• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

“سلام” آیین کهن عزادارن حسینی باغبادران در روز عاشورا

  • کد خبر : 2451
  • 09 شهریور 1399 - 7:15
“سلام” آیین کهن عزادارن حسینی باغبادران در روز عاشورا
عزاداران حسینی در روز عاشورا کفن پوش در دو طرف رودخانه زاینده رود نظام گرفته و از آب گلایه می‌کنند.

به گزارش نبض وطن،مردمان شهر باغبادران همچون دیگر شهرهای ایران گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ عزاداری حسینی در سینه دارند و از این جهت با فرا رسیدن ماه محرم الحرام با برافراشتن علم عزاداری، سیاهپوش کردن معابر به نوحه‌خوانی و عزاداری می‌پردازند و مردم طبخ و پخش نذورات مشغول می شوند. مطابق رسمی دیرینه مردم این دیار در روز عاشورا در اطراف رودخانه زاینده‌رود گرد هم آمده و آئینی را به اجرا درمی‌آورند که بیان حقیقتی تلخ و بسته شدن آب بر روی فرزند رسول الله(ص) و اهل بیت آن است.
کاویانی از پیشکسوتان برگزاری روضه خانگی چنین می‌گوید: مردم باغبادران با استفاده از نمادهای مختلف و برگزاری مجالس سوگواری امام حسین(ع) ‌در منازل خود حزن و اندوه خود را در مصائب سید و سالار شهیدان می‌گذارند و همچنان نیز بسیاری از این مجالس با سابقه در شهر دایر است و عزاداران حسینی در این محافل مذهبی شرکت می‌کنند.
اجرای نمایش سنتی تعزیه نیز یکی دیگر از سنت‌های عزادرای کهن این دیار به شمار می‌آید که با حضور پرتعداد مخاطبان در محلات مختلف شهر برگزار شده و نسل‌های مختلف به تماشای این جلوه‌گاه تاریخ می‌نشینند و در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) اشک ماتم می‌ریزند.
امیری از خادمان هیئت مذهبی شهر باغبادران گفت: در تک تک آیین‌های عزاداری ایام محرم می‌توان جلوه‌ای از شور و اشتیاق برای ابراز ارادات عزاداران حسینی به سالار شهیدان را مشاهده کرد، کفن پوشیدن عزاداران در روز عاشورا و حضور در دسته جات عزادرای باشکوه فراوانی برگزار شده و آنان ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت(ع) نشان می‌دهند.
وی تصریح کرد: سلام دادن هیئت‌های قدیمی محله باغبادران و ملک‌آباد و دورباط یکی از مهم‌ترین آیین مذهبی این منطقه است که به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی این دیار شناخته می‌شود.
امیری بیان کرد: “آیین سلام” در روز دهم ماه محرم برگزار می‌شود و هیئت‌های عزاداری میزبان و میهمان با خواندن اشعاری در مقابل عظمت مقام اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت عباس (ع) ادای احترام کرده و به عزاداری می‌پردازند.
این خادم اهل بیت (ع) افزود: حضور جوانان در کنار پیرغلامان در مجالس عزاداری که در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، دستجات سینه زنی و زنجیر زنی لحظاتِ وصف ناپذیری را به این عزاداری‌ها می‌بخشند.
وی سلام و جواب دادن نوحه خوانان در هیئت‌های عزاداری را یکی از آیین‌های ماندگار در عزادرای‌های این شهر دانسته و گفت: سلام دادن علم‌ها و نوحه‌خوانان در دسته جات عزاداری یکی از آیین‌ها و سنت‌های دیرین و ماندگار عزاداران حسینی در شهر باغبادران است که هرساله با سوز و گداز بیشتری برپا می‌شود.
« آیین سلام » یادی از تشنگی اصحاب امام حسین(ع)
امیری ادامه داد: عزاداران حسینی با نخل و علم‌های خود در شهر به عزاداری پرداخته و هنگام رسیدن به یکدیگر، علم‌های دو هیئت را روبروی هم قرار می دهند و یکی از علم‌ها را به علم هیئت مهمان نزدیک می‌کنند، خم می‌شوند و یا نخل یک هیئت به هیئت دیگر واگذار می‌گردد و مسیری را با همکدیگر هم نوحه می‌شوند و با خواندن اشعاری از عظمت و رشادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان یاد می‌کنند.
اوج آیین سلام دادن هیئت‌های عزاداری در ظهر روز عاشورا است که قلب سوگواران را به آتش کشیده و مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان این امام همام را به نمایش می‌گذارد.
حجت الله امینی باغبادرانی، شهردار باغبادران با بیان اینکه باغبادران شهری است که آغوشش بر آبی روان گشوده اظهار داشت: یکی از رسوم قدیمی مردمان شهر باغبادران در ایام عزاداری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) سلام دادن دسته جات به یکدیگر بوده که ریشه در عقاید مذهبی این دیار دارد به گونه‌ای که رعایت کسوت در این مراسم جلوه‌گری می‌کند.
وی افزود: از سنت‌های کهن شهر باغبادران حرکت دسته‌های عزاداری در روز عاشورا به سمت یکدیگر است که نشان از وحدت دارد و از طرفی تلاش می‌شود با این حرکت به یکدیگر سرسلامتی داده و آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌ها در این ایام را داشته باشند.
شهردار باغبادران تصریح می‌کند: مردم این دیار به یاد تشنه لب‌های دشت عشق و شور کربلا همه ساله در آیین عزادرای سلام حضور یافته تا به آب سلام دهند و به آن گلایه کنند که چرا در روز عاشورا خود را از لبان خشکیده امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل(ع)، علی اصغر (ع) و دیگر اهل بیت دریغ کرد.
وی گفت: دو هیئت قدیمی محله باغبادران و ملک‌آباد دارد در روز عاشورا در دو طرف رودخانه زاینده رود نظام گرفته و عزاداران کفن پوش که تصویرشان در آب منعکس شده در وهله نخست به یکدیگر سلام داده و جواب سلام می گیرند و پس از آن به آب گلایه می‌کنند و اشعاری که در این آیین کهن توسط قدیمی ترین پیرغلامان و مداحان خوانده می شود اشعاری حماسی، مذهبی و احساسی است.
امینی بیان کرد: مردم باغبادران و گردشگران در روز عاشورا برای حضور در این آیین در اطراف رودخانه زاینده‌رود حضور پیدا می‌کنند و برای شهادت اباعبدالله الحسین(ع) اشک ماتم می‌ریزند.
فضای مجازی راه زنده نگه‌داشتن این آیین در دوران شیوع کرونا
وی تصریح کرد: از آنجایی که آیین‌ها و سنت‌های عزاداری در ایام محرم بخشی از میراث یک فرهنگ به شمار می آیند و ریشه در فرهنگ ، مذهب و سابقه یک منطقه دارد، شهرداری و شورای اسلامی شهر باغبادران با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان به سمت ثبت آیین” سلام روز عاشورای دو هیئت قدیمی شهر باغبادران” در لیست آثار ناملموس ملی کشور حرکت کرده است.
شهردار باغبادران گفت: با توجه به اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا و به دلیل لزوم رعایت مباحث و پروتکل‌های بهداشتی امسال این آیین کهن عزاداری در شهر باغبادران برگزار نخواهد شد اما تلاش شده با تهیه کلیپ از برگزاری این آیین در سال‌های گذشته و انتشار آن به روش های مختلف به گونه‌ای عمل کنیم که این ایین تاثیر خود را نیز در این ایام داشته باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2451

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.