• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار زرین شهر مطرح کرد:

فرهنگ و فرهنگسازی، نخستین مسئله در بحث جوانی جمعیت است

  • کد خبر : 28444
  • 02 اردیبهشت 1402 - 11:04
فرهنگ و فرهنگسازی، نخستین مسئله در بحث جوانی جمعیت است
شهردار زرین شهر گفت: در حوزه جمعیتی باید به شکل جهادی با فرهنگ‌سازی در مسیر گشایش گره‌های ذهنی و برطرف کردن موانع فرهنگی گام برداشت تا همچون ده‌های گذشته در زمینه فرزندآوری شاهد افزایش تمایل خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر باشیم.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حسین اسماعیلی احمدی دغدغه آینده جمعیتی ایران را دغدغه بجا دانست و اظهار کرد: نگرانی از پیری جمعیت نگرانی درست بوده به‌گونه‌ای که نه تنها در ایران اسلامی بلکه در کشورهای مختلف جهان از جمله ژاپن، دانمارک، ایتالیا و… این دغدغه را دارند و برای تشویق به فرزندآوری طرح‌های مختلف را برای بالا بردن نرخ باروری در میان شهروندان خود در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: اما با بررسی اجمالی سیاست‌های تشویقی که در کشورهای اروپایی به مرحله اجرا رسیده است متوجه خواهیم شد بیشتر این طرح‌های تشویقی و به‌ظاهر جذاب نتوانستند در عمل تأثیر جدی و مثبتی در افزایش فرزندآوری در این کشورها داشته باشند.

شهردار زرین شهر با اشاره به سایه سنگین فرهنگ فردگرایی بر فرزندآوری، تصریح کرد: در کشور ما هم مهم‌تر از مسائل اقتصادی تغییرات فرهنگی جامعه است که باعث شد ماه به ماه و سال‌به‌سال آمار فرزندآوری بین زوج‌های ایرانی کاهش پیدا کند و این مسئله ریشه‌یابی در خصوص مقاومت در برابر فرزندآوری را دوچندان می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه معنی‌ها و مباحث فرهنگی در ذهن شهروندان تغییر کرده و این مسئله باعث شده تمایل به فرزندآوری را در جامعه کاهش یابد، ادامه داد: جامعه‌شناسان معتقد هستند که جدای از دلایل اخلاقی، محیط زیستی، بهداشتی و اقتصادی احتمالاً مهم‌ترین دلیل در عدم تمایل برخی زوج‌ها به داشتن چند فرزند به نوعی از تربیت باز می‌گردد که افراد را به‌جای استقبال از سختی‌ها و مقاومت در برابر آن‌ها به توجه بیش‌ازحد به خودشان فرا می‌خواند.

اسماعیلی احمدی با اشاره به لزوم تغییر نگرش و پرهیز از مواجهه فانتزی به آینده جمعیتی ایران، اضافه کرد: در حوزه جمعیتی علاوه بر اینکه باید نگاهی به آمارها، پیش‌بینی‌ها و خروجی اقدامات و سیاست‌ها داشت باید به شکل جهادی با فرهنگ‌سازی در مسیر گشایش گره‌های ذهنی و برطرف کردن موانع فرهنگی گام برداشت تا همچون ده‌های گذشته در زمینه فرزندآوری شاهد افزایش تمایل خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر باشیم.

وی عنوان کرد: انصراف از داشتن فرزند بیشتر میلی است که غالباً تقصیرش به گردن دشواری‌های مالی و معیشتی می‌افتد اما تحقیقات نشان می‌دهد که فرزندآوری یک فرهنگ است و در بسیاری از کشورهای فقیر همچون کشورهای آفریقایی علی‌رغم داشتن وضعیت بد اقتصادی نرخ زادوولد بسیار بالا است.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که برای ایجاد یک فرهنگ همچون فرهنگ فرزندآوری در شهرهای ایران در کنار طرح‌های تشویقی انتزاعی باید با برنامه‌ریزی میان مدت و درازمدت و مستمر به‌گونه‌ای عمل شود که به‌صورت آرام‌آرام و تدریجی شاهد خروج از بحران پیری جمعیت در آینده نزدیک باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه موضوع جمعیت و روند رو به نزول جوانان از جمله معضلات مهم شهرهای ایران به‌شمار می‌آید مدیریت شهری زرین شهر تلاش کرده ضرورت فرزندآوری و تقویت سبک زندگی ایرانی – اسلامی را به عنوان یکی از سوژه‌های مهم و به روز در حوزه فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار دهد.

اسماعیلی احمدی با اشاره به اقدامات شهرداری زرین شهر در خصوص طرح حمایت از جوانی جمعیت، گفت: برگزاری کارگاه آموزش سبک زندگی-اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزش سبک زندگی، سه شنبه هر هفته برای پرسنل شهرداری، برگزاری مسابقات بومی محلی ویژه بانوان و… از جمله برنامه‌های مدیریت شهری درخصوص طرح حمایت از جوانی جمعیت بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری شهرداری زرین شهر، افزود: اداره ارتباطات مردمی شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر در کنار برگزاری دوره‌های مختلف سبک زندگی ایرانی-اسلامی، جوانی جمعیت و تعالی خانواده و… با حضور کارشناسان این حوزه، در مسیر تولید محتواهای مناسب فرهنگی گام برداشته و با طراحی و نصب بنرهای مناسب تبلیغی و آگاهی سازی، به‌گونه‌ای عمل کرده تا افکار عمومی را به درستی به سمت موضوع اهمیت فرزندآوری سوق داده شود.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: فرزندآوری و جوانی جمعیت در خطه طلایی ایران نیازمند فرهنگ سازی و عزم جدی است بر همین اساس شهرداری زرین شهر آمادگی همکاری با اهل هنر، رسانه، نویسندگان و… بوده تا با تولید محتوای مناسب شهروندان را تشویق به جوان‌گرایی کنیم.

وی عنوان کرد: در کنار مباحث فرهنگی و تبلیغات گسترده، نیاز است نهادهای مسئول نیز با نگاهی انقلابی به وظایفی که قانون بر عهده آنان گذاشته با دقت و قدرت جامه عمل بپوشانند تا با افزایش همکاری بین دستگاهی و بین بخشی با انسجام هرچه بیشتر شاهد تحقق جوانی جمعیت و تعالی خانواده در شهرهای ایران باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=28444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.