• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

خواص شگفت انگیز بِه

  • کد خبر : 24199
  • 16 آذر 1401 - 19:14
خواص شگفت انگیز بِه
فصل پاییز همانقدر که به تنوع رنگ هایش شهرت دارد، به خوراکی ها رنگارنگ و پرخاصیتش نیز شهره است که میوه «به» نیز در لیست همین خوراکی ها می گنجد و نباید فرصت استفاده از آن را از دست داد. با ما باشید تا ضمن آشنایی بیشتر با خواص این میوه بهشتی، بر تنوع غذایی تان نیز بیفزایید.

به گزارش نبض وطن،  بِه، بِه پلو، به پلاستیکی…؛ قطعا این چند واژه، شما را یاد اسم و فامیل، همان بازی جذاب دوران کودکی می اندازد. وقتی نوبت به حرف ب می رسید، «به» پای ثابت میوه های مان بود و بعد از آن هم که به پلو و به پلاستیکی! اما جالب اینجاست که آن زمان خیلی از ما حتی به را از نزدیک ندیده و نمی دانستیم میوه ای که اینقدر از آن مایه می گذاریم، چه طعمی دارد و چه شکلی است که خب با گذر زمان و تنوع سبد تغذیه خانواده ها، «به» خودی نشان داد و حالا نیز خیلی ها به شیوه های مختلف از این میوه همه چیز تمام استفاده می کنند. ما هم می خواهیم به بهانه فصل پاییز و در دسترس بودن این میوه بهشتی، دین مان را به ناجی خود در اسم و فامیل های دوران کودکی ادا کنیم تا هم از خواصش بیشتر بدانیم و هم از خوراک های خوشمزه ای که می توان خانواده را مهمان آن کرد.

خواص شگفت انگیز بِه

بیایید با خواص شگفت انگیز به آغاز کنیم تا وقتی می خواهید زحمت پخت و پز خوراکی های منحصر به فرد را بکشید، حسابی انگیزه داشته باشید. به، دارای ویتامین‌ها و موادمعدنی از قبیل ویتامین‌های سی، انواع ویتامین های ب، پتاسیم، منیزیم، کربوهیدرات، مس، آهن، روی، سلنیوم، پروتئین، فیبر، خواص آنتی اکسیدانی و … است که به سبب داشتن هریک از این ها می تواند کارایی مختلفی در سلامتی انسان داشته باشد. چه بسا که در روایات بسیاری نیز توصیه به مصرف به شده است؛ مثلا رسول اکرم(ص) می فرمایند:« به بخورید که قلب را جلا داده، برای سینه خوب بوده و آن را تمیز می کند.» همچنین می فرمایند:«به بخورید که ذهن را تقویت می کند، غم و اندوه را می برد و فرزند را زیبا می  سازد.»

از همین چند روایت می توان به خواص بی نظیر به پی برد که در اینجا به چند مورد از این خواص اشاره می کنیم.

*دشمن سرسخت سرماخوردگی و آلرژی

این میوه پاییزی به سبب داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین سی ضمن تقویت سیستم ایمنی می تواند در دوران سرماخوردگی با ویروس ها، عفونت ها و التهابات مبارزه کرده و باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفسی شود. همچنین این میوه قدرت ضدآلرژی بالایی دارد، بطوریکه از آن حتی در ساخت داروهای ضدآلرژی نیز استفاده می شود، بنابراین در این روزهایی که خیلی ها با آلرژی فصلی دست و پنجه نرم می کنند، می تواند کمک کننده باشد. راستی خواص تخم به را هم فراموش نکنید. حتما که شما هم معجزه تخم به و لعاب حاصل از آن را دیده اید و تخم به هایتان را یک جای امن نگه داشته اید تا اگر سرفه امانتان را برید، چندتا از آن ها را خیس کنید و لعاب آن را آرام آرام بخورید.

*معجزه ای در درمان مشکلات گوارشی حتی سرطان

هرآنچه از خواص به در محافظت از دستگاه گوارش و بهبود بیماری های آن برایتان بگوییم، باز هم کم است، بطوریکه از گذشته های دور از این میوه در درمان بیماری های گوارشی استفاده می شده است. التهابات روده، کولیت، زخم معده، رفلاکس، عفونت های گوارشی، اسهال، یبوست و … از مشکلاتی هستند که به می تواند درمانگر آن ها باشد. البته گفته می شود که این میوه از قدرت بالایی برای مقابله با سلول های سرطانی بویژه در روده برخوردار است. به حتی می تواند به تهوع و استفراغ دوران بارداری نیز کمک کند و در عین حال موجب افزایش هوش جنین شود.

*سلامت و زیبایی پوست و مو

این روزها زیبایی پوست و مو به یکی از اولویت های مردم به خصوص خانم ها تبدیل شده که میوه به که برخی ها از آن به عنوان میوه زیبایی یاد می کنند، تاحد زیادی می تواند به کمک آن ها بیاید. این میوه به دارای آنتی اکسیدان هایی است که با ازبین بردن مواد مضر، سلامت پوست را تضمین می کند. از بین بردن لکه های پوستی، بهبود چین و چروک و مقابله با اشعه ماوراء بنفش از خواص قابل توجه به محسوب می شود. همچنین به کمک زیادی به خون سازی و تنظیم گردش خون  می کند و به همین سبب باعث تقویت فولیکول های مو و در نتیجه رشد و زیبایی هرچه بیشتر مو می شود.

با به چه چیزهایی درست کنیم؟

خب حالا که با بخشی از خواص به آشنا شدید، برویم سراغ خوراکی های خوشمزه ای که می توانید با این میوه خوش عطر و بو درست کنید. خورشت، تاس کباب، به پلو، مربا و دمنوش به، از پرطرفدارترین خوراکی هایی هستند که ردپایی در آن ها ردپایی از به دیده می شود.

*تاس کباب؛ خوراکی خاص و متفاوت

گرچه اسمش کمی غلط انداز است و ممکن است تداعی گر یک کباب چرب و چیلی باشد اما تاس کباب برخلاف اسمش، غذایی سالم و بسیار مقوی است که نباید آن را از دست داد. برای درست کردن تاس کباب به چند چند عدد به، هویج، سیب زمینی، پیاز، گوشت خورشتی و مقداری رب و ادویه نیاز دارید. ابتدا باید پیازهای ورقه شده را در کف تابه یا قابلمه بچینید، گوشت نیم پز شده را روی آن بریزید و سپس هویج، سیب زمینی و به حلقه شده را به ترتیب روی گوشت بچینید. در مرحله آخر هم مقداری رب تفت داده شده به همراه نمک و ادویه و آب گوشت را روی مواد بریزید و دوساعت اجازه دهید تا تاس کباب به خوبی بپزد. این غذا را می توان با نان سرو کنید.

*خورشت به؛ غذای خوش عطر پاییزی

خورشت به، شباهت زیادی به خورشت قیمه دارد اما در طعم و مزه، یک خورشت خوش عطر بی نظیر به شمار می رود، پس فرصت را از دست ندهید و در همین آخر هفته، خانواده را شگفت زده کنید. برای پخت این خورشت، یک لیوان لپه، ۳ عدد به متوسط، گوشت خورشتی، پیاز سرخ شده، نمک و فلفل، مقداری رب، آبلیمو و زعفران و در صورت دلخواه مقداری آلوخورشتی نیاز است. بعد از آنکه پیاز را سرخ کردید و گوشت و لپه و رب را با آن تفت دادید، ۲ تا ۳ ساعت اجازه دهید که خورشت حسابی جا بیفتد. در مرحله بعد، به هایی که به شکل مکعبی خرد کرده اید را کمی تفت داده و به همراه آلوها داخل خورشت بریزید و نیم ساعتی اجازه دهید تا به ها بپزند اما له نشوند. در مرحله آخر هم مقداری زعفران دم کرده و چاشنی ها را به خورشت اضافه کنید. خورشت خاص و خوش عطر شما به همین آسانی قابل سرو است.

*به پلو؛ مدل جذاب تری از شیرین پلو

خب بالاخره رسیدیم به «به پلو». بله این غذا فقط ناجی اسم و فامیل‌ها نیست و واقعا وجود دارد. غذایی شبیه به همان شیرین پلوهای مجلسی که طرفداران زیادی دارد. برای پخت این غذا ابتدا هویج و به خلالی خرد شده را با به خوبی با کره تفت دهید، سپس مرغ پخته و ریش ریش را به آن اضافه کنید. مقداری پوست پرتقال که از قبل با چند بار جوشاندن، تلخی آن را گرفته اید را به موادتان اضافه کنید و در مرحله بعد هم در صورت تمایل مقداری خلال پسته و بادام به آن بیفزایید. در پایان زعفران دم کرده، مقداری نمک و فلفل و دارچین را به مواد اضافه کنید. همه این مواد را باید در هنگام آبکش کردن برنج، لابه لای برنج بریزید و اجازه دهید دم بکشد. البته اگر می خواهید به پلویی مجلسی داشته باشید، می‌توانید مواد را در هنگام سرو روی برج دم کشیده بریزید.

*مربای به؛ یک اثر هنری خوشرنگ

مربای به، به سبب رنگ و طعم بی نظیرش طرفداران بسیاری دارد و می تواند سفره صبحانه شما را متنوع و جذاب کند، پس فوت و فن های پخت این مربا را از دست ندهید. برای درست کردن این مربا، یک کیلو به پوست کنده را به شکل مکعبی خرد کنید، یک کیلو شکر روی آن بریزید و ۶ لیوان آب به آن اضافه کنید. مواد را داخل یک قابلمه لعابی یا مسی بریزید و اجازه دهید روی حرارت زیاد، جوش بیاید. در این مرحله زیر شعله را کم کرده، درب قابلمه را که با دم کنی به خوبی پوشانده اید، روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید یک ساعت به خوبی بپزد و حسابی قرمز شود. وقتی مربا به غلظت رسید، چند دانه هل و در صورت دلخواه مقداری گردو که درشت خرد شده را به مربای خود اضافه کنید و ۱۰ دقیقه بعد، قابلمه را خاموش کنید. برای نگه داری مربا حتما آن را داخل ظروف شیشه ای ریخته و در یخچال بگذارید.

*دمنوش به؛ آرام بخشی استثنایی

برای تهیه دمنوش به باید کمی صبر و تحمل داشته باشید اما مطمئنا وقتی با یک نوشیدنی متفاوت و خوش طعم از خانواده و مهمان تان پذیرایی کنید، حسابی از نتیجه کار راضی خواهید بود. برای تهیه به مخصوص دمنوش، باید به  را به خوبی بشویید و به شکل درشت رنده کنید. سپس آن ها را روی سینی بریزید و روی شوفاژ یا داخل فر خشک کنید. بعد از آنکه، به ها خشک شدند(حالت انعطاف پذیر داشته باشند نه شکننده) آن ها را داخل تابه کاملا داغ ریخته و چند دقیه تفت دهید تا کمی رنگشان تیره شود. در این مرحله، به های شما آماده است و می توانید آن ها را در ظرق ریخته و در جایی خشک نگه دارید. برای درست کردن دمنوش نیز می توانید چند قاشق به را داخل آبجوش ریخته و ۱۵ دقیقه روی سمارو بگذارید تا دم بکشد. استفاده از چوب دارچین درهنگام دم کردن به، می تواند دمنوش خوش عطرتری به شما بدهد. این دمنوش را می توانید با مقداری عسل سرو کنید.

حالا که ما را همراهی کردید و این گزارش را خواندید، لطفا فقط یک خواننده نباشید و تا به در دسترس است، آن را تهیه کنید و ضمن بهره مندی از خواص آن، خوراکی های متفاوتی را برای خود و خانواده مهیا کنید.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=24199
  • منبع : فارس

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.