• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مهارت، اسم رمز عبور از چالش‌های اقتصادی و غلبه بر معضل بیکاری جوانان

  • کد خبر : 29414
  • 26 اردیبهشت 1402 - 19:08
مهارت، اسم رمز  عبور از چالش‌های اقتصادی و غلبه بر معضل بیکاری جوانان
یک کارآفرین جوان گفت: متاسفانه امروز با انبوه جوانانی که با چندین سال درس خواندن و گذراندن دوره های تئوری از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و از هیچ مهارت خاصی برخوردار نیستند روبرو هستیم و این در حالی است که جوانان ماهر و متخصص در رشته های مهارتی از شانس بسیار بیشتری برای شاغل شدن برخوردار هستند و معمولا این دسته از افراد برای مدت زمان طولانی بیکار نمی‌مانند و بازار کار به آنها سلام می‌کند.

کسب مهارت به جای کسب مدرک از جمله مباحثی است که امروز بیش از هر زمان نیازمند فرهنگ سازی است چراکه رکن اصلی اشتغال در کشورهای توسعه یافته مهارت آموزی است و برهمین اساس کارشناسان معتقد هستند، بازار کار آینده متعلق به کسانی است که مهارت داشته باشند نه مدرک.

مهارت آموزی به اندازه‌ای مهم است که در تقویم رسمی کشور روزی را به عنوان روز ملی «کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» نامگذاری کرده‌اند تا تلنگری برای تاکید چندباره در زمینه ترویج فرهنگ مهارت آموزی باشد؛ چرا که ارائه آموزش‌های مهارتی، مهارت افزایی متناسب با نیاز بازار همراه با اصل نوآوری، گره‌گشای کاهش بیکاری محسوب می‌شود.

در کنار مهارت آموزی مبحث کارآفرینی نیز امروزه بسیار داغ بوده چراکه در دنیای امروز کارآفرینی مهمترین مقدمه ورود به توسعه یافتگی، جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و گذر از رکود بازار کسب و کار است، به‌‌گونه‌ای که به پُر شدن خلاءها و شکاف‌های بازار کار در توسعه و رشد کشور کمک می‌کند. برای گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کارآفرینان در به‌کارگیری روش‌های جدید در بازار و خلق نوآوری‌ها اهتمام ورزید تا این قشر به‌منظور توسعه اقتصادی و افزایش درآمد سرانه و گسترش فرصت‌های شغلی کمک حال بخش دولتی باشند برهمین اساس عموم صاحبان حرفه‌های مختلف به دنبال اجرای برنامه‌ی کارآفرینانه موفق هستند تا نه تنها نقش مهمی را در پویایی اقتصادی ایفا کنند بلکه با ایجاد ثروت حاصل از تولید داخلی باعث ترغیب و تشویق به سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف می‌شوند و به واسطه آن فرصت‌های شغلی جدید شناخته خواهد شد و همین امر قطعاً ابداع کسب و کارهای درآمدزا را به همراه خواهد داشت.

بیکاری و اشتغال دو شاخص مهم اقتصادی است که هرچند نتیجه و پیامد وضعیت اقتصاد از نظر شاخص‌هایی مانند میزان سرمایه‌گذاری، نرخ رشد اقتصادی و غیره هستند اما معیار مهمی برای قضاوت درباره سیاستگذاری‌های اقتصادی به شمار می‌روند به‌گونه‌ای که خوب و بدی حال اقتصاد کشور را از این دو شاخص، به ویژه شاخص بیکاری به قضاوت می‌نشینند.

سال‌هاست که بسیاری از شهرهای ایران از جمله شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از جوانان جویای کار خصوصاً جوانان تحصیل کرده آنها از معضل بیکاری در رنج هستند. معضل بیکاری نه‌تنها در بُعد مادی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بلکه در ابعاد مختلف خصوصاً مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز تأثیرگذار بوده به‌گونه‌ای که شاهد بروز آسیب‌های متعدد حاصل از این بحران هستیم. از این رو بنظر می‌رسد یکی از راهکارهای مؤثر برای حل این معضل، گسترش فرهنگ کارآفرینی در بین اقشار مختلف جامعه ضروری است. اما باید پذیرفت که در کشور ما موضوع کارآفرینی آنگونه که باید فرهنگ‌سازی نشده و بیشتر افراد جویای کاردرهر سن و قشری خواهان اشتغال در ادارات و حوزه‌های دولتی و صنعتی بزرگ هستند. از آنجا که رشد بیکاری خصوصاً در میان دانش آموختگان دانشگاهی روند رو به رشدی به خود گرفته بنظر می‌رسد رفع این معضل با آموزش مهارت‌های کارآفرینانه به این قشر و همچنین گسترش گرایش‌های فنی مهندسی در کنار دیگر رشته‌ها میسر خواهد بود.

با تمام این تفاسیر در می‌یابیم که کارآفرینی نقش اساسی در راستای اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی در جهت مرتفع کردن معضل بیکاری که خود زمینه ساز معضلات در دیگر ابعاد است ایفا می‌کند و این امر نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و دقیق بوده که البته باید خاطرنشان کرد در تسهیل این امر مساعدت و حمایت بخش دولتی امری ضروری به‌شمار می‌آید.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار نبض وطن با احمدرضا مقصودی مدیر عامل شرکت آرساکو از جمله کارآفرینان موفق شهرستان لنجان است که موفق به راه‌اندازی کارگاه تعمیرات کمپرس‌های CNG در این شهرستان شد و خدمات و فعالیت‌های این شرکت ارائه خدمات پس ازفروش جایگاه سوخت شامل نصب، راه‌اندازی، تعمیرات و بهره‌برداری است.

احمدرضا مقصودی در رابطه با تعریف موفقیت، می‌گوید: هر شخص برای رسیدن به موفقیت تفسیر خود را دارد و من نیز معتقد هستم رمز موفقیت من، اراده، علاقه، امیدواری و تلاش و کوشش در رسیدن به هدف تعریف شده بوده است، چراکه از فرصتی که برایم ایجاد شده بود باید به نحو احسن استفاده می‌کردم بنابراین با دقت، علم و تجربه در مسیری که برای خود ترسیم کرده بودم حرکت کردم.

او یکی از مهمترین ویژگی‌های خود در رسیدن به موفقیت را مدیریت صحیح منابع و… می‌داند و اظهار می‌کند: مدیریت به معنای بسیج منابع و امکانات بوده و اینکه بتوان کار را با اعتماد بر توان دیگران به جلو هدایت کرد.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه من فعالیت خود را از کارگری آغاز کردم و برهمین اساس جنس کار و کارگری را به خوبی لمس کرده‌ام، اضافه می‌کند: در مبانی دین اسلام کار و کارگر از جایگاه والایی برخوردار است و چنانچه قصد داشته باشیم میزان زحمت و تلاش یک کارگر را درک کنیم باید پا به پای او فعالیت کنیم.

او می‌افزاید: شاید بتوان گفت بزرگترین نتیجه مثبت حرفه ما تأسیس جایگاه سوخت است که من در سن ۳۸ سالگی موفق به احداث جایگاه سوخت و همچنین شرکت آرساکو شدم.

مقصودی تصریح می‌کند: در شرکت آرساکو حدود ۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و از آنجا که جایگاه سوخت به عنوان حوزه خدمات رسانی در وسعت بالا شناخته می‌شود نیروهای دیگری نیز به صورت غیرمستقیم ازابعاد متعدد به کارگرفته شده‌اند.

او با بیان اینکه داشتن یک برنامه کارآمد و صحیح نخستین قدم برای استفاده بهینه از فرصت‌ها و اوقات زندگی است، ادامه می‌دهد: در کنار اراده، علاقه، امیدواری و تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف تعریف شده معتقد هستم برداشتن گام صحیح و کارشناسی شده و همچنین ارائه خدمات شایسته به مراجعه کنندگان رمزموفقیت من و شاید بهتر است بگویم شرکت آرساکو بوده است.

این کارآفرین جوان یادآور می‌شود: به دلیل اینکه من نیز فعالیت خود را از ابتدا با کارگری آغاز کردم با تمام سختی‌ها، ضوابط کاری و ابعاد حوزه کارگری آشنا بوده و آن را لمس کرده‌ام برهمین اساس معتقد هستم چنانچه قصد پیشرفت داریم باید در هر کار و فعالیتی بحث یادگیری را مد نظر قرار دهیم.

او می‌گوید: جوان‌های امروزی آرزوهای بسیاری در سر دارند، قطعاً داشتن آرزو بد نیست چراکه ایجاد انگیزه حرکت و تلاش برای بدست آوردن آینده مطلوب تنها با یک خواهش درونی به نام آرزو آغاز می‌شود اما کلید طلایی دستیابی به موفقیت برنامه‌ریزی و هدف گذاری است.

مقصودی با اشاره به آماربالای جوانان تحصیل کرده فاقد مهارت و تجربه، می‌افزاید: امروزه کمبود نیروی متخصص یکی از بزرگترین دغدغه‌های موجود در حوزه فعالیت‌های اقتصادی به‌شمار می‌آید چراکه با استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص می‌توان در حوزه‌های مختلف اقتصاد رقابت‌پذیری داشته باشیم.

او مهارت را اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان وعبور از چالش‌های اقتصادی و … دانست و ادامه می‌دهد: متاسفانه امروز با انبوه جوانانی که با چندین سال درس خواندن و گذراندن دوره های تئوری از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و از هیچ مهارت خاصی برخوردار نیستند روبرو هستیم و این در حالی است که جوانان ماهر و متخصص در رشته های مهارتی از شانس بسیار بیشتری برای شاغل شدن برخوردار هستند و معمولا این دسته از افراد برای مدت زمان طولانی بیکار نمی‌مانند و بازار کار به آنها سلام می‌کند.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه بسیاری از جوانان منتظر فرصت‌های طلایی برای استخدام در ادارات دولتی و صنایع بزرگ هستند در حالی که چنین فرصت‌های شغلی ظرفیت محدودی دارند، اضافه می‌کند: جوانان نگویند کار نیست چراکه هرکس بخواهد و اراده کند می تواند، مهم این است که خودشان را دست کم نگیرند و محدود نباشند. اما بیشتر افراد جویای کار به دنبال فعالیتی هستند که سر ماه مبلغی به عنوان حقوق به حسابشان واریز شود درحالی که امروزه فعالیت در بخش خصوصی درآمد قابل قبولی را به همراه دارد.

او عنوان می‌کند: جوانان باید برای زندگی، کار و رسیدن به برنامه‌های خود دارای هدف و همچنین برنامه کوتاه، میان و بلند مدت باشند و پی سختی‌ها را برای رسیدن به موفقیت به تن خود بمالند.

مقصودی با بیان اینکه هیچگاه یک شبه ره صد ساله طی نشده است، متذکر می‌شود: جوانان نباید فکر کنند با نشستن و منتظر ماندن دولت و یا کس دیگری می تواند آنها را صاحب شغل کند و یا اینکه بدون تلاش و برنامه ریزی می‌توانند یک شبه ره صدساله را طی کنند چراکه چنین مواردی استثنا است و نمی تواند برای همه صدق داشته باشد و بسیاری از انسان‌های موفق دنیا فعالیت خود را از صفر شروع کرده و در زندگی سختی بسیاری را متحمل شده‌اند.

این کارآفرین جوان یادآور می‌شود: برای رشد و پیشرفت نباید قائل به حد و مرز باشیم بلکه باید مدام خود را بروز کرده و هیچ گاه از حرکت بازنایستیم و توصیه من نیز به جوانان این است که اولا بدانند هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست و اینکه بدانند بدون تلاش و کوشش نمی‌توانند به اهداف و آروزهای خود دست پیدا کنند.

او اضافه می‌کند: جوانان باید استعداد و علایق خود را شناسایی کنند و همیشه تشنه یادگیری و آموزش باشند و هیچ گاه خود را بی نیاز از فراگیری مهارت ندانند و برای هر لحظه و ثانیه خود برنامه‌ریزی داشته باشند و وقت خود را بطالت نگذرانند، این رمز موفقیت یک جوان خواهد بود.

مقصودی متذکر می‌شود: بهترین نوع فعالیت اقتصادی، کار گروهی است چراکه تخصص‌های مختلف گرد هم آمده و خروجی فعالیت آنان باکیفیت بالا همراه خواهد بود.

او در پایان می‌گوید: نسل جوان در کنار تلاش و کوشش فراوان، باید تلاش کنند صبور و قانع بوده و توکل آنها به خداوند باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=29414
  • نویسنده : ساره واعظ‌توکلی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.