• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
وزیر آموزش‌وپرورش:

نباید جریان تعلیم‌وتربیت به دلیل آلودگی هوا تعطیل شود

  • کد خبر : 25452
  • 04 بهمن 1401 - 14:10
نباید جریان تعلیم‌وتربیت به دلیل آلودگی هوا تعطیل شود
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در دنیا تا زمانی که شاخص آلودگی هوا کمتر از ۲۰۰ باشد، مدارس را تعطیل نمی‌کنند، گفت: البته دانش‌آموزان باید از ماسک استفاده کنند، اما نباید جریان تعلیم‌وتربیت به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی، تعطیل شود.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایسنا، یوسف نوری در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی، اظهار کرد: در دنیا تا زمانی که شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم و من روز گذشته نیز شاخص‌ها را رصد کردم، که هنوز به ۲۰۰ نرسیده بودیم.

وی ادامه داد: این موضِع را در هیئت دولت نیز مطرح خواهم کرد؛ همان‌گونه که مقاله مطالعه انجام‌گرفته را به وزیر بهداشت تقدیم کردم. در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم تعطیل نمی‌کنند و در دوره ابتدایی برخی جاها مدارس را تعطیل می‌کنند. کشورهایی مانند مکزیک و فرانسه با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل می‌کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد: درخواست می‌کنم منابع علمی و تجارب دنیا را در این زمینه نگاه کنید و تنها به بخشنامه سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران در این حیطه اکتفا نکنید.

وی اضافه کرد: البته دانش‌آموزان باید ماسک بزنند و رعایت کنند، اما نباید جریان تعلیم و تربیت به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی، تعطیل شود.

نوری درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر درخواست تجدیدنظر در تغییر شاخص‌های درنظرگرفته‌شده آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، گفت: شاخص‌های آلودگی هوا در دنیا را مشاهده کردم، اقداماتی در این زمینه دانش‌آموزان المپیادی انجام دادند و من بعد از آن موضع‌گیری کردم.

وی ادامه داد: در دنیا مدارس را به دنبال شاخص آلودگی هوای ۱۵۰ تعطیل نمی‌کنند. سلامت دانش‌آموز اولویت و اصل اول است، اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ مدارس را تعطیل کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت برای آغاز طرح نهضت سوادآموزیِ سلامت برای دانش‌آموزان، اضافه کرد: بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های کشور آموزش‌محور هستند که نسل نخست سواد است، اما نسل دوم سواد، پژوهش‌محور است، نسل سوم سواد، عملکردی است که به دانشگاه‌ها و مدارس مبتنی بر عملکرد و کارآفرینی، دانشگاه‌های نسل سوم گفته می‌شود، نسل چهارم سواد نیز به معنای به نمایش گذاشته شدن مسئولیت اجتماعی توسط افرادی است که سواد می‌آموزند.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب‌های درسی درباره سلامت، بحث‌های متعددی وجود دارد، اما به دلیل آنکه دانش‌آموزان تنها از خواندن این درس‌ها نمره می‌گیرند، این مطالب در کتاب‌ها به جایی نمی‌رسد. زمانی بررسی کردیم که میزان مصرف دارو سه برابر استاندارد جهانی بود، بنابراین باید اقدامی صورت گیرد که دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.

نوری با اشاره به اینکه طب سنتی اصالت و هویت دارد، افزود: طب سنتی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و توجه به طب سنتی باعث می‌شود دانش‌آموز با فرهنگ غنی کشور خود آشنا و پیوند داده شود.

وی گفت: ظرفیت خوبی وجود دارد که برای معلمان و دانش‌آموزان و اولیا با روش‌های به‌روز، محتوای مناسب بر اساس ذائقه آن‌ها تولید کنیم. بیش از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز پایه اول تا دوازدهم، چهار میلیون نفر کودکستانی و ۲.۴ میلیون نفر معلم شاغل و بازنشسته داریم و به دلیل ارتباط با اولیای دانش‌آموزان، بستر بزرگی است که برای آموزش طب سنتی وجود دارد. از شبکه شاد دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به‌صورت همزمان استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که آن‌جا نیز بستر خوبی برای آموزش وجود دارد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=25452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.