• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یزدی‌زاده: ۷۰ درصد اخطارهای محیط زیست به کارخانه ذوب آهن سیاسی بودند

  • کد خبر : 2300
  • 03 تیر 1399 - 9:15
یزدی‌زاده: ۷۰ درصد اخطارهای محیط زیست به کارخانه ذوب آهن سیاسی بودند
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت:در خصوص آلودگی موجود در شهرستان لنجان نباید فکر کنیم که تمامی آلودگی‌های مربوط به صنعت فولاد و ذوب آهن است.

منصور یزدی زاده در پاسخ به سوال خبرنگار نبض وطن درخصوص گزارش سازمان محیط زیست درباره آلایندگی های کارخانه ذوب آهن با انتقاد از برخی مشکلاتی که این سازمان محیط‌زیست به ذوب آهن وارد می‌داند،اظهار کرد: کارخانه ذوب اهن در طول ایام مختلف سال همواره اخطارهای زیست محیطی دریافت می کند و این درحالیست که ۵۰ سال پیش سنگ‌بنای کارخانه ذوب اهن نهاده شده و طبیعی است که هر یک از دستگاه‌ها نیز باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند.
وی با طرح این سوال که چرا علی رغم اینکه کشیدن سیگار مضر بوده چرا استعمال آن ممنوع نمی شود، افزود: مسائل بسیاری در جامعه وجود دارد که متاسفانه به انها توجه نمی شود اما برخی از اقدامات را سیاه نمایی کرده و آن را بزرگ جلوه می دهند و در خصوص آلودگی موجود در شهرستان لنجان نباید فکر کنیم که تمامی آلودگی‌های مربوط به صنعت فولاد و ذوب آهن است.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب اهن اصفهان تصریح کرد: ما در خصوص گزارشات ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست حرف های بسیاری را داریم چراکه طی دو سال گذشته در کارخانه ذوب آهن بیشترین اقدامات اصلاحی در حوزه مسائل زیست محیطی انجام گرفته است اما بیشترین فشارها را نیز طی این مدت بنده در این زمینه تحمل کرده ام.
وی اضافه کرد: ۷۰درصد فشارهایی که طی دو سال گذشته به ما وارد شده است سیاسی بوده‌اند، چراکه با هر تغییر و یا جابجایی یک نفر در کارخانه ذوب اهن صدای محیط زیست در می آمد.
یزدی زاده ادامه داد: خودرو در زمانی که استارت می خورد، آلایندگی ایجاد می کند و این درحالیست که جلوی آلایندگی خودروهایی که به شکل رسمی در کشور تولید می شود و مصرف آن نیز غیر استاندارد است گرفته نمی شود. نکته حائز اهمیت در این بین ان بوده که در دوران شیوع ویروس کرونا که شاهد کاهش تردد خودرو در شهرستان لنجان بودیم تغییر وضعیت آب و هوای منطقه بسیار محسوس بود و هوای منطقه پاک شده بود. حال چرا اینگونه فکر می کنیم که هر عارضه زیست محیطی به صنعت فولاد و کارخانه ذوب اهن باز می گردد.
وی بیان کرد: روزهوای پاک بارها اعلام می کنند که خودروها را از منازل خارج نکنید اما آیا برای افرادی که به این مسئله توجه نمی کنند پرونده قضایی تشکیل می دهند؟اما ذوب آهن که مشغول فعالیت اقتصادی بوده بیشترین هجمه ها را متحمل می شود و این درحالیت که اسم این کارخانه در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه هر نفسی که انسان می کشد به مرگ نزدیک می شود آیا ممکن است نفس نکشید! عنوان کرد: طرح صحبت های مختلف درخصوص صدور اخطارهای زیست محیطی و سمی و کشنده بودن برخی آلاینده هایی که به واسطه فعالیت کارخانه ذوب اهن در هوا متساعد می‌شود صحیح نیست.درخصوص مسائل زیست محیطی مبانی موجود را باید با یکدیگر بپذیریم و بعد به دنبال آن باشیم که درچهارچوب این مبانی چه اقداماتی زیست محیطی انجام گرفته است.
وی با طرح این سوال که آیا می توان کارخانه ذوب اهن اصفهان را تعطیل کرد، گفت: دو میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از کارخانه ذوب آهن اصفهان ارتزاق می کنند و در صورت تعطیلی موج بزرگی در بی‌کاری به وجود می‌آورد.
یزدی زاده با بیان اینکه طرح جامع زیست محیطی کارخانه ذوب آهن در سه حوزه آب،خاک و هوا تدوین شده است،یادآور شد: پروژه‌های مختلفی توسط کارخانه ذوب اهن اصفهان تعریف شده که توسط سازمان محیط زیست مورد ارزیابی قرار گرفته و تغییراتی را نیز در این طرح اعمال کردند و این چهارچوبی است که ما برای حل معضلات زیست محیطی آنها را دنبال خواهیم کرد.چراکه اراده کارخانه ذوب آهن کاهش میزان آلایندگی آب، خاک و هوا بوده و اقداماتی را که در توان این صنعت باشد انجام خواهد داد.
وی افزود: مشکلات زیست محیطی نیز یک مشکل جهانی است اما کارخانه ذوب اهن به دنبال آن بوده به معیارهای استاندار سازمان محیط زیست دست پیدا کند.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: صنایع آلاینده یک درصد از فروش خود را در قالب عوارض آلایندگی پرداخت می‌کند که این عوارض باید برای کاهش آلایندگی‌ها در شهرها هزینه شود و باید سوال کرد آیا این اتفاق به درستی انجام می گیرد؟ چنانچه این عوارض از کارخانه ذوب اهن دریافت نشود ما می توانیم در حوزه کاهش آلایندگی‌ها بهتر برنامه ریزی کنیم.
وی متذکر شد: کارخانه ذوب اهن اصفهان در حال حاضر یک درصد عوارض آلایندگی پرداخت می کند و در تلاش هستیم معادل یک درصد دیگر نیز در حوزه رفع رفع آلایندگی‌ها هزینه کنیم و چنانچه طرح جامعه محیط زیست کارخانه ذوب آهن هزینه بیشتری را در سال نیازمند باشد در آن چهارچوب حرکت خواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2300
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.