• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
شهردار چرمهین:

گردشگری، یکی از محورهای توسعه شهر تاریخی چرمهین است

  • کد خبر : 29516
  • 29 اردیبهشت 1402 - 14:30
گردشگری، یکی از محورهای توسعه شهر تاریخی چرمهین است
شهردار چرمهین گفت: آئین کهن «شالورا جاری» در فهرست ملی میراث ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسید و همه ساله پاسداشت این آئین با حضور شهروندان و گردشگران در منطقه نمونه گردشگری آبشار شاهلولاک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، شهاب ثابت راسخ در آئین شالورا جاری، گردشگری را یکی از محور توسعه شهر تاریخی چرمهین دانست و اظهار کرد: جاذبه‌های میراث فرهنگی و تاریخی و همچنین طبیعت بکر و آبشار زیبای شهر چرمهین یکی از بزرگترین سرمایه‌های این شهر زیبا برای توسعه به‌شمار می‌آید.

وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین با برگزاری نکوداشت هفته چرمهین در مسیری گام برداشتند تا زمینه شناخت چرمهین دیروز و امروز بیش از پیش برای شهروندان شهرهای ایران فراهم شود تا علاوه بر ارتقا همه جانبه زیست بوم شهر چرمهین، زمینه و شرایط لازم برای نیل به جایگاه واقعی تاریخی- فرهنگی این شهر در سطح ملی و فراملی فراهم شود.

شهردار چرمهین با بیان اینکه آئین شالورا جاری یکی از میراث به جا مانده از گذشته به‌شمار می‌آید که از سابقه کهن و دیرینه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: شالورا جاری یکی از آئین‌های کهنی است که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده و هر ساله پس از گذشت ۷۰ روز از عید نوروز و همزمان با آغاز فصل گرما برگزار می‌شود. وی ادامه داد: در گذشته‌های دور روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل، جار زده می‌شد تا زمان شروع این آئین سنتی به اطلاع عموم مردم این دیار برسد.

ثابت راسخ اضافه کرد: بر اساس اعتقادات مردم چرمهین آئین شالورا جاری پیام‌آور محبت، وحدت، همدلی و شادی است، بر اساس نقلی که کهنسالان شهر از این آئین سنتی دارند در گذشته با فرا رسیدن این روز هر یک از فامیل‌هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار گرد هم می‌آمدند.

وی عنوان کرد: مردم با حضور در نزدیکی آبشار شاه لولاک مکانی را برای اتراق خود و فامیل مهیا کرده و بر اساس اعتقادات و سنتی که به آنان ارث رسیده بود یک یا چند روز در این مکان در کنار یکدیگر در محلی با عنوان «یورت» زندگی می‌کردند.

شهردار چرمهین با بیان اینکه طایفه‌های مختلف به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند روزی که آئین شالورا جاری برگزار می‌شد هیچیک از سکونتگاه‌ها که محل اسکان هر طایفه بود خالی بماند، خاطرنشان کرد: مردم قدیم شهر چرمهین خود را ملزم به اجرای مراسم شالورا جاری دانسته و آن را واجب می‌دانستند و بر همین اساس در تلاش بودند این آئین آبرومندانه برگزار شود چراکه در آن دوران قوت قالب مردم ایران گندم و جو بود برهمین اساس زمانی که کشاورزان چرمهین قدیم محصول خود را برداشت می‌کردند با هدف شکرگزاری این آئین را برگزار می‌کردند.

وی یادآور شد: در آن دوران چنانچه خانواده‌ای دچار گرفتاری بود، دو قشر عمده مردمان چرمهین که کشاورز و دامدار بودند توشه راه خود را به اندازه میهمانان تهیه کرده و خانواده‌های نیازمند را با خود همراه کرده و یک هفته در شاهلولاک اطراق می‌کردند که این مهم نشان از فرهنگ والای ایرانی اسلامی مردم این شهر دارد.

ثابت راسخ گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مسیر تقویت صنعت گردشگری این شهر گام برداشت تا با شناسایی و بهره برداری بهینه از آئین کهن شالورا جاری علاوه بر زنده نگه داشتن آداب و رسوم کهن در جذب گردشگر نیز موفق عمل کند از این رو این آئین کهن در فهرست ملی میراث ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسید و همه ساله پاسداشت این آئین با حضور شهروندان و گردشگران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=29516

نوشته های مشابه

02فروردین
چرمهین به عنوان شهرِ تَرین‌ها در حال معرفی است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان:

چرمهین به عنوان شهرِ تَرین‌ها در حال معرفی است

02فروردین
افق‌های روشنی برای شهر چرمهین ترسیم شده است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.