• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان:

احیا و ترویج فرهنگ وقف نیاز جامعه امروز است

  • کد خبر : 29008
  • 19 اردیبهشت 1402 - 7:49
احیا و ترویج فرهنگ وقف نیاز جامعه امروز است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان گفت: یکی از سیاست‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان حرکت در مسیر فرهنگسازی این سنت حسنه است.

حمیدرضا ابراهیمی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن، با بیان اینکه نهاد وقف در تربیت انسان‌های متعهد و ارتقای فرهنگ دینی نقشی اساسی دارد، اظهار کرد: با بررسی قرآن کریم، آیاتی را می‌توان یافت که به موضوعاتی از جمله انفاق، احسان، عمل صالح و ایثار اشاره دارد و این آیات انسان‌ها را به سمت وقف سوق می‌دهد و از سوی دیگر، آیات زیادی نیز وجود دارد که با نفی موضوعاتی از جمله استکبار، کسب حرام، تکاثر، طغیان و خودبینی مبارزه کرده و آدمی را به سمت وقف و اهمیت آن تشویق می‌کند.

وی افزود: فرهنگ وقف باعث شده تا در بسیاری از موضوعات، دین مبین اسلام پایدار بماند و واقفان و خیران با احداث مدارس، مراکز درمانی و به خصوص بناهای مذهبی، حسینیه‌ها و مساجد تأثیر بسیار زیادی را در برپایی مراسم‌های عزاداری داشته‌اند از این رو یکی از سیاست‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان حرکت در مسیر فرهنگسازی این سنت حسنه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان با اشاره به آثار وقف، تصریح کرد: وقف، سرمایه‌گذاری برای رفع نیازهای پایدار عام‌المنفعه است، و یک هویت اجتماعی دارد به‌گونه‌ای که با ایجاد ساختارهایی بر اساس نیاز جامعه و تبدیل مالکیت خصوصی به مالکیت جمعی و عمومی در قالب یک نهاد کلان اجتماعی در همه شئون جامعه از جمله فرهنگ، اقتصاد، سیاست، تعلیم و تربیت، امنیت و … مؤثر عمل می‌کند. وی با بیان اینکه وقف سبب خواهد شد جامعه انسانی هیچگاه با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی رو به رو نشود، اضافه کرد: با گسترش فرهنگ وقف در شهرها و روستاهای شهرستان لنجان قطعاً بستر مناسبی برای رشد بیش از پیش ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می‌شود و امیدواریم با تحقق سیاست‌های تعریف شده به بسیاری از نیازهای اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و… در شهرستان پاسخ داده شود. ابراهیمی با اشاره به ضرورت برجسته سازی کارکرد فرهنگی امامزادگان، ادامه داد: امروز باید در مسیری حرکت کرد که محوری بودن مساجد و امامزادگان در پیشبرد اهداف فرهنگی به درستی تبیین شود تا شاهد برجسته‌سازی کارکرد فرهنگی امامزادگان و مساجد باشیم. وی عنوان کرد: صیانت از موقوفات در کنار حمایت از اقشار نیازمند و نیز حمایت از فعالیت‌های قرآنی از دیگر رویکردهای اساسی اداره اوقاف و امور خیریه است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان با اشاره به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: برگزاری ۵ مراسم جز خوانی قرآن کریم در ۵ بقعه متبرکه شهرستان در طول ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم، برگزاری مراسم زیارت قرآن سعید آباد در روز شهادت امام علی (ع) و مراسم شب‌های قدر در بقاع متبرکه از جمله اقدامات صورت گرفته در این ماه مبارک به‌شمار می‌آید. وی یادآور شد: اعزام مبلغ به مدارس شهرستان لنجان و زندان زرین شهر جهت تبلیغ و ارائه مشاوره خانوادگی، مذهبی و اعتقادی از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان در ماه مبارک رمضان به‌شمار می‌آید و امیدواریم ثمرات اینگونه اقدامات در سطح جامعه نمایان شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=29008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.