• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس

  • کد خبر : 18936
  • 14 اردیبهشت 1401 - 14:00
افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس
کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا روز چهارشنبه هشدار داد که قیمت‌ اجناس غذایی در فروشگاه‌های این کشور بر اثر شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین به سرعت در حال افزایش است و مردم باید خود را برای بالارفتن بیشتر قیمت‌ها آماده کنند.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، بر اساس تحقیقات کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا، سرعت افزایش قیمت‌ها در ماه پیش (آوریل) بیش از یک دهه گذشته بوده است. رشد قیمت خرده‌فروشی در فروشگاه‌های انگلیس از ۲.۱ درصد در ماه مارس به ۲.۷ درصد در آوریل رسیده که این بالاترین نرخ تورم سالانه ای است که از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون ثبت شده است.

هلن دیکینسون مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا گفت: «تأثیر افزایش بهای انرژی و جنگ در اوکراین منجر به بالارفتن قیمت‌ خرده‌فروشی شده است.»

وی افزود: قیمت های جهانی مواد غذایی به بالاترین حد خود رسیده و تنها در ماه گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است. این درحالیست که قیمت روغن های خوراکی و غلات بالاتر بوده است. مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا هشدار داد که قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

وی در همین حال افزود که خرده‌فروشان در انگلیس با محدود کردن افزایش قیمت‌ها، تمام تلاش خود را برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها ادامه خواهند داد، اما این شیوه پایدار نخواهد بود و بر فروشگاه‌ها فشار می‌آورد تا برای مدت کوتاهی در جای دیگری صرفه‌جویی کنند.

دیکینسون هشدار داد: «متأسفانه، مشتریان باید خود را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و جاده‌ای پردست‌انداز در پیش رو آماده کنند.»

نرخ تورم در انگلیس که از قبل بر اثر پیامدهای ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همه‌گیری کرونا و افزایش بهای سوخت تحت فشار بود، به دلیل تبعات جنگ اوکراین به سرعت رو به افزایش است. شاخص تورم از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۷ درصد رسیده و کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند.

یکشنبه گذشته رئیس سومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس موسوم به ازدا هشدار داد که قیمت مواد غذایی “برای مدتی طولانی” بالا خواهد رفت. هرچند به گفته او خرده فروشان سعی خواهند کرد که هزینه‌ها را پایین نگه دارند اما بسیاری از خانواده‌هایی که با بحران تامین هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، “زجر خواهند کشید”.

از سویی اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیس این روزها با کمبود مواد غذایی و در صدرآن روغن‌های خوراکی مواجه هستند و به همین خاطر دست به جیره‌بندی آن زده‌اند. تسکو دومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس، مشتریان خود را محدود به خرید سه قلم روغن کرده، درحالی که دو فروشگاه زنجیره‌ای دیگر موسوم به موریسون و ویتروز افراد را به خرید دو مورد محدود کرده‌اند.

البته کمبود مواد غذایی تنها به روغن‌های خوراکی محدود نمی‌شود و طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا درلندن، قفسه بسیاری از اقلام صیفی‌جات، غلات و تره‌بار عموما خالی است. مسئولان فروشگاه‌ها جنگ در اوکراین را یکی از عوامل کمبود مواد غذایی می‌دانند.

کارشناسان در انگلیس معتقدند که تنوع مواد غذایی طی ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت و مردم ناگزیر به تغییر عادات خرید خود خواهند شد.

بر اساس آمار منتشر شده، قیمت محصولات غیر خوراکی نیز در طول یک سال منتهی به آوریل نیز ۲.۲ درصد افزایش یافته است. این بالاترین نرخ افزایش از زمان شروع ثبت آمارها در سال ۲۰۰۶ است.

«جورج یوستیس» وزیر محیط زیست انگلیس امروز در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز اذعان کرد که افزایش قیمت ها “بی شک بر خانوارها که قبلاً به دلیل افزایش قبوض انرژی با مشکل مواجه بوده‌اند فشار می آورد”.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که فشارها روی دولت محافظه‌کار بوریس جانسون برای کنترل هزینه های زندگی در انگلیس رو به افزایش است و مردم این کشور فردا برای انتخاب اعضای شورای شهر پای صندوق‌های رای خواهند رفت. انتخاباتی که به تعبیر کارشناسان مسائل سیاسی آزمونی برای محبوبیت احزاب سیاسی بشمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که حزب جانسون با اقبال چندانی رو برو نشود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=18936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.