• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

اسماعیلی: رشد روابط فرهنگی ایران و ونزوئلا همپای ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی

  • کد خبر : 29532
  • 29 اردیبهشت 1402 - 19:59
اسماعیلی: رشد روابط فرهنگی ایران و ونزوئلا همپای ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز سطح روابط فرهنگی ایران و ونزوئلا همپای ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور در حال رشد است، البته این را میزان قابل قبولی برای ریشه عمیق دوستی و برادری نمی‌دانم.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز – جمعه، بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه – در آئین رونمایی از کتاب «آوریل درون کودتا»؛ تألیف ارنستو ویلگاس پولژاک؛ وزیر فرهنگ جمهوری بولیواری ونزوئلا، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران، بزرگترین رویداد فرهنگی در ایران و منطقه ماست. در این روزهای پایانی نمایشگاه، میلیون‌ها نفر از مشتاقان و اهالی فرهنگ کشورمان در صحن نمایشگاه حاضر شدند و در جریان آخرین تولیدات فرهنگی کشور قرار گرفتند.

وی با اشاره به نزدیکی این نمایشگاه با عظمتی بی‌سابقه، باشکوه به پایان خود گفت: در نمایشگاه تهران، تنها یک رویداد فرهنگی را تجربه نمی‌کنیم. نمایشگاه تهران محل وفاق، انسجام و وحدت ملی ما ایرانی‌هاست. ایرانی‌هایی که کانون تمدن و فرهنگ چندین هزار ساله هستند با برگزاری نمایشگاه کتاب، آخرین یافته‌های فرهنگی خودشان را به نمایش می‌گذارند.

وزیر فرهنگ با اشاره به میزبانی کشورهای مختلف در این نمایشگاه تاکید کرد: نزدیک به ۳۰ کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور دارند. از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف در طول برگزاری نمایشگاه به تهران آمدند و از همه اهالی فرهنگ از این کشورها که با حضورشان نمایشگاه ما را گرمایی مضاعف بخشیدند و از وزیر فرهنگ ونزوئلا و دیگر وزرا و مسؤولان ونزوئلایی که به گرمی در ماه اسفند سال ۱۴۰۱ از من و همکارانم پذیرایی کردند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه اتفاق مهمی را در ونزوئلا تجربه کردیم، یادآور شد: در این کشور شاهد وفاق عمومی برای پیشرفت کشور خود بودیم. با وجود همه مشکلاتی که استعمار و امپریالیسم برای مردم و دولت ونزوئلا ایجاد کرده بودند، مردم این کشور با سخت کوشی مسیر مقاومت را در برابر امپریالیسم و دشمن آمریکایی خودشان انتخاب کرده بودند.

اسماعیلی تصریح کرد: خوشحالیم که دولت ونزوئلا تحت رهبری رئیس جمهوری این کشور به ثبات لازم رسیده و این‌طور قهرمانانه در منطقه آمریکای لاتین در حال گسترش و توسعه همه جانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

وی با درود به روان پاک رهبر فقید ونزوئلا مرحوم هوگو چاوز گفت: وی در مسیر مبارزه با امپریالیسم، قهرمانانه ایستادگی کرد. او قهرمان مبارزه برای دستیابی به عدالت و آزادی بود و امروز همراهان و یاران آقای چاوز با اقتدار مسیر رهبر فقید خود را دنبال می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبا اشاره به اشتراکات بسیار زیاد با مردم ونزوئلا ادامه داد: در حوزه مبارزه برای آزادی، برای استقرار عدالت، این دو کشور و دو ملت در کنار هم بودند و در کنار هم برای استقرار کامل عدالت و آزادی در نظام بین‌الملل خواهند ماند، بسیار خوشبختم که امروز سطح روابط فرهنگی دو کشور همپای ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی در حال رشد است. این میزان را میزان قابل قبولی برای این ریشه عمیق دوستی و برادری نمی‌دانم.

وی این را آغاز مسیری جدید برای گسترش تعاملات فی مابین دانست و تاکید کرد: در سفر به کاراکاس وقتی با کتابی که وزیر فرهنگ ونزوئلا در توصیف کودتای ونزوئلا به رشته تحریر درآورده بود مواجه شدیم از مدیر مسؤول ایران که از نویسندگان شهیر کشور در حوزه تحولات تاریخ معاصر است خواهش کردم در مؤسسه این کار را در اسرع وقت به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسانند و با همکاران مؤسسه ما را در مقابل این وعده سربلند کردند.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد راه گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور با قوت ادامه پیدا کند و گفت: در دور آینده مذاکرات ما و دوستانمان در دولت ونزوئلا توافقنامه جامع ارتباطات فرهنگی و هنری دو کشور به امضا خواهد رسید و برنامه‌های هفته‌های فرهنگی مشترک در تهران و کاراکاس و دیگر شهرهای ایران و ونزوئلا برگزار خواهد شد. در بخش‌های دیگر فرهنگی و هنری نظیر موسیقی، فیلم، تئاتر و دیگر بخش‌های هنری با هم این همکاری را به یاری خداوند بزرگ توسعه خواهیم داد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=29532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.