• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سرلشکر باقری:

با تلاش در حوزه علم و فناوری موازنه قوا را در دوران دفاع مقدس ایجاد کردیم

  • کد خبر : 24128
  • 15 آذر 1401 - 13:31
با تلاش در حوزه علم و فناوری موازنه قوا را در دوران دفاع مقدس ایجاد کردیم
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وضعیت کشور در دوران دفاع مقدس گفت: ما در صحنه جنگ باید کمبودهای خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمام توان انجام دادیم.

به گزارش نبض وطن به نقل از روابط عمومی ارتش، سردار سرلشکر محمد باقری در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که صبح امروز _سه‌شنبه پانزدهم آذرماه_ در سالن همایش‌های خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع این همایش اظهار کرد: ما در دوران دفاع مقدس با مظلومیت جنگیدیم؛ به لحاظ تجهیزاتی در تحریم بودیم و باید موازنه قوا را با تلاش در حوزه علم و فناوری و قطعه‌سازی ایجاد می‌کردیم.

سردار باقری افزود: دشمن بعثی در همان زمان از نظر منابع انسانی به‌طور کامل از مجموعه کشورش استفاده می‌کرد؛ کشور آن‌ها در زمان جنگ به‌طور کامل تعطیل بود و از ظرفیت‌های انسانی‌اش در جبهه‌ها علیه ملت ایران استفاده می‌کرد؛ همچنین رژیم بعثی از عده‌ای مزدور که از دیگر کشورها برای مبارزه آورده بود نیز بهره می‌برد و به لحاظ تجهیزاتی مورد حمایت بلوک شرق و غرب بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در چنین شرایطی ما در صحنه جنگ باید کمبودهای خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمام توان انجام دادیم و امروز در این همایش باید این مسائل را برای نسل جوان تبیین کنیم.

وی یادآور شد: ارتش ما هیچ‌گونه پشتیبانی قطعاتی نداشت و همواره عنوان می‌شد که چگونه می‌توان در صورت ادامه جنگ، هواپیماها و ناوهای جنگی را پای کار نگه‌داشت؛ ارتش جمهوری اسلامی در همان دوران با تلاش و همت مضاعف از تجهیزات نگهداری کرد، تعمیر آن‌ها را بر عهده گرفت و در راستای ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات تلاش کرد.

سرلشکر باقری گفت: دشمن از همان دوران با تبلیغات و دروغ‌پردازی‌ها به دنبال القای این بوده است که ایران بدون طرح و برنامه و تدبیر، انبوهی از نوجوانان و جوانان را روی میادین مین می‌فرستاده است و می‌فرستد؛ در صورتی که هیچ‌گاه در دوران دفاع مقدس چنین اتفاقی نیفتاد و حتی یک مورد نمی‌توان یافت که فرمانده‌ای چنین دستوری داده باشد.

وی اظهار کرد: این همایش خاص و مهم است و باید تلاش‌های صورت گرفته را در حوزه بهره‌گیری از علوم در دوران دفاع مقدس، بازخوانی و استخراج کنیم، همچنین این همایش مأموریت دارد تا فعالیت‌های علمی و فناورانه و بهره‌گیری از علوم مختلف در طراحی‌های جامع عملیاتی را مورد بررسی و تبیین قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس، در ظاهر ما با ارتش رژیم بعثی می‌جنگیدیم، اما در حقیقت بیش از ۳۵ کشور از آن‌ها حمایت می‌کردند و یافته‌های روز علمی دنیا به همراه تجهیزات و فناوری خود را در اختیار آن‌ها قرار داده بودند.

سردار باقری گفت: در عرصه جنگ هشت ساله سلاح‌های روز و در حال پژوهش دنیا روی ما آزمایش و سپس تولید انبوه و به‌کارگیری می‌شد که می‌توان در این زمینه به جنگنده‌های میراژ، موشک‌های اگزوسه، جنگنده‌های سوخو ۲۴، سوخو ۲۵ و میگ ۲۹ روز شوروی، موشک‌های ضد راداری و لیزری و تصاویر ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=24128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.