• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار زرین شهر:

مشاغل و پیشه‌های سنتی زرین شهر ریشه در تمدن اصیل این شهر دارد

  • کد خبر : 30106
  • 08 خرداد 1402 - 9:16
مشاغل و پیشه‌های سنتی زرین شهر ریشه در تمدن اصیل این شهر دارد
شهردار زرین شهر گفت: شهرداری زرین شهر به بهانه فرا رسیدن هفته نکوداشت زرین شهر جشنواره «میراث کهن زرین‌شهر» را با هدف معرفی مشاغل کهن و همچنین آداب و رسوم بجا مانده از گذشتگان که امروز در حال فراموشی است را از هشتم لغایت دهم خرداد ماه برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حسین اسماعیلی احمدی اظهار کرد: زرین شهر از جمله شهرهای ایران است که به لحاظ تاریخی قدمت بسیار زیادی داشته و بر همین اساس گنجینه‌ای ارزشمند از استادکاران و پیشه‌وران را در دل خود جای داده که در دوران‌های مختلف با فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود به بازار این شهر هویت بخشیده‌اند به‌گونه‌ای که نام برخی از آنان همچون استاد علی پرورش که از چهره‌های ماندگار علمی و صنعتی استان اصفهان به‌شمار می‌آمد بر سر زبان‌ها جاری است.

وی با بیان اینکه برخی از مشاغل و پیشه‌های سنتی زرین شهر ریشه در تمدن اصیل این شهر دارد، افزود: برخی از مشاغل کهن زرین شهر همچون بوجاری، تنور سازی، عصّاری، پالان‌دوزی، جهاز دوزی، تخت کشی، حلواپزی، تور چینی، دنگ کوبی، رزّازی و… از آن دسته مشاغلی هستند که شکل سنتی خود را از دست داده و به دلایل مختلف کمتر رد و اثری از آنها می‌توان پیدا کرد.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: هر چند برخی از مظاهر برخی مشاغل همچون طناب تابی، آهنگری و چلنگری و… در گوشه و کنار قابل مشاهده است و همچنان وارثانی هستند که چراغ شغل به ارث رسیده از پدرانشان را در زرین شهر روشن نگه داشته‌اند و با علاقه به حرفه کهن نیاکانشان اشتغال دارند اما ابزار و وسایل قدیمی و دستی این شغل‌ها جای خود را به آلات و وسایل برقی و مدرن داده‌اند.

شهردار زرین شهر با اشاره به لزوم معرفی مشاغل کهنی که نام آنها کمتر شنیده شده و امروزه خبر و اثری از آنها نیست، اضافه کرد: شهرداری زرین شهر به بهانه فرا رسیدن هفته نکوداشت زرین شهر جشنواره «میراث کهن زرین‌شهر» را با هدف معرفی مشاغل کهن و همچنین آداب و رسوم بجا مانده از گذشتگان که امروز در حال فراموشی است را برگزار خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این جشنواره که تحت عنوان «میراث کهن زرین شهر» برگزار خواهد شد هنرمندان زرین شهر با استفاده از ابزار آلات و ملزومات مشاغل کهن، روش انجام کار و… زوایای مختلف پیشه‌های کهن، رسوم، سنت‌ها و فرهنگ لغات تخصصی مشاغل را با استفاده از هنر به نسل جوان معرفی خواهند کرد.

اسماعیلی احمدی عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته نمایشگاه حِرف و مشاغل کهن که بخشی از تاریخ و هویت زرین شهر است و علاقه مندان زیادی را نیز به خود جلب خواهد کرد در این جشنواره برپا خواهد شد و شهروندان و گردشگران می‌توانند از نزدیک ابزار و تجهیزات قدیمی، مشاغل کهن، صنایع دستی، هنرهای سنتی، لباس‌های محلی خطه طلایی ایران را به نظاره بنشینند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره «میراث کهن زرین شهر» هشتم لغایت دهم خرداد ماه از ساعت ۱۷ لغایت ۲۲ در پارک ساحلی زرین شهر برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=30106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.