• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

پزشک لنجانی که عاشقانه به مردم خدمت می کند

  • کد خبر : 2359
  • 12 تیر 1399 - 18:04
پزشک لنجانی که عاشقانه به مردم خدمت می کند
شرایط زندگی امروزه سبب شده که بیشتر مردم بخصوص کسانی که توان مالی مناسبی و یا از طرفی تخصص در هر حوزه داشته باشند از شهر خود مهاجرت می کنند و رویای پیشرفت خود را در مهاجرت می بینند اما ابراهیم بیات پزشک زرین شهری، خدمت به همشهریان خود را در اولویت قرار داده و علی رغم فراهم بودن بهترین شرایط کاری و زندگی در استان‌های توسعه یافته تصمیم گرفت فعالیت خود را در زادگاه و شهر خود ادامه دهد.

به گزارش نبض وطن، در تاریخ پزشکی جهان، نام ایران همواره از جایگاهی ویژه برخوردار بوده چراکه علاوه بر داشتن ریشه در دانش و دانایی پزشکان ایرانی توجه ویژه‌ای به اخلاق پزشکی داشته اند که آن نیز ریشه در فرهنگ ایران زمین دارد و در سایه همین خصلت‌هاست که این بار هم آقای پزشکی از زرین شهر (خطه طلایی ایران) با زیور مهرورزی، دغدغه خود نسبت به شهر و دیارش را با احداث( مرکز جراحی محدود صحت) به نمایش گذاشت؛او به فردا می اندیشد و به آینده علمی زادگاه خود خوشبین است.
ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.
ابراهیم بیات هستم متولد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۱ اهل زرین شهر، دوران ابتدایی تا اخذ دیپلم را در زرین شهر سپری کردم و پس از قبولی در کنکور دانشجوی دندانپزشکی شدم.در سال ۱۳۷۸ فارغ التحصیل شده و طرح خود را طی دوسال در شبکه بهداشت باغبهادران، چم‌ها، چمگردان و… سپری کردم.

در دوران کودکی، بچه درس‌خوان بودید یا بازیگوش؟
نوع تفریحات زمان کودکی ما با امروز بسیار متفاوت بود و می توان گفت تفریحات آن دوران منحصر به ورزش بود البته به واسطه اینکه در مزل پدری من موتورسیکلتی داشتیم هرازگاهی موتورسواری می کردم ولی درکل بچه‌ای آرام و درس خوان بودم.
در دوران دبیرستان چه رشته تحصیلی را انتخاب کردید؟ودر کدام دانشگاه قبول شدید؟
در زمانی که مجاز به انتخاب رشته شدم، رشته ریاضی را انتخاب کرده و دیپلم ریاضی گرفتم،اما به دلیل علاقه به دندانپزشکی زمانی که تصمیم به شرکت در کنکور گرفتم دروس زیست شناسی را خود مطالعه کرده و رشته تجربی امتحان دادم و با رتبه ۱۸۱ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قبول شدم.
در آن دوران پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی بسیار سخت و دشوار بود چراکه در آن سال که من امتحان کنکور داشتم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کننده حضور داشت که از این تعداد تنها دو هزار نفر در سه رشته پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی پذیرش می شد.
نظر خانواده شما درباره رشته‌ای که انتخاب کردید چه بود؟
خوشبختانه خانواده من صد در صد تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب رشته تحصیلی را بر عهده خودم گذاشته بودند و در این مسیر بسیار همراهی داشتند چراکه معتقد بودند اگر کسی در این منطقه تحصیلات پزشکی داشته باشد می‌تواند خدمات زیادی به مردم انجام دهد .

از چه سالی فعالیت خود را به عنوان پزشک آغاز کردید؟برایمان در این خصوص توضیح هید.
فعالیت خود را به عنوان دندانپزشک در زرین شهر آغاز کردم.حدود ۲۱ سال مطب داشتم و با توجه به نیازی که در حوزه دندانپزشکی در شهرستان لنجان احساس می‌شد (مرکز دندانپزشکی پارس) را با اهتمام دو نفراز همکاران دنداپزشک بنا نهادیم که البته سهم خود از این مرکز را واگذار کرده پس از آن به سمت راه اندازی مرکز جراحی محدود صحت گام برداشتم.
به نظر شما رسالت یک پزشک چیست؟
هر انسانی در برابر هم نوع خود وظیفه ای دارد و هیچ انسانی در دنیا آفریده نشده که نسبت به انسان دیگر بی تفاوت باشد این مسئله در دنیای پزشکی مضاعف بوده به گونه ای که پزشک وظیفه دارد تمام توان، علم و هوش خود را برای درمان و زدودن آلام بیمار بکار بندد و در این مسیر حرفه پزشک ایجاب می کند بیمار خود را دوست داشته باشد و تنها رضای خدا را در نظر گرفته تا رضایت بیمار و خانواده آنان کسب شود. بنظر من زمانی که بیماران این حس را داشته باشد که پزشک او تمام تلاش خود را برای بازگرداندن سلامتی وی انجام داده است لحظه بسیار ارزشمندی است و امیدوارم من نیز در این مسیر یک پزشک خوب باشیم و وظیفه خود را نسبت به بیمارانم به درستی انجام دهم.
به نظر شمان فرقی بین بیمار پولدار و فقیر وجود دارد؟
از نظر من هیچ فرقی بایکدیگر ندارند و شاید تنها سرگذشت متفاوتی با یکدیگر داشته اند و برهمین اساس برای من تفاوتی بین بیمار پولدار و فقیر وجود نداشته و هردو را به یک چشم نگاه می‌کنم.البته افرادی که از وضعیت مالی ضعیفتری برخوردار هستند دوست داشتنی‌ترند و سفارش همیشگی پدر و مادرم به من این بوده که بیمار را بخاطر نداشتن پول بی توجهی نکنم. البته قصد شعاری سخن گفتن ندارم چراکه برای برای گذران زندگی و ارائه خدمات بیشتر و بهتر، پول یک لازمه است اما هیچگاه نباید بخاطر دریافت پول انجام هدف اصلی یک پزشک به دست فراموشی سپرده شود.

چرا افراد مختلف به دندانپزشک نیاز پیدا می کنند؟
بحث دهان و دندان به چند دسته تقسیم می شود به گونه ای که یکی از زیر شاخه های مهم حوزه پزشکی، بخش دهان و دندان است و هر مشکلی در این قسمت وجود داشته باشد می بایست به دندانپزشک مراجعه کرد. در واقع در مرحله نخست علت اصلی مراجعه افراد به دندانپزشکی به دلیل درد است.
یکی از دلایل مراجعه افراد به دندانپزشکی پوسیدگی دندان‌ها بوده که از شایع‌ترین بیماری هایی است که در بین اقشار مختلف جامعه با هر سن، جنس و رده اجتماعی مشاهده می‌شود که به نوعی به تغذیه‌ افراد نیز بستگی دارد، در چهار گروه غذایی، پروتئین ها کمک کننده به استحکام دندان بوده و مانع پوسیدگی دندان می شوند، چربی ها و ویتامین‌ها نیز به همین شکل عمل می‌کنند اما هیدرات های کربن که نیاز بدن انسان نیز هستند پس از ۲۰ دقیقه در دهان تبدیل به اسید شده و عاملی برای پوسیدگی دندان به شمار می آیند و تحلیل مینا و.. را به همراه دارند.
اما در سنوات اخیر بخش جدیدی تحت عنوان “زیبایی” در حیطه پزشکی و دندانپزشکی باب شده که بخش زیادی از مراجعات به دندانپزشکی برای انجام این امور است. پس به طور کلی مراجعین دندانپزشکی به دلیل درد، مشکلات جویدن غذا و زیبایی به دندانپزشکی مراجعه می کنند.
این نکته را نباید به دست فراموشی سپرد که دهان آینه بدن است چراکه دندان‌ها از اصلی ترین اجزای بدن به شمار می آیند که در اعمالی چون جویدن، تکلم، زیبایی و …تاثیرگذار هستند اما متاسفانه امروزه در شبکه های اجتماعی بحث دندان تنها به بحث زیبایی، لمینت ، کامپوزیت و… سوق داده می شود البته این مسئله نیز جزء کارهای دندانپزشکان به شمار می آید اما قطعا حفظ بهداشت دهان و دندان در اینگونه مباحث اولویت دارد.
چرا خدمات تخصصی دندانپزشکی گران است؟
دلایل متعددی را می توان برای این موضوع مطرح کرد. نخست آنکه دندانپزشکی یک کار عملی و هنری است و دستمزد کار دارد.البته دندانپزشکی یکی از سخت ترین مشاغل دنیا به شمار می‌آید و این مسئله طی سه دهه فعالیت بر من ثابت شده و برهمین اساس می توانم بگویم دندانپزشکی کاری آسانتر از کار در معدن نیست. شاید دندانپزشکی از دور شغلی لوکس و راحت به نظر برسد، یک نفر نشسته و کمی کار می کند و درآمد خیلی خوبی دارد. اما شغل دندانپزشکی علاوه بر استرس زیاد، سر و کار داشتن با سلامت و زیبایی افراد، از لحاظ بدنی شغل بسیار سختی است. از آنجایی که دندانپزشکی آمیخته ای از علم و هنر است بعد از گذشتن چند سال، یک دندانپزشک توانایی کار کردن مانند یک فرد جوان را ندارد چرا که خیلی از آن ها به دیسک گردن و دیسک کمر دچار می شوند.

از سوی دیگر مواد اولیه و مصرفی زیادی در پروسه درمان در دندانپزشکی استفاده می شود که این مواد به جز وسایل یکبار مصرف، همگی وارداتی هستند و در کشور تولید نمی شوند. به همین دلیل مواد مصرفی این حوزه وابسته به ریال نبوده و با قیمت ارزهای خارجی محاسبه می شود.
البته اگر خدمات دندانپزشکی را به صورت آزاد با کشورهای دیگر دنیا مقایسه کنیم، این خدمات در ایران بسیار ارزان تر از کشورهای اروپایی و… است و افراد زیادی که خارج از کشور زندگی می کنند برای انجام امور دندانپزشکی به ایران مراجعه می کنند. شاید بتوان به این نکته نیز اشاره کرد مسئله ای که خدمات دندانپزشکی را در برخی کشورها ارزان کرده است، پوشش سازمان های بیمه گر بر این خدمات است و به دلیل اینکه در کشور ما اکثر بیمه ها، بیشتر خدمات دندانپزشکی را قبول نمی کنند این تصور وجود دارد که دندانپزشکی تخصصی پرهزینه و گران است.و این درحالیست که طی دو دهه اخیر گذشته سود دندانپزشکان کاهش یافته چراکه دریافتی‌ پزشکان بر مبنای تعرفه ای است که در ابتدای سال تعیین می شود و تغییر قیمت مواد اولیه که مصرفی هستند در طول سال چندین بار افزایش پیدا می کند و این مسئله باعث می شود هزینه ی دریافتی دندانپزشکان کاهش یابد و در برخی مواقع کار کردن توجیه اقتصادی ندارد از این رو اگر راهکاری برای کاهش قیمت مواد اولیه مصرفی در دندانپزشکی اتخاذ شود ویا بیمه ها خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار دهند قطعا شاهد کاهش هزینه های دندانپزشکی خواهیم بود.
شما یک دندانپزشک با تجربه هستید، سخت ترین قسمت کار یک دندانپزشک را چه می دانید؟
سختی کار دندانپزشکی،جلب رضایت بیمار و ایجاد یک ارتباط منطقی بین خواسته وی و کار ایده آل از نظر علمی است. در واقع یکی از سختی های اصلی این کار، انجام آن به بهترین نحو است
تعیین یک طرح درمان خوب، فهم خواسته های بیمار و داشتن امکانات کافی بخش دیگری از سختی های کار دندانپزشکی محسوب می شود.باید توجه داشت در بحث درمان خصوصا دندانپزشکی مثلثی شامل بیمار، ویرولانس میکروبی و کار دندانپزشک وجود دارد که چنانچه سه ضلع این مثلث به خوبی طی شود درمان درست شکل خواهد گرفت.حال هرکدام از این موارد با مشکل مواجه شوند قطعا کار درمان نیز با مشکل مواجه خواهد شد.در بسیاری از مواقع پزشک کار خود را به درستی انجام داده اما توان جسمی بیمار و… با چالش مواجه می شود و بیمار از کار پزشک گلایه مند می شود، البته ممکن است در حین کار اشتباهی از سوی پزشک انجام شود اما همیشه اینگونه نیست که اختلالاتی که در مسیر درمان به وجود می آید به دلیل اشتباه پزشکی باشد.قطعا املاء نانوشته غلط ندارد و چنانچه پزشکی ادعا کند تاکنون کار وی خراب نشده است قطعا آن پزشک کار نمی کند و چنانچه در حین فعالیت اشتباهی از سوی پزشک سر بزند باید آن را بپذیرد.

این روزها کل جهان با معضلی به نام ویروس کووید ۱۹ مواجه است. تاثیر آن بر حوزه دندانپزشکی چه بوده است؟
کار دندانپزشکی در این دوره بسیار سخت و پرریسک شده و برهمین اساس باید بتوانیم با شرایط بهداشتی کامل و کنترل عفونت، این کار را انجام دهیم چرا که کار دندانپزشکی به صورت مستقیم در دهان بیمار انجام می شود و توربین باعث بیرون پاشیدن بزاق دهان بیمار به صورت قطرات بسیار ریز می گردد.برهمین اساس در این دوران برای بیماران غربالگری صورت می گیرد و شرح حالی از مراجعه کننده و اطرافیان وی اخذ شده تا علایم کرونا مورد بررسی قرار گیرد.پس از اطمینان از وضعیت وی، بیمار پذیرش شده و به محض ورود بیمار دهان وی با پراکسید اکسیژنه شستشو داده می شود چراکه کارشناسان معتقد هستند با استفاده از این روش میزان انتقال ویروس کرونا ۵۰ درصد کاهش می یابد. البته کادر دندانپزشکی نیز کلیه پروتکل‌های بهداشتی را با استفاده از گان، دستکش،عینک، ماسک N95، کلاه و … رعایت می کنند.طی هفته های اخیر نیز با خریداری سیستم‌های جدید، دستگاه، هوای دم و بازدم بیمار را ساکشن کرده و پس از تصفیه به بیرون منتقل می کند. فاصله گذاری اجتماعی برای حضور بیماران، بعد از اتمام مباحث درمانی برای بیماران انجام می گیرد به گونه ای که مکان دندانپزشکی پس از اتمام کار بیمار به مدت ۲۰ دقیقه استریل شده و سپس بیمار بعدی پذیرش می شود.
توریسم پزشکی و دندانپزشکی یکی از شاخه های جذاب صنعت توریسم و علم پزشکی است. در شهرستان لنجان در این حوزه اقداماتی صورت گرفته است؟
شهرهایی مثل شیراز، مشهد و تهران به عنوان شهرهای توریست پذیر در حوزه توریسم پزشکی پیشرفت های زیادی داشته اند. در شهرستان لنجان پتانسیل های زیادی وجود دارد اما موانعی چون نبود زیرساخت ها در این زمینه داریم و بسترهای لازم برای این موضوع فراهم نیست. شاید از لحاظ تعداد پزشک و دندانپزشک موقعیت خوبی داشته باشیم اما نداشتن هتل و شناخته نبودن جاذبه های گردشگری این منطقه از مشکلات این حوزه در شهرستان لنجان است.باید توجه داشت یک توریست با هدف درمان خوب و ارزان به یک کشور سفر می کند از این رو باید زیرساخت های لازم در این خصوص تامین شود.ما نیز به دنبال تحقق این مسئله هستیم اما باید اقامتگاهی خوب برای اسکان این افراد در نظر گرفت و شاید بتوان مجموعه‌ای ویلایی در شهر باغبهادران تهیه کرد که از نظر کیفیت ارائه خدمات با هتل های بزرگ قابلیت رقابت داشته باشد که تحقق این مهم قطعا زمانبر بوده و در حال حاضر نیز برای مرکز توجیه اقتصادی ندارد.هرچند در حال حاضر مرکز جراحی محدود صحت از هتلینگ کامل برخوردار است.

برای کمتر شدن ترس کودکان نسبت به مراجعه به دندانپزشک چه باید کرد؟
یکی از مشکلات اصلی در ارتباط با این موضوع، ترساندن کودکان از محیط پزشکی در خانه است. مثلا یکی از تنبیهات و تهدیدات علیه کودکان در زمانی که شیطنتی می کنند این است “میبرمت دکتر تا آمپولت بزنه”. پس ایجاد آموزه های صحیح در خانه بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه رشته دندانپزشکی تخصصی به نام اطفال دارد که در این رشته آموزش های رفتاری و ارتباط با کودکان از طرق مختلف مثل بازی انجام می شود. به این صورت خود کودکان با علاقه به دندانپزشکی مراجعه می کنند. در واقع اگر رابطه بین پزشک و کودک برقرار شود، آن کودک هیچ گاه ترسی از مراجعه به دندانپزشک نخواهد داشت.
از طرفی در مرکز جراحی محدود صحت برای کودکان و افراد بزرگسال که از دنداپزشکی ترس دارند تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده به‌گونه ای که با بیهوشی کامل در یک مرحله تمامی دندان هایی که با مشکل مواجه هستند ترمیم می شوند و حتی کاشت ایمپلنت و…در یک مرحله انجام می گیرد.در این وضعیت کودکان پس از بهوش آمدن تجربه تلخی از دندانپزشکی نخواهند داشت.
چه عواملی باعث شد تا شما به سمت راه اندازی “مرکز جراحی محدود صحت” حرکت کنید؟
حوزه درمان را به دو بخش می توان تقسیم کرد. بخش اول حوزه درمان دولتی است که دولت متولی آن است؛ مثل مراکز بهداشت، کلینیک های وابسته به دانشکده دندانپزشکی، بیمارستان های دولتی و … که تعرفه های موجود در این مراکز کاملا دولتی است و افراد با هزینه های بسیار کمتری می توانند به این مراکز مراجعه کنند. با این حال، مردم برای دریافت خدمات تخصصی نیاز به مراجعه به مطب ها و مراکز درمانی خصوصی دارند تا از خدمات بیشتر و بهتری بهره مند شوند. با توجه به اهمیت موضوع برای رفاه بیشترهمشهریان خود اقدام به احداث و راه‌اندازی مرکز جراحی محدود صحت کردم و پس از دریافت موافقت اصولی در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر و زیربنای هزار و ۱۶۰ متر در ۵ طبقه این مرکز طی ۹۰ ماه ساخته و به بهره‌برداری رسید. خوشبختانه در ساخت این مرکز از تجهیزات مدرن استفاده شده و در مراحل و استیج‌های مختلف مورد بازدید کارشناسان امر قرار گرفته است و حدود ۱۵ تاییدیه برای راه اندازی مرکز اخذ شده است.امیدورام با ارائه خدمات در این مرکز خدمتی هرچند اندک به مردم منطقه ارائه شود تا در گام نخست مسیر رفت و امد شهروندان به مراکز درمانی در مرکز استان برداشته شود.از طرفی برخی بیماران در زمانی که به پزشکان فعال در شهر و شهرستان لنجان مراجعه می کنند برای انجام جراحی به مراکز درمانی و خصوصی که در اصفهان مشغول به فعالیت هستند ارجاع داده می شوند و باید توجه داشت موسسان تمامی مراکز خصوصی که در اصفهان مشغول به فعالیت هستند در این مراکز عمل جراحی انجام می دهند و قطعا زمان های خوب و درجه یک در اختیار انان بوده و این مسئله باعث زمانبر شدن پذیرش بیماران می شود.از این رو مرکز جراحی محدود صحت در سه شیفت کاری با حدود ۵۰ پرسنل شامل پرستار، هوشبری،بهیار، پرسنل اتاق عمل، حسابدار و… مشغول به فعالیت و خدمت رسانی به شهروندان بوده وسعی شده از جوانان بومی توانمند که طرح‌های خود را گذرانده بودند استفاده شود.پزشکانی که در شهرستان لنجان مطب داشته باشند می توانند در این مرکز جراحی داشته باشند البته برای برخی تخصص ها که در شهرستان پزشکی وجود نداشت از متخصصان و فوق متخصصان استان دعوت به همکاری شده است.

چه خدماتی در مرکز جراحی محدود صحت ارائه می شود؟
مراکز جراحی محدود، مراکزی هستند که بیمار پس از انجام جراحی حداکثر ظرف ۲۴ ساعت قادر به ترک مرکز بوده و نیازی به بستری شدن نداشته باشد.ازاهدف تأسیس این گونه مراکز ممانعت از تحمیل هزینه سنگین به بیمار و حذف مخارج و مشکلات ناشی از هتلینگ و ترخیص هرچه سریعتر بیمار است.از این رو در مرکز جراحی محدود صحت بیمارانی که پس از عمل نیازمند CCU و ICU نباشند و مدت زمان جراحی آنان بیش از چهار ساعت به طول نینجامد پذیرش می شوند.
در این مرکز حدود۷۰۰ عمل جراحی در فیلدهای مختلف از جمله چشم،گوش،حلق و بینی، اورتوپدی، جراحی عمومی، زیبایی، کاشت مو، پوست و… انجام می شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2359
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.