• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حاتمی: مردم در چارچوب قانون از دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری کنند

  • کد خبر : 2613
  • 03 آبان 1399 - 15:00
حاتمی: مردم در چارچوب قانون از دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری کنند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنجان گفت: ماده 688 قانون مجازات اسلامی دستگاه برخورد کننده با متخلفان آتش زدن اراضی کشاورزی را محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان اعلام کرده از این رو دستگاه های ذی ربط باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند و مردم نیز باید با وظایف محوله به دستگاه های مختلف آشنا شوند و مطالبات آنان از ادارات مختلف در چارچوب قانون باشد.

به گزارش نبض وطن، همایون حاتمی در جمع مسئولان شهرستان لنجان اظهار کرد: به همت انجمن حافظان میراث لنجان شاهد اجرایی شدن پویش مردمی نه به اتش زدن پوشال برنج در شهرستان لنجان بودیم و این میان حضور و مشارکت نهاد تاثیرگذار آموزش و پرورش در این پویش بسیار حائز اهمیت بود که در کنار مباحث فراگیری آموزش حقوق شهروندی ارتباط این نهاد موثر با جهاد کشاورزی را تقویت کرد.
وی جلوگیری از آتش زدن بقایای پوشال برنج را مسئله حاکمیتی دانست و افزود: آتش زدن کاه و کلش برنج از جمله اقداماتی است که به خاک، آب و موجودات زنده در خاک وارد می کند و برهمین اساس اقدامی است که محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنجان با بیان اینکه آتش زدن زمین کشاورزی آلودگی هوا را تشدید می کند، تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لنجان طی دو سال گذشته حفظ سلامت مردم را خط قرمز خود دانسته و از انجایی که با به آتش کشیدن کاه و کلش برنج سلامت مردم به خطر خواهد افتاد با قدرت وارد میدان شده ایم تا از این معضل اجتماعی جلوگیری شود.
وی ادامه داد:البته باید توجه داشت که در قانون چنین آمده است که مدیریت جهاد کشاورزی و پرسنل آن مسئولیت تولید را بر عهده داشته و در باب جلوگیری از تخریب های زیست محیطی تنها وظیفه اطلاع رسانی، اغنا و ترویج را عهده دار است اما برابر تعهد اخلاقی که درخصوص جلوگیری از آتش زدن پوشال برنج داشتیم اقداماتی را به سرانجام رساندیم.
حاتمی اضافه کرد: از باب فنی اطلاع رسانی کاملی در خصوص مضرات آتش زدن پوشال برنج به کشاورزان شهرستان لنجان ارائه شده که این حرکت برای خاک و مواد عالی ضرر دارد و درحال حاضر هیچ کشاورزی در شهرستان لنجان نمی تواند دراین خصوص اظهار بی اطلاعی کند.
وی عنوان کرد: ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی دستگاه برخورد کننده با متخلفان آتش زدن اراضی کشاورزی را محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان اعلام کرده از این رو دستگاه های ذی ربط باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند و مردم نیز باید با وظایف محوله به دستگاه های مختلف آشنا شوند و مطالبات آنان از ادارات مختلف در چارچوب قانون باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنجان با بیان اینکه مردم نباید از بخش کشاورزی متضرر شوند، گفت: کشاورزان نباید تنها به کسب منفعت خود بیندیشند و با آتش زدن بقایای برنج حقوق دیگر شهروندان را زیرپا بگذارند از این رو جهاد کشاورزی شهرستان لنجان علاوه بر تبلیغ و اطلاع رسانی با وجود مصوبه هیئت وزیران درخصوص ممنوعیت کشت برنج با تلاش کرد تا اعتباری را برای خرید نخ بیلر جذب و پسماندهای بخش کشاروزی در صحراها جمع اوری گردد.
وی خاطرنشان کرد: کارشناسانی برای نظارت بر کمباین و برداشت برنج از حداقل ارتفاع انتخاب شدند تا کاه وکلش کمتری در اراضی کشاورزی باقی بماند همچنین بیش از ۲۰ روز است که گشت سیار روزانه با همکاری صنف کشاورزی در حال برگزاری است تا از آتش زدن پوشال برنج جلوگیری شود اما هرآنچه انجام داده ایم از جدای چهار چوب مسئولیت سازمانی بوده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=2613
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.