• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

فتحی: مستند نگاری پرونده ثبت آئین نذر گلاب  انجام شد

  • کد خبر : 20539
  • 16 مرداد 1401 - 14:58
فتحی: مستند نگاری پرونده ثبت آئین نذر گلاب  انجام شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان گفت: مستند نگاری پرونده ثبت میراث فرهنگی ناملموس آئین نذر گلاب هفتم محرم روستای چمعلیشاه انجام شد.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، احمد فتحی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مستند نگاری پرونده ثبت میراث فرهنگی ناملموس آئین نذر گلاب هفتم محرم روستای چمعلیشاه انجام شد، اظهار کرد: روستای چمعلیشاه واقع در بخش باغبهادران هر ساله شاهد برگزاری آئین کهنی است که در روز هفتم محرم برگزار می‌شود.

وی افزود: در این آئین مردم روستا نذورات خود را به منازلی می‌آورند که محل گلاب‌گیری از گل‌های محمدی خشک شده است و ضمن ادای نذر خود، در مراسم گلاب‌گیری نیز شرکت می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان تصریح کرد: این مراسم با حضور پر شور زنان روستا برگزار می‌شود و خانم‌ها به روش‌های مختلف همچون نوشتن روی دیگ به وسیله یک تکه چوب، روشن کردن شمع در کنار دیگ گلاب‌گیری، برداشتن یک قطعه از چوب باقیمانده از آتش زیر دیگ و بردن آن به خانه و بازگرداندن آن به آتش دیگ در سال بعد و… برآورده شدن حاجات خود را مسئلت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ساکنین روستای چمعلیشاه در کنار این مراسم اقدام به پخت نذری کرده و بعضاً با آوردن مواد اولیه مانند رشته، نبات و چایی و … در پخت نذورات پای گلاب مشارکت می‌کنند.

فتحی با بیان اینکه روش تهیه گلاب در آئین نذر گلاب به سبکی خاص و انحصاری انجام می شده است، عنوان کرد: در آئین “پاگلاب” گل‌های محمدی خشک شده را در یک دیگ مسی ریخته و روی آنها را آب می‌ریزند، سپس یک ظرف خالی را در وسط دیگ روی یک چهارپایه فلزی قرار می‌دهند، به صورتی که این ظرف بر روی محتویات دیگ قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در انتها نیز در دیگ را که مقداری نخ پنبه‌ای به آن بسته شده است، روی دیگ گذاشته و با خمیر روزنه‌های اطراف در دیگ را مسدود کرده و آتش را زیر دیگ روشن می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان گفت: گرمای آتش باعث جوش آمدن آب شده و گلاب تبخیر شده پس از برخورد با در دیگ به حالت مایع در آمده و از طریق نخ پنبه‌ای آویزان شده به آن به داخل ظرف روی چهارپایه داخل دیگ منتقل می‌شود.

وی افزود: گلاب به دست آمده در این آئین کهن در مراسم روز تاسوعا و عاشورا بین مردم توزیع می‌شود و مردم از این گلاب به عنوان تبرک استفاده می‌کنند.

فتحی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان، با حمایت و پیگیری دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای چمعلیشاه، با دعوت از کارشناس ثبت پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان، اقدام به مستند نگاری و برداشت میدانی اطلاعات مربوط به این آئین کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم پرونده این آئین سنتی پس از طی مراحل تدوین و تصویب، در فهرست مواریث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت برسد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=20539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.