• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سفیر ایران در سازمان ملل:

وضعیت فلسطین توجه فوری بین‌المللی را می‌طلبد

  • کد خبر : 37856
  • 29 مهر 1402 - 8:40
وضعیت فلسطین توجه فوری بین‌المللی را می‌طلبد
سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل، با توجه به تحولات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: وضعیت فلسطین توجه فوری بین‌المللی را می‌طلبد.

به گزارش نبض وطن، امیرسعید ایروانی روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «صلح از طریق گفت‌وگو» سهم همکاری منطقه‌ای، زیرمنطقه‌ای و دوجانبه در پیشگیری و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات اظهار کرد: دهه‌های طولانی، فلسطینی‌ها از اشغال، تجاوز، تبعیض و سیاست آپارتاید رژیم اسرائیل رنج برده‌اند. امروز جامعه جهانی شاهد افزایش هولناک جنایات و مجازات‌های دسته‌جمعی علیه مردم فلسطین در نوار غزه توسط رژیم اسرائیل به‌ویژه حملات تروریستی شنیع به بیمارستان الاهلی است.

وی افزود: هدف قرار دادن عمدی یک بیمارستان، با نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه، چیزی جز جنایت جنگی نیست. به همین ترتیب، کشتار بی‌رویه مردم بی‌گناه غزه از جمله زنان و کودکان در جریان بمباران هوایی ۱۴ روزه که زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامی را ویران کرد، مصداق شدیدترین ماهیت جنایات جنگی است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از ناتوانی شورا در اتخاذ یک قطعنامه اساسی که خواستار آتش‌بس فوری و رسیدگی به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در فلسطین است، بسیار ناامید هستیم.

سفیر ایران افزود: از سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهیم که برای پایان دادن به این تراژدی که مصداق نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است، اقدامی فوری انجام دهند.

وی تاکید کرد: شورای امنیت پس از هفت دهه بی‌کنشی، اکنون باید به مسئولیت خود عمل کند و اقدامی قاطع برای رسیدگی به مصیبت جاری مردم فلسطین انجام دهد.

امکان‌پذیر بودن بازگشت به اجرای کامل برجام در صورت مسئولیت‌پذیری، رویکرد عمل‌گرایانه آمریکا و تروئیکای اروپا

ایروانی همچنین خاطرنشان کرد: خروج غیرقانونی و غیرمسئولانه ایالات متحده از برجام و به دنبال آن اقدامات بعدی ایالات متحده و E۳ که تعهدات خود را بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نقض کردند، چالش مهم و اساسی برای توافق ایجاد کرد. این چالش متأسفانه به دلیل مطالبات بیش از حد احزاب غربی و طرح موضوعات غیرمرتبط ادامه یافت.

سفیر ایران در سازمان ملل، گفت: با این حال، بازگشت به اجرای کامل توافق همچنان امکان پذیر است، اگر ایالات متحده و E۳ مسئولیت پذیری و رویکردی عمل‌گرایانه نشان دهند.

وی افزود: از دو روز پیش، تمام محدودیت‌های باقی‌مانده در زمینه فعالیت‌های موشکی، صادرات و واردات تسلیحات و تراکنش‌های مالی مربوط به افراد و نهادهای ایرانی به‌طور کامل لغو شده و دیگر مشمول هیچ‌گونه محدودیت شورای امنیت نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل اضافه کرد: اعتماد داریم که کشورهای عضو با جدیت به تعهدات خود ذیل ماده ۲۵ منشور ملل متحد عمل خواهند کرد و به پایان محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ احترام خواهند گذاشت.

ایروانی گفت: شورای امنیت باید اطمینان حاصل کند که تصمیماتش از قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل پیروی می‌کند و منعکس‌کننده بهترین منافع جامعه بین‌المللی به عنوان یک کل است.

وی افزود: ضروری است اطمینان حاصل شود که اقدامات شورا، به‌ویژه آن‌ها که در فصل هفتم آمده است، به عنوان آخرین راه‌حل مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سوءاستفاده و دستکاری با اهداف سیاسی محافظت می‌شود. این اقدامات تنها باید زمانی مورد استناد قرار گیرد که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، پس از پیگیری و حل‌وفصل اختلافات مسالمت‌آمیز همان‌طور که در فصل ششم منشور ذکر شده است، استفاده شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=37856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.