• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

صدور بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ کارت اهداء عضو در استان اصفهان

  • کد خبر : 2178
  • 11 خرداد 1399 - 8:18
صدور بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ کارت اهداء عضو در استان اصفهان
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان از صدور بیش از 20 هزار و 600 کارت اهداء عضو در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش نبض مریم خلیفه سلطانی اظهار کرد: در طول ایام مختلف سال به دلیل بروز حوادث مختلف شاهد هستیم که تعدادی از هموطنان ما در بیمارستان‌ها بستری شده و به علت شدت جراحت‌های وارد شده این عزیزان دچار مرگ مغزی می شوند.
وی با بیان اینکه در در حال حاضر ۳۴۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو در استان اصفهان قرار دارند، افزود: باتوجه به اینکه یک فرد مرگ مغزی می‌تواند جان چند بیمار نیازمند عضو را نجات دهد گروه‌های پیوند با کسب اطلاعات لازم از بیمارانی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در سخت‌ترین شرایط زندگی این افراد و خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند تا این امکان را فراهم کنند که اعضای وی اهداء شود.
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان تصریح کرد: طبق بخشنامه‌ای که از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کلیه بیمارستان‌های خصوص، دولتی، خیریه و… موظف هستند بیمارانی که ضریب هوشی پایین و یا GCS زیر شش دارند را به صورت روزانه به مرکز اعضاء پیوند اعلام کنند و با توجه به اهمیت موضوع، هر روز با تمامی بیمارستان های استان اصفهان تماس گرفته تا گزارش و اطلاعات از بیمارانی که در سطح هوشیاری پایین قراردارند را به دست بیاوریم.
وی ادامه داد: اگر در معاینات مشخص شود بیمار دچار مرگ مغزی شده در آن زمان با احترام به نظر پزشک معالج چنانچه فرد مناسب اهداء عضو باشد با خانواده بیمار مرگ مغزی صحبت‌های لازم انجام خواهد گرفت.
خلیفه سلطانی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۵ مورد از بیماران مرگ مغزی مناسب اهداء عضو نبودند، اضافه کرد:باید به این نکته توجه داشت که تمامی بیمارانی که دچار مرگ مغزی می شوند مناسب اهداء عضو نیستند برهمین اساس قبل از طرح موضوع با خانواده‌های بیماران مرگ مغزی وضعیت وی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: براساس گزارشات ارائه شده متاسفانه بسیاری از شهروندان استان اصفهان در تصادفات و حادثه ترافیکی دچار مرگ مغزی می‌شوند و برهمین اساس طی سال‌های اخیر تلاش بسیاری صورت گرفته است تا با فرهنگسازی بتوانیم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی را جلب کرده تا با اهداء عضو فرد مرگ مغزی به بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره‌ای اهدا شود و خانواده‌های بسیاری را از درد و رنج نجات یابند.
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان با بیان اینکه بیشتر اهداء کلیه و کبد بیشتر آمار اهداء عضو استان را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که در زمینه اهدای عضو انجام گرفته فرهنگ اهداء عضو در حال حاضر در استان اصفهان نهادینه شده و در سال گذشته تا نیمه بهمن ماه و قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور ۴۲ مورد رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی را در این استان داشتیم که منجر به اهداء عضو شد.
وی یادآور شد: متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته ۲۴ مورد از بیمارانی که دچار مرگ مغزی شده بودند نیز به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها فوت کرده و اهداء عضو انجام نگرفت.
خلیفه سلطانی در پاسخ به این سوال که شرایط لیست پیوند عضو چگونه است، و آیا بیماران اورژانسی در زمان پیوند مورد توجه قرار می گیرند، گفت: موضوع اورژانس در حوزه پیوند عضو تعریف متفاوتی دارد، به طور مثال برای پیوند کلیه بیماری که عروق آن با مشکل مواجه شده و امکان دیالیز دیگر وجود ندارد، طبیعتا چنانچه توان دیالیز وجود نداشته باشد فرد به کما خواهد رفت و برهمین اساس اگر مورد مرگ مغزی وجود داشته باشد که گروه خونی آن به فرد نیازمند عضو همخوانی داشته باشد پس از انجام آزمایشات تخصصی کرس مچ و مشخص شدن سازگاری بافت، در پیوند نخستین نفری خواهد بود که پس از انجام مراحل قانونی عمل پیوند بر روی آن انجام خواهد گرفت.
وی متذکر شد: بعد از چنین بیمارانی افراد زیر ۱۸ سال دارای اولویت هستند، چراکه سازگاری بدن این سنین با دیالیز بسیار مشکل است و بر همین اساس در اولویت قرار دارند و بعد از آن طبق لیست و براساس زمان ثبت، پیوند صورت می‌گیرد.
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان با اشاره به علت پیوند برخی اعضاء برداشت شده در اصفهان و پیوند آن در استان شیراز گفت: امروز امکان پیوند کلیه، کبد و قلب در استان فراهم است، اما با توجه به اینکه پیوند کبد سال های طولانی است که در شیراز انجام می‌گیرد و برهمین اساس بیمارستان شیراز نه تنها از نظر تجهیزات کامل است بلکه دارای تیم پزشکی کامل در خصوص عمل قبل و بعد از پیوند هستند، اما در استان اصفهان تنها یک پزشک داریم و این در حالی که برای عمل پیوند کبد نیازمند دو جراح هستیم از این رو در برخی مواقع و البته به دلایل مختلف عضو برداشت شده به شیراز منتقل شده تا به بیمارانی که از سراسر کشور در لیست قرار دارند پیوند شود.
وی در پاسخ به اینکه پیوند عضو به اتباع بیگانه در استان اصفهان چگونه انجام می‌گیرد، گفت: پیوند اعضا در دنیا تابع یبرخی مقررات و اخلاق پزشکی است و سعی می‌شود از یک روش جهانی تبعیت شود بنابراین هیچ ممانعتی برای پیوند عضو بین شهروندانی که دارای تابعیت دیگر هستند وجود ندارد اما براساس قوانین جمهوری اسلامی اهداء عضو تنها با تابعیت یکسان انجام می‌گیرد.
خلیفه سلطانی متذکر شد: پیوند عضو فرد زنده و یا فردی که دچار مرگ مغزی شده است، تنها به بیمار نیازمند عضوی که دارای تبعیت یکسان با این افراد هستند امکان پذیر است.
در پایان با اشاره به صدور بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ کارت اهداء عضو در استان اصفهان تاکید کرد: یکی از زیبا‌‌ترین اقداماتی که هر فرد می‌تواند در زمان حیات خود انجام دهد دریافت کارت اهداء عضو بوده چراکه چنانچه فردی که دارای کارت اهداء عضو است دچار مرگ مغزی شود می‌تواند جان چند بیمار نیازمند را نجات دهد از این‌افراد علاقه‌مند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به اداره پیوند استان واقع در طبقه اول مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) مراجعه کرده و یا در سایت انجمن اهداء عضو ایرانیان ثبت‌نام کنند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2178

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.