• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تدوین سند جامع حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان

  • کد خبر : 30170
  • 09 خرداد 1402 - 16:07
تدوین سند جامع حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر فعال‌سازی توافقنامه ترانزیتی عشق آباد و تردد روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه برون از تدوین سند جامع حمل و نقلی جامع بین ایران و ترکمنستان خبر داد.

به گزارش نبض وطن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امروز مهرداد بذرپاش در دیدار رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان که در ساختمان شهید دادمان این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به اینکه دو کشور اشتراکات فراوانی در موضوعات حمل و نقلی دارند بر تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

وی گفت: رویکرد ما در دولت، توسعه روابط با تمامی همسایگان و از جمله ترکمنستان است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه برون تردد دارند که با توجه به ظرفیت این مرزها در خصوص واگن‌ها باید به دنبال افزایش بیشتر باشیم.

بذرپاش بر احیای موافقت‌نامه عشق آباد تاکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که ماه آینده در ترکمنستان برگزار می‌شود مرحله اجرایی و عملیاتی موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد با حضور کشورهای عضو پیگیری شود.

وی افزود: به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مأموریت داده می‌شود تا تدوین سند جامع همکاری و حمل و نقلی دو کشور را نهایی کند. سند تدوین شده ظرف دو هفته آینده به منظور اخذ نظرات و پیشنهادات کشور ترکمنستان ارسال خواهد شد تا در کمیسیون مشترک اقتصادی که در ترکمنستان برگزار می‌شود طرح و مورد توافق قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشارکت بیشتر ترکمنستان در تکمیل زنجیره کریدوری شمال- جنوب به ویژه در جنوب کشور و در حاشیه خلیج‌فارس مورد تاکید ماست. هم‌اکنون کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که پیشنهاد می‌شود تا ترکمنستان نیز در این زنجیره کمک کننده باشد.

بذرپاش افزود: در حوزه حمل‌ونقل دریایی، دو کشور ایران و ترکمنستان مرزهای آبی فراوانی دارند که تسهیل در پهلو گیری کشتی‌های تجاری در بندر ترکمن باشی، تقویت جست‌وجو و نجات دریایی برای شناورهای تحت پرچم ایران و افزایش سطح خدمات درخواست جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا پذیرای سرمایه گذاران ترکمنستانی در بنادر شمال و جنوب ایران باشد.

در این نشست همچنین تقویت همکاری هوایی بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و بر رفع مشکلات روادید تاکید شد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=30170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.