گیرد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید با تدوین کتابی در خصوص میراث ناملموس شهرستان برای آگاهی بخشیدن و احیای میراث به‌جا مانده از گذشته تلاش کرد تا آیندگان نیز از این داشته ارزشمند بهره بیشتری ببرند و در طول سال نیز برای حفظ آنها برنامه‌هایی اجرا شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=18331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.