• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

پارلمانِ همسو با مقاومت؛ اولین شکستِ پساانتخاباتی محور آمریکایی در لبنان

  • کد خبر : 19340
  • 11 خرداد 1401 - 12:47
پارلمانِ همسو با مقاومت؛ اولین شکستِ پساانتخاباتی محور آمریکایی در لبنان
نتایج و خروجی‌های اولین جلسه پارلمان جدید لبنان نشان داد جنبش حزب‌الله لبنان و متحدانش، با اتحاد و انسجام خود از متحدان محور آمریکایی-سعودی در این کشور قوی‌تر هستند.

به گزارش نبض وطن به نقل از فارس، انتخاب مجدد «نبیه بری» سیاست‌مدار برجسته شیعه به ریاست پارلمان لبنان در روز گذشته (سه‌شنبه) چند پیام مهم داشت؛ به ویژه اینکه این انتخاب در نخستین جلسه پارلمان جدید صورت گرفت. پارلمان تازه‌کار لبنان برای هفتمین بار و در گام اول خود، بری را برگزید تا نشان دهد که انسجام و هماهنگی لازم برای پیش‌برد امور مهم کشور را دارد.

نگاه اجمالی

مداخله‌گران خارجی در امور لبنان و متحدان داخلی‌شان بعد از اعلام نتایج انتخابات، سعی کردند تا پارلمان جدید را پارلمانی ناهماهنگ و پرتنش نشان دهند که توان انجام وظایف اصلی را ندارد.
انتخاب نبیه بری به ریاست پارلمان جدید برای هفتمین بار پیاپی و در اولین جلسه، ثابت کرد که این پارلمان جدید در مسیر اصلی فعالیت قرار گرفته و به خوبی حرکت می‌کند.
رسانه‌های عبری‌زبان وابسته به رژیم صهیونیستی، خروجی جلسه اول پارلمان را پیروزی متحدان جنبش حزب‌الله خواندند و آن را به مثابه یک دستاورد دانستند.
نتایج جلسه اول پارلمان لبنان نشان داد که شکست‌های پساانتخاباتی متحدان آمریکا و عربستان در بیروت آغاز شده و به‌نظر می‌رسد خوابِ بن‌‌بست سیاسی‌شان برای این کشور نیز محقق نخواهد شد.
ارزیابی وضعیت

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان و مشخص شدن شکست‌ها و آمار کرسی‌های از دست‌رفته برای متحدان محور آمریکایی-سعودی، مداخله‌گران تلاش کردند تا با تشبیه پارلمان جدید لبنان به مجلس نمایندگان عراق به مردم القا کنند که باید منتظر یک جمعِ سیاسی ناهماهنگ و پرتنش باشند.

روز گذشته اولین جلسه پارلمان جدید تشکیل و نبیه بری با ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۸ رأی برای هفتمین بار به ریاست مجلس لبنان انتخاب شد. علاوه بر این، «الیاس بوصعب» نیز به عنوان معاوی وی برگزیده شد؛ او نامزد جریان ملی آزاد [متحد حزب الله] است و در رقابت با «غسان سکاف» وابسته به حزب نبروهای لبنانی متعلق به «سمیر جعجع» [متحد آمریکا و عربستان سعودی] موفق به کسب جایگاه معاونت پارلمان شد.

خروجی‌های جلسه اول پارلمان لبنان واکنش‌های جالب‌توجهی در پی داشت؛ موافقان و مخالفان مقاومت در داخل و خارج لبنان به تحلیل نتایج به‌دست آمده پرداختند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و ابراز داشتند که مخالفان حزب‌الله و «سید حسن نصرالله» اولین شکست خود پس از انتخابات را متحمل شدند. «روعی کایس» تحلیلگر رسانه صهیونیستی کان در تحلیل نتایج به‌دست آمده گفت که با تکیه زدن بری بر کرسی ریاست پارلمان و رسیدن بوصعب به معاونت وی، دستاورد دیگری برای محور متحدان حزب الله به دست آمده است.

وب‌سایت صهیونیستی «روترنت» نیز انتخاب بری و بوصعب را به مثابه «نفس راحت» حزب‌الله و متحدانش توصیف کرد. روزنامه «اسرائیل هیوم» نیز انتخاب بری با یک رأی بیشتر از نصف اعضای پارلمان به عنوان رئیس را نشانه حفظ اتحاد در بین جریان‌های نزدیک به حزب‌الله دانست و اذعان کرد که انتخاب وی اولین امتحان دشمنان حزب‌الله بود که با «شکست مفتضحانه» تمام شد. این روزنامه، حزب «نیروهای لبنانی» وابسته به جعجع [از مهم‌ترین مخالفان مقاومت] را بازنده واقعی معرفی کرد.

این نتیجه مثبت و راهبردی برای تحلیلگران و رسانه‌های مقاومت نیز از ابتدا قطعی و روشن نبود. «غسان الاستانبولی» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل و از کارشناسان شبکه خبری «المیادین» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: «من فکر می‌کنم که نبیه بری نتواند آراء کافی، یعنی آرای دو سوم اعضا را به دست آورد. بنابراین، کار به برگزاری دومین جلسه می‌کِشد که شرط موفقیت آن این است که نامزد آرای نصف نمایندگان به اضافه یک را به دست آورد. در اینجا احتمال موفقیت بری قوی‌تر خواهد بود، البته همه موارد به شرط به حد نصاب رسیدن جلسات، محقق خواهند شد». نتایج از سطح انتظارات و پیش‌بینی‌های اولیه فراتر رفت و مختصات این معادله در جلسه اول پارلمان لبنان مشخص گردید.

«علی حکمت شعیب» استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و عضو مجمع جهانی تحلیلگران، شب گذشته در تحلیل نتایج جلسه پارلمان به توئیت «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در کشورش اشاره کرد. سفیر ریاض پس از انتشار آمار تاییدنشده و اولیه انتخابات پارلمانی، آیه‌ای از قرآن کریم در فضای مجازی منتشر کرد که مضمونش کمک خداوند به مومنانی بود که او را یاری می‌کنند. شعیب بعد از اتمام جلسه روز گذشته پارلمان گفت: «سفیر سعودی در نشر این آیه قرآنی عجله کرد؛ اما امروز درک کرد که مصداق این کلام الهی هرگز در گروه آنان دیده و محقق نخواهد شد».

دورنما

قرار گرفتن پارلمان لبنان روی ریل اصلی و حرکتِ با سرعت قابل‌قبولش در مسیر انجام وظایف اصلی نشان‌دهنده هماهنگی و روندهای همگرایی بین اکثریت نمایندگان آن است. هماهنگی‌ای که در این دوره، انتظار می‌رود با اتحاد و انسجام بالای حزب‌الله و متحدانش بیشتر دیده شود؛ چرا که مجموع کرسی‌های آنان از هر ائتلاف دیگری بالاتر است و تشکیل اکثریت پارلمانی کار مشکلی برای آنان نخواهد بود.

انتخاب بری به ریاست پارلمان و بسته شدن این موضوع در بهترین و مناسب‌ترین زمان ممکن، از فتنه‌های مداخله‌گرایانه و تحلیل‌های ناامیدکننده جلوگیری کرد. بن‌‌بست سیاسی محقق نشد و پارلمان روال معمول و معقول فعالیت خود را پیدا کرد. خیلی‌ها منتظر بودند که با عدم انتخاب بری، این را موضع ضعف جریان‌های ملی‌گرا و احزاب مقاومت قلمداد کنند. مداخله‌گران خارجی نیز در صدد آن بودند تا این موضوع را در فرصت‌های بعدی علیه طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان به کار گیرند و گستره‌ی تاثیرگذاری و ضریب نفوذ خود را گسترش دهند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=19340

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.