• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

چرا رهبری برای حل مشکلات اجرایی ورود نمی‌کنند؟

  • کد خبر : 2357
  • 13 تیر 1399 - 14:10
چرا رهبری برای حل مشکلات اجرایی ورود نمی‌کنند؟
امام جمعه فولادشهر گفت: یکی از شبهاتی که در مقاطع مختلف و به شیوه های گوناگون بارها طرح شده در خصوص چرایی عدم ورود رهبری در حوزههای اجرایی است، این شبهه معمولاً زمانی که ناکارآمدی حوزه‌های اجرایی اوج میگیرد و موجب تشدید نارضایتی افکار عمومی می‌شود.

به گزارش نبض وطن ، حجت الاسلام مسعود سرافراز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه فولادشهر با طرح این سوال که چرا رهبری برای حل مشکلات اجرایی ورود نمیکند، اظهار کرد: یکی از شبهاتی که در مقاطع مختلف و به شیوه های گوناگون بارها طرحشده در خصوص چرایی عدم ورود رهبری در حوزههای اجرایی است، این شبهه معمولاً زمانی که ناکارآمدی حوزههای اجرایی اوج میگیرد و موجب تشدید نارضایتی افکار عمومی میشود، جدیتر شده و بیشتر اذهان مردم را با خود درگیر میکند.
وی افزود: در زمانهی فرافکنیهای بیانصافانه برخی از افراد و جریانهای سیاسی معلومالحال، این شبهه به شکلهای مختلف در گفتگوها شنیده شده و یا در فضای مجازی دیده میشود،اما این شبهه از جوانب مختلفی مورد نقد و پاسخ است.
امام جمعه فولادشهر با بیان اینکه شئون و مسئولیتهای ولیفقیه چیست؟گفت: در ساختار نظام جمهوری اسلامی، نوعی تقسیم وظایف میان ارکان مختلف شکلگرفته که بر مبنای آن وظایف و مسئولیتهای هر یک از مسئولان و ارکان نظام تعیینشده است، بر این اساس مطابق «اصل پنجم» قانون اساسی، ولایت مطلقه امر و امامت امت، بر عهده ولیفقیه بوده و دیگر مسئولان کشور هرکدام وظایف و مسئولیتهایی بر عهدهدارند.
وی ادامه داد: مطابق «اصل شصتم» قانون اساسی اِعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً برعهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیسجمهور و وزرا است و نیز «اصل یکصد و سیزدهم» نیز تصریح میکند پس از مقام رهبری، رئیسجمهور عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط میشود، بر عهده دارد.
سرافراز اضافه کرد: همچنین بر اساس «اصل پنجاه و هشتم» این قانون اِعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل میشود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد میآید برای اجرا به قوه مجریه و قضاییه ابلاغ میگردد.
وی عنوان کرد: همانگونه که پیداست حوزه اجرا و تقنین دارای مابهازاهای نهادی و متولیان خاص خود است که بر اساس روال مشخصی تعیین میگردند، نکته جالب اینجاست که اتفاقاً در ساختار جمهوری اسلامی، مسئولین این دو قوه با رأی مستقیم مردم انتخاب شده و عملاً متولیان اجرا و قانونگذاری مشخص میشوند.
امام جمعه فولادشهر گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز حوزه اقتصاد و مدیریت کلان آن در بخش حاکمیتی عمدتاً در همین دو قوه تمرکز یافته و سایر نهادها یا فاقد صلاحیت حاکمیتی و یا تأثیرگذاری مستقیم در روندهای اقتصادی هستند.
وی خاطرنشان کرد: صلاحیت حاکمیتی در اینجا به معنای مرجع قانونی صدور مجوزهای رسمی برای فعالیتهای اقتصادی، سیاستگذاری و پایش فعالیتهای اقتصادی در کشور، اجازه ورود و یا عدم ورود دستگاههای گوناگون در بازار و… است.
سرافراز یادآور شد: اینها در حالی است که «اصل ۱۱۰» قانون اساسی بجز برخی عزل و نصبها، این امور را برعهده رهبری گذارده است: تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظارت بر حُسن اجرای سیاستهای کلی نظام، حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه، و حل معضلات نظام که از طرق عادی قابلحل نیست و از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام حل می شود بنابراین حوزههای اجرایی و قانونگذاری خصوصاً در بخش اقتصاد متولی مشخصی غیر از رهبری دارد که باید پاسخگوی وظایف و اختیارات خود باشد.
وی متذکر شد: آنچه بهاختصار بیان شد به این معنا نیست که رهبری به حل مشکلات مردم بیاعتنا بوده و برای آن کاری نکرده باشند بلکه در میان مسئولان عالیرتبه نظام، بیشترین تأکید بر حل این مشکلات را از زبان امام خامنهای شنیدهایم.
امام جمعه فولادشهر افزود: بارها معظم له مسئله اصلی کشور را «اقتصاد» دانسته و به بازگویی «گلهمندیهای مردم» در جمع مدیران اجرایی پرداختهاند.
وی ادامه داد:ایشان در نقش ابتدایی رهبری یعنی سیاستگذاری بر همین مسئله اصلی بارها تأکید نمودند: چنانچه در ده سال گذشته در نامگذاری و تعیین شعار، جهت حرکت کشور را در حوزه اقتصاد تعریف نمودند، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ و … را باهدف بسترسازی پیشرفت اقتصادی و گرهگشایی معیشتی ابلاغ کرده و بارها در توصیه به دولتمردان بر حل این مسائل تأکید نمودند.
سرافراز تصریح کرد: در دیگر مسئولیت خود یعنی «نظارت» نیز بارها ضعفهای نهادهای متولی و مدیران اجرایی گوشزد نمودهاند و این نشان از اشراف فوقالعاده معظم له به مسائل کشور و حوزههای اجرایی است و از سویی ایشان چندین برابر این پیگیریها در مرئی و منظر عمومی از دستگاهها و مدیران را حتی بهصورت بازخواست و استیضاح در جلسات خصوصی انجام میدهند.
وی اضافه کرد: علاوه بر اینها، معظم له از طریق نهادهای منتسب به ولیفقیه نیز در جهت کاهش آلام مردم حرکت میکنند. فعالیتهای خدمترسانی نهادهایی چون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) در سرتاسر کشور خصوصاً نقاط محروم نشان از دقت نظر معظم له در حل مشکلات مردم دارد.
امام جمعه فولادشهر بیان کرد: البته امکانات مادی و سرمایهای این دستگاهها در مقایسه با کلیت دولت و قوه مجریه قابلمقایسه نیست و نمیتوان انتظار داشت همه نارساییها و کمکاریهای دیگران را جبران کنند.
وی خاطرنشان کرد: در موضوع برجام نیز باید گفت رهبر معظم انقلاب به صراحت از مخالفت خود با محصول مذاکرات سخن گفتند و از دستگاه های مسئول خواستار مراقبت دقیق و لحظه به لحظه شدند: «محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آیندۀ کشور منتهی شود.» (۲۹/۷/۱۳۹۴) اما آنچنان که روشن شد مسئولین امر در این موضوع به وظایف خود عمل نکردند؛ اما آیا ورود رهبری و مثلا اعلام خروج از برجام مشکلات را حل می نمود؟
سرافراز یادآور شد: باید سوال کرد آیا اگر چنین رفتاری اتخاذ می شد، مسئولین مربوطه و طرفدارانشان، نظام را متهم به تمامیتخواهی و … نمیکردند و نقض قانون اساسی را از سوی رهبری اعلام نمینمودند؟
وی متذکر شد: در انتخابات سال ۹۶ نیز جمع قابل توجهی از مردم به همین شیوه ی راهبری در سیاست خارجی رأی داده و منطق پدیدآوردندگان برجام را مثبت ارزیابی کردند، بهیقین باید گفت آنچه در جامعۀ داخلی بیشترین آموزندگی را در مسئلۀ برجام برای مردم به ارمغان آورد، تجربهای بود که از این توافق و ارتباط با دول غربی و در رأس آنها آمریکا، ایجاد شد.
امام جمعه فولادشهر تاکید کرد: تجربهای که شاید نسلهای اول و دوم انقلاب از آن بهخوبی آگاهی داشتند، اما نسلهای بعدی بهعینه آن را تجربه نکرده بودند و آنهم بهسبب این توافق فراهم گردید،رهبر فرزانۀ انقلاب در آغاز مذاکرات، بهرغم بدبینی و اعتقاد به فریبکاری آمریکا، فرمودند با مذاکره موافقت میکنند؛ چراکه «این تجربه ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد.»
وی یاداور شد: ایشان پس از گذشت چند ماه از توافق، بازهم بر این هدف خود تأکید کردند که «ملت بهعنوان یک تجربه به مذاکرات هستهای نگاه خواهد کرد تا ببیند آمریکاییها در عمل چهکار خواهند کرد و حالا مشخص شده که آنها برخلاف وعدههای خود، همچنان به توطئه و تخریب مشغولاند… آنها میگویند بیایید در مسائل منطقه هم مذاکره کنیم، اما تجربۀ برجام به ما میگوید این کار سمی مهلک است و در هیچ مسئلهای نمیتوان به حرفهای آمریکاییها اعتماد کرد.»
سرافراز اظهار کرد: علاوه بر نقش مخرب آمریکا و فریبکاریاش، باید به دورویی و ظاهرفریبی آنها در گفتار و تناقض در عمل، بهعنوان یک تجربه نگریست.
وی افزود: چنانکه مقام معظم رهبری خاطر نشان کردند:«آمریکاییها در ظاهر وعده میدهند، با زبان چربونرم حرف میزنند، اما در عمل توطئه میکنند، تخریب میکنند، مانع از پیشرفت کارها میشوند؛ این شد آمریکا، این شد تجربه.»
امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: تجربۀ دیگر کوتاه نیامدن و عدم تنازل در برابر خواستههای این کشور است؛ آنچنانکه شاهد بودیم پس از به سرانجام رسیدن توافقات برنامۀ هستهای، بحث به برنامۀ موشکی، حقوق بشر، تروریسم و مسائل منطقهای بسط پیدا کرد که با موضعگیری صریح رهبری و اقدامات دستگاه دیپلماسی، سدی در برابر زیادهخواهیهای غرب ایجاد شد.
وی ادامه داد: یکی از تجربیات برجام این بود که به مردم و نخبگان ایران ثابت کرد کلید مشکلات اقتصادی و معیشتی را باید در داخل کشور جستوجو کرد، نه در ارتباط با غرب؛ از این رو معظم له فرمودند: برجام «نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است، نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانعتراشی برای ایران هستند.»
سرافراز اضافه کرد:ایمان به فریبکاری و خدعۀ آمریکاییها، آگاهی از نقش مخرب این کشور، زیادهخواهی و فزونطلبی آمریکا و در مقابل، تجربۀ ایستادگی و کوتاه نیامدن در برابر خواستههای آنها از سوی مردم و نخبگان ایران و بینتیجه بودن مذاکره با آمریکا و توجه به داخل و توسل به اقتصاد مقاومتی تجربیاتی که بهواسطۀ برجام برای جامعۀ ایران شکل گرفت.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2357

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.