• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار زرین شهر:

نام چهره‌های برجسته به خوبی سابقه درخشان زرین شهر را در حوزه علم، فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته است

  • کد خبر : 30154
  • 09 خرداد 1402 - 20:17
نام چهره‌های برجسته به خوبی سابقه درخشان زرین شهر را در حوزه علم، فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته است
شهردار زرین شهر گفت:خطه طلایی ایران از تاریخ، فرهنگ و تمدنی کهن برخوردار است، به‌گونه‌ای که نام مفاخر و مشاهیر زرین شهر نه تنها در جغرافیای شهرستان لنجان بلکه در کشور و جهان اسلام می‌درخشند.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حسین اسماعیلی احمدی در نشست برنامه‌های هفته نکوداشت زرین‌شهر، میراث بجا مانده از گذشتگان را همانند ابزار دیپلماسی فرهنگی دانست و اظهار کرد: خطه طلایی ایران از تاریخ، فرهنگ و تمدنی کهن برخوردار است، به‌گونه‌ای که نام مفاخر و مشاهیر زرین شهر نه تنها در جغرافیای شهرستان لنجان بلکه در کشور و جهان اسلام می‌درخشند.

وی با اشاره به جغرافیای طبیعی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی زرین‌شهر، افزود: از افراد سرشناس محلی زرین شهر می‌توان به اسماعیل ابن محمد ریزی «از دانشمندان قرن هفتم هجری قمری» صاحب دو رساله نصرتیه و حیات النفوس، ملاعبدالوهّاب ریزی و صاحب چند جلد تعلیقه بر کتاب القسطاس المستقیم و رساله‌هایی در احکام، علامه فقیه شیخ مرتضی ریزی از رهبران مشروطه و صاحب فتوای عزل ظل السلطان حاکم اصفهان، شیخ ابوالفضل ریزی، شیخ ضیاالدین ریزی، ملأ حسن ریزی، سید اسماعیل ریزی «از رهبران مذهبی مشروطیت و نماینده اولین دوره مجلس شورای ملی»، حاج سید نظام الدینی خطیب و مدرس حوزه، فقیه وارسته مریم ریزی صاحب کتاب وزین و مرجع مطالب السوال اشاره کرد.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: وجود مفاخری چون شیخ مرتضی‌ریزی و دیگر علما و فقهای سرشناس خطه طلایی ایران، ثمرات و بهره‌های بسیاری را برای جهان اسلام به همراه داشتند، بر همین اساس زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها نه تنها پاسداشت فرهنگ خطه طلایی ایران بلکه آینده‌نگری برای توسعه فرهنگی این دیار زرخیز به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه نام مفاخر و چهره‌های برجسته به خوبی سابقه درخشان این شهر را در حوزه علم، فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته است، ادامه داد: استاد حاج میرزا آقا امامی معروف «از نقاشان برجسته کشور در دوره قاجار»، میرزا عبدالجواد خطیب از خطاطان برجسته اصفهان و صاحب دیوان اشعار با قریب به سه هزار بیت شعر، سردار فاتح خرمشهر شهید حسین قجه‌ای، سردار شهید بیژن طاهری، سردار شهید محمد علی باغبانی و استاد حاج علی پرورش‌ریزی استاد آهنگر و سازنده نخستین پل معلق بومی کشور در سال ۱۳۳۷ بر روی زاینده رود و ده‌ها چهره برجسته علمی-فرهنگی دیگر از جمله مفاخر زرین شهر به‌شمار می‌آیند که آوازه آنها بسیار بلند است.

اسماعیلی احمدی اضافه کرد: هفته نکوداشت زرین شهر با محوریت مشاهیر این شهر و در قالب ویژه برنامه «گذر تاریخی مشاهیر زرین شهر» در حال برگزاری است و هنرمندان تئاتر در فاز نخست مشاهیری چون شیخ مرتضی‌ریزی، فخرالاطبا ریزی، حاج علی پرورش‌ریزی و سردار شهید قجه‌ای را با هنر خود به شهروندان معرفی خواهند کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نقالی معرفی مشاهیر زرین شهر و همچنین نمایش خیابانی تحت عنوان «ریزی یک هویت پر افتخار» از هشتم لغایت دهم خرداد ماه در فضای باز برای شهروندان به نمایش گذاشته خواهد شد.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: زرین شهر امکانات و ظرفیت بسیار بالایی در راستای ترویج مباحث فرهنگی و ارائه خدمات تفریحی در اختیار دارد که باید از این پتانسیل با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق در حوزه جذب گردشگر و توریسم استفاده کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری زرین شهر می‌تواند رشد اقتصادی را برای شهروندان آن به ارمغان بیاورد، اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است شناخت این ظرفیت‌ها توسط شهروندان و تلاش برای معرفی جاذبه‌های مختلف فرهنگی، هنری و گردشگری است که امیدواریم شاهد تحقق این مهم با برگزاری هفته نکوداشت زرین شهر باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=30154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.