• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران:

شرایط ورورد نخبگان به عرصه سیاستگذاری‌های کلان علمی کشور فراهم شود

  • کد خبر : 23246
  • 28 آبان 1401 - 8:19
شرایط ورورد نخبگان به عرصه سیاستگذاری‌های کلان علمی کشور فراهم شود
عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران و دارنده مدرک پسادکترای مهندسی هوافضا از دانشگاه تهران گفت: باید شرایطی به وجود بیاید که نخبگان به عرصه سیاستگذاری‌های کلان علمی کشور وارد شوند. اگر این موضوع محقق شود، بسیاری از مشکلاتی که امروز کشور با آن روبه‌رو است، مرتفع می‌شود.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، سید محمد نوید قریشی اظهار کرد: معضلات و مشکلاتی در کشور وجود دارد که شاید بسیاری از آنها به دلیل عدم مدیریت مناسب و نبود یا کمبود دانش فنی مدیری است که در پست مربوطه قرار گرفته است. اگر بتوانیم در پست های مدیریتی کشور متخصصان آن حوزه و نخبگانی که مراحل مدیریتی مورد نظر را طی کردند، قرار دهیم قطعا مشکلات کاهش پیدا می کنند.

وی افزود: ورود به عرصه مدیریت و حکمرانی را از جمله مطالبات حوزه نخبگانی کشور عنوان کرد و افزود: این مطالبه به حقی است که نه جنبه فردی و منفعت‌طلبی دارد بلکه از سر دغدغه‌مندی برای رفع مسائل و چالش های کشور و ارتقای جایگاه ایران در عرصه های بین المللی دارد.

اگر می خواهید مشکلات کشور حل شود، باید نخبگانی که در کشور وجود دارند و معیارهای لازم در ارتباط با انقلابی بودن و دانش فنی و سایر صلاحیت ها را دارند،‌ به حوزه های مدیریتی وارد کنید.

 

شرایط ورورد نخبگان به عرصه سیاستگذاری‌های کلان علمی کشور فراهم شود

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران درباره مسائل و دغدغه های نخبگان نیز اظهار داشت: نخبگان دغدغه های متفاوتی دارند که از دیده شدن گرفته تا مسکن و اشتغال می توان به آنها اشاره کرد.

این نخبه کشورمان افزود: نیازها و خواسته های نخبگان بحق و بجا است چرا که سال‌ها عمر خود را صرف تحصیل علم و دانش کردند تا توانایی علمی برای رفع مسائل کشور را به دست آورند اما بسیاری از آنها نتوانستند وارد بازار کار شوند و اکنون نیاز دارند که دولت حمایت های ویژه ای مانند حمایت برای جذب در دستگاه های اجرایی کشور از آنها داشته باشد.

وی گفت: البته در دولت سیزدهم این مساله اجرایی و قانون آن مصوب شده است و نخبگان می توانند با استفاده از تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان ارایه می دهد به دستگاه های اجرایی ورود پیدا کنند.

 

شرایط ورورد نخبگان به عرصه سیاستگذاری‌های کلان علمی کشور فراهم شود

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: حمایت دیگری که نخبگان نیازمند آن هستند جذب به عنوان هیات علمی است که البته به تازگی عملیاتی شده است و سهمیه ویژه ای به بنیاد ملی نخبگان اختصاص داده شده و کدهای استخدامی در اختیار این بنیاد قرار گرفته که این کدها فقط به اعضای هیات علمی که از طرف بنیاد معرفی می شوند، تخصیص داده می شود.

قریشی اظهار داشت: زمانی که نخبه از هر لحاظ تامین باشد و فکر و دغدغه ای برای تامین مسائل روزمره نداشته باشد قطعا به جای روزی ۸ ساعت، روزی ۱۵ تا ۲۰ ساعت کار می کند که این مسیر علمی را با سرعت بیشتری طی کند تا مشکلات بیشتری را حل کند.

ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از برخی تسهیلات و اتخاد تمهیدات برای رفع مشکلات و مسائل نخبگان خبر داده و از جمله این تمهیدات به تصویب کلیات طرح تامین مسکن نخبگان در جلسه هیات امنای این بنیاد اشاره کرده و گفته بود: کلیات طرح تامین مسکن نخبگان در جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد با حضور رییس‌جمهور به تصویب رسیده است و جزییات این طرح پس از تصویب نهایی برای اجرا اطلاع‌رسانی ‌می شود.

وی در مورد مصوبه جذب نخبگان و استعدادهای برتر در دستگاه‌های اجرایی کشور هم گفته است که این موضوع با جدیت در همکاری با سازمان اداری استخدامی کشور در حال پیگیری است.

باقری مقدم همچنین به عنوان تسهیلاتی دیگر برای نخبگان به معافیت سربازی نخبگان مقیم خارج از کشور درصورت انجام طرح پژوهشی اشاره کرده و گفته است: نخبگان مقیم خارج از کشور که دوره سربازی خود را نگذرانده اند، می‌توانند با انجام طرح پژوهشی و ارائه آن، معافیت سربازی دریافت کنند. آنها همچنین می‌توانند در حین انجام طرح پژوهشی، چندین بار در کشور تردد داشته باشند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=23246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.