• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

باغبادران؛ زادگاه دانشمندان بزرگ و انسان‌های نیک‌اندیش است

  • کد خبر : 21751
  • 26 مهر 1401 - 14:17
باغبادران؛ زادگاه دانشمندان بزرگ و انسان‌های نیک‌اندیش است
شهردار باغبادران گفت: در طول تاریخ پرفروغ شهر و در بین نسل‌های مختلف، افراد برجسته‌ای چشم به جهان گشودند که بخشی از هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این شهر به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حجت الله امینی در جمع مسئولان شهرستان لنجان، باغبادران را همدان خاستگاه بزرگان و نام‌آوران دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ پرفروغ شهر ساحلی باغبادران و در بین نسل‌های مختلف افراد برجسته ای در چشم به جهان گشودند که بخشی از هویت فرهنگی،تاریخی و اجتماعی این شهر به شمار می‌آیند.
وی شهر باغبادران را شهر ایثار و شهادت، زادگاه دانشمندان بزرگ و فرهیخته و انسان‌های نیک‌اندیش دانست و افزود: شناخت هویت فرهنگی و اجتماعی شهر باغبادران وابسته به شناخت تک تک چهره‌های اثرگذار و ماندگار و مشاهیر این شهر در حوزه‌های مختلف فرهنگی ایثار و شهادت، علم و دانش، شعر و ادبیات و مذهب است چراکه بسیاری از فعالان این حوزه همواره شهره و زبانزد خاص و عام بوده و هستند.
شهردار باغبادران تصریح کرد: باغبادران را در حوزه‎های مختلف شهر اولین‌ها می دانند به‌گونه‌ای که در دوره‌های مختلف تاریخ ایران اسلامی نام باغبادران خودنمایی می‌کند.
وی ادامه داد: نام شهید نادعلی ترکی به عنوان اولین شهید دفاع مقدس شهرستان لنجان در تاریخ این شهر می‌درخشد و شهید پویا ایزدی نیز از این دیار شهید پرور به عنوان اولین شهید مدافع حرم شهرستان لنجان شناخته می شود همچنین احسان نصیری اولین شهید مدافع امنیت اجتماعی شهرستان لنجان از منطقه باغبادران بوده است.
امینی اضافه کرد: هر کدام از این شهدا به تنهایی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم باغبادران هستند که باید به آنها پرداخته شود تا نسل جدید با سبک زندگی آنان آشنا شوند.
وی با اشاره به علمای باغبادرانی مدفون در تخت فولاد عنوان کرد: مرحوم ملا عبدالجواد باغبادرانی یکی از علمای عهد قاجار است که در این آرامگاه آرمیده و در طول حیات پر برکت خود کتاب‌های بسیاری را به زبان‌های فارسی و عربی به رشته تحریر در آورده است که تعدادی از انها در کتابخانه‌های قم و آستان قدس رضوی به یادگار مانده است.
شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز یکی از این کتاب‌ها توسط مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است، همچنین بیش از ۱۲ اثر خطی از مرحوم ملا عبدالجواد باغبادرانی به یادگار مانده که بسیار آثار ارزشمندی هستند.
امینی یادآور شد: مرحوم ملا دوست محمد باغبادرانی منجم از مشاهیری به شمار می‌آید که از باغبادران برخاست و درتخت فولاد به خاک سپرده شد و وجود این شخصیت‌ها بیانگر هویت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باغبادران هستند.
شهردار باغبادران با اشاره به فعالیت‌های مرحوم قوامی زاده گفت: مرحوم حسن قوامی زاده باغبادرانی در سال ۱۲۹۰ شمسی در باغبادران به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۳شمسی دیده از جهان فرو بست و در تخت فولاد به خاک سپرده شد اما در همین مدت نه چندان طولانی آثار بسیاری از خود به جا گذاشته است.
وی تصریح کرد: استاد قوامی زاده نویسنده و سریع اللهجه بود به گونه‌ای که دوستان و همکارانش در توصیف او می‌گویند شاعر نبود ولی بسیار ظریفباغبادران سخن می گفت وقلم ساده و روانی داشت و همین مسئله باعث شد کار اداری را رها کرده و به معلمی مشغول شود و در این زمان بود که مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه پا زهر شد و در این نشریه قلم میزد.
امینی خاطرنشان کرد: معرفی چهره‌های شاخص در زمینه‌های مختلف و ارایه‌ی الگویی مناسب به کودکان و نوجوانان، در ترغیب و تشویق آنان برای ارتقای آگاهی‌های آنها بسیار اثربخش است و امیدورایم با برنامه‌ریزی‎‌های انجام شده مدیریت شهری باغبادران در این مسیر موفق عمل کند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=21751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.