• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سبد بافی، هنر دست زنان و آمیخته با طبیعت باغبادران

  • کد خبر : 20107
  • 25 تیر 1401 - 9:03
سبد بافی، هنر دست زنان و آمیخته با طبیعت باغبادران
شهردار باغبادران گفت:بانوان شهر باغبادران از سفال گندم خشک‌شده برای سبد بافی استفاده می‌کنند و اقلامی همچون دَمی، سبد، زیر قابلمه‌ای، شاطه نانوایی و سایر اقلام ویژه‌ای که عمدتاً آن‌ها در آشپزخانه مورد استفاده است تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حجت الله امینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنایع دستی هر شهر بیانگر فرهنگ، آداب و سنن آن شهر است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مدیریت شهری در حوزه برندسازی شهری به استفاده از صنایع دستی نگاهی متفاوت داشته‌اند و این اتفاق باعث ایجاد شهرهای ملی و جهانی در این حوزه شده و در این میان، ایران به عنوان کشور اول دنیا در این زمینه شناخته شد.

وی افزود: معرفی صنایع دستی علاوه‌بر معرفی هویت‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهای فرهنگی در یک منطقه باعث ایجاد درآمد و ایجاد اشتغال می‌شود به‌گونه‌ای که هنرمندان فعال در این حوزه می‌توانند با خلاقیت، در راستای توسعه اقتصاد و اشتغال گام بردارند البته تحقق این مهم نیازمند پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است.

شهردار باغبادران تصریح کرد: باغبادران از جمله شهرهای ایران است که به دلیل طبیعت بکر و جاری بودن زاینده رود به‌عنوان منطقه گردشگری در کشور شناخته‌شده است و علاوه‌بر وضعیت طبیعی، وجود چشمه‌ساران و قنوات مختلف، کشاورزی در این شهر نیز از جمله توانمندی‌های گردشگری منطقه به شمار می‌آید.

وی سبد بافی را، هنر دست زنان و آمیخته با طبیعت باغبادران دانست و ادامه داد: در کنار تولیدات کشاورزی در شهر ساحلی باغبادران، برخی از تولیدات صنایع دستی این شهر وابسته به صنعت کشاورزی است و یکی از صنایع دستی منطقه باغبادران “سبد بافی” با استفاده از سفال گندم بوده که بانوان شهر از قدیم الایام با استفاده از آن انواع صنایع دستی را می‌بافند.

امینی اضافه کرد: سبدهای بافته شده توسط هنرمندان شهر باغبادران زیبایی بسیار خاصی داشته و حس و حالی نوستالژی را با خود یدک می‌کشد به‌گونه‌ای دنیای زیبای قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را برای شهروندان و گردشگران تداعی می‌کند.

وی عنوان کرد: سبدهای بافته شده در شهر باغبادران یک کالای کاملاً طبیعی است به‌گونه‌ای که رنگ‌آمیزی این محصول نیز از رنگ طبیعی که از محصولات کشاورزی به‌دست می‌اید انجام می‌شود از طرفی فرآورده‌های سبدبافی با توجه به تنوع و گوناگونی شکل تولید، جز آن دسته از صنایعی محسوب می‌شود که جنبه مصرفی نیز دارد.

شهردار باغبادران گفت: بانوان شهر باغبادران از سفال گندم خشک‌شده برای سبد بافی استفاده می‌کنند و اقلامی همچون دَمی، سبد، زیر قابلمه‌ای، شاطه نانوایی و سایر اقلام ویژه‌ای که عمدتاً آن‌ها در آشپزخانه مورد استفاده است تولید می‌کنند.

سبدبافی؛ دستاورد معنوی باغبادران

وی با شاره به تأثیر نمادهای شهری بر قدرتمند شدن برند شهری، خاطرنشان کرد: باغبادران شهری سرشار از هنر و هنرمندانی اصیل است که دست سازه‌هایی پرنقش و نگار خلق می‌کنند از این رو مدیریت شهری چند سالی است در مسیر معرفی هنرمندان و آثار خلق شده توسط آنها حرکت کرده و معرفی صنعت سبد بافی از جمله این هنرها به‌شمار می‌آید.

امینی افزود: مدیریت شهری اقدامات لازم را انجام داده تا هنر سبدبافی باغبادران به‌عنوان یکی از دستاوردهای معنوی این شهر در فهرست آثار ملی معنوی کشور به ثبت برسانیم و پرونده‌ی ثبت این اثر نیز در نوبت بررسی کمیسیون مربوطه در سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

وی با بیان اینکه پرداختن به هنر سبدبافی در کنار حفظ این رشته اصیل می‌توانند درآمد خوبی نیز برای بانوان شهر داشته باشند، تصریح کرد: طی دو سال گذشته با مطالعات انجام شده و اصراری که مدیریت شهری بر حفظ هنر سبدبافی داشته است، بانوانی که در این شهر به این هنر مشغول هستند را تشویق کرده‌ایم تا به آموزش علاقه‌مندان این رشته بپردازند و به‌دنبال آن هستیم تا مراکزی را برای آموزش این هنر در شهر راه‌اندازی کنیم که مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان نیز قرار گرفته است.

شهردار باغبادران اضافه کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز سبد بافی، سفال گندم است، هنرمندان منتظر هستند تا فصل برداشت گندم فرا رسیده و پس‌از برداشت این محصول استراتژیک با تأمین سفال‌های مورد نیاز بتوانند کار آموزش را با حمایت‌هایی که شهرداری انجام دهند.

برگزاری بازارچه‌های فصلی، جشنواره‌ها و مهرواره‌ها

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل لزوم توجه به اقتصاد صنایع دستی ایجاد مشاغل خرد و خانگی به خصوص برای بانوان است، گفت: شهرداری باغبادران برای معرفی هرچه بیشتر هنر کهن سبدبافی باغبادران در مسیر ایجاد فضای مورد نیاز برای عرضه محصولات تولید شده در دانشگاه‌ها، بازارچه‌های فصلی، جشنواره‌ها و مهرواره‌هایی که برگزار می‌شود حرکت کرده است.

امینی عنوان کرد: مدیریت شهری باغبادران فضای مناسب را در اختیار بانوان هنرمند شهر قرار داده تا تولیدات خود به گردشگران و مراجعانی که به این جشنواره‌ها، نوروزگاه‌ها و… در سطح استان و کشور برگزار شده عرضه کنند و بخشی از معرفی شهر و فرهنگ شهروندان آن با عرضه محصولات صنایع دستی انجام شود.

وی یادآور شد: شهرداری باغبادران در نمایشگاه گردشگری که در سال ۱۴۰۰ در سطح کشوری برگزار شد، با دعوت از بانوان فعال در هنر سبدبافی و استقرار آنها در غرفه شهرداری، هنرمندان به‌صورت زنده مشغول به بافت سبد شدند که مورد استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و رسانه‌ها قرار گرفت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=20107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.