• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

ناتو: به حمایت از متحدان خود در دریای سیاه ادامه خواهیم داد

  • کد خبر : 40942
  • 19 آبان 1402 - 2:55
ناتو: به حمایت از متحدان خود در دریای سیاه ادامه خواهیم داد
میرچا جوآنا معاون دبیرکل ناتو در اظهاراتی گفت که ما به حمایت از متحدان خود در دریای سیاه ادامه خواهیم داد.

به گزارش نبض وطن به نقل از خبرگزاری آناتولی، معاون دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هیچ نیت تهاجمی در دریای سیاه ندارد، افزود: ما فقط می‌خواهیم به دریای سیاه حق آزادی کشتیرانی و امنیت و ثباتی بدهیم که هر دریای دیگری در سراسر جهان از آن برخوردار است.

وی با اشاره به چالش‌های امنیتی جدیدی که در نتیجه جنگ در اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در منطقه پدید آمد، گفت: دریای سیاه یک مکان ژئوپلیتیکی بسیار حساس است.

جوآنا با بیان این ادعا که ناتو از قصد روسیه برای بر هم زدن ثبات در دریای سیاه آگاه است، تاکید کرد: ما می‌دانیم که روسیه همیشه به عنوان یکی از بازیگران اصلی در دریای سیاه حضور خواهد داشت اما همچنین می‌دانیم که در نهایت ما پیروز خواهیم شد و سراسر دریای سیاه را دوباره برای کشتیرانی آزاد، تجارت، صلح و ثبات به منطقه‌ای ایمن تبدیل خواهیم کرد.

معاون دبیرکل ناتو همچنین از نقش و مشارکت بلغارستان در ناتو و ثبات منطقه قدردانی و خاطرنشان کرد: پیام ما به بلغارستان این است که به خاطر اهمیت نقش این کشور نه فقط در ایجاد ثبات در منطقه دریای سیاه بلکه در کل اروپا سپاسگزار هستیم.

گفتنی است، طرح دریای سیاه مشهور به توافق غلات، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲) به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده، توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد؛ اما در سایه تنش و جنگ میان دو طرف اصلی این قرارداد، عمری کمتر از یکسال داشت.

پس از آنکه روسیه مشارکت خود را در مورد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تعلیق کرد، تنش‌ها در این دریا تشدید شده است.

روسیه پس از خروج از توافق انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه اعلام کرد که این کشور آب‌های بین‌المللی شمال غرب و جنوب شرق دریای سیاه را برای دریانوردی ناامن اعلام می‌کند و پرچم کشتی‌هایی که به بنادر اوکراین عزیمت می‌کنند حامی اوکراین در جنگ تلقی خواهند شد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=40942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.