• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

محمدی: انتقال پساب فاضلاب دیگر شهرهای استان به ذوب آهن غیر قانونی است

  • کد خبر : 4315
  • 29 دی 1399 - 10:48
محمدی: انتقال پساب فاضلاب دیگر شهرهای استان به ذوب آهن غیر قانونی است
شهردار زرین شهر گفت: چنانچه کارخانه ذوب اهن قصد ساخت تصفیه خانه ای که در حریم زرین شهر قرار دارد را داشته باشد نیاز است مجوزات لازم از کارگروه زیربنایی استان اخذ شده باشد.

به گزارش نبض وطن، میثم محمدی در نشست بررسی وضعیت انتقال پساب نجف آباد، فلاورجان و فولادشهر به کارخانه ذوب اهن با بیان اینکه قوانین و روندی برای اجرای پروژه های مختلف در کشور تعریف شده و همه دستگاه ها، نهادها، صنایع و … تابع آن هستند، اظهار کرد: چنانچه کارخانه ذوب آهن در برنامه ریزی های خود به دنبال استفاده از پساب در روند تولید بوده و برای تحقق ان نیازمند انتقال پساب فاضلاب دیگر شهرهای استان است، باید توافقات لازم صورت بپذیرد و پس از طی مراحل استعلام های تعریف شده و اخذ مجوزهایی چون مجوز حفاری و… این پروژه را به مرحله اجرا برسانند.

وی افزود: هرگونه ساخت و ساز مستلزم اخذ پروانه بوده و هرگونه صدور پروانه متکی به مصوباتی چون کارگروه زیربنایی استان و ماده ۵ است و چنانچه کارخانه ذوب اهن قصد ساخت تصفیه خانه ای که در حریم زرین شهر قرار دارد را داشته باشد نیاز است مجوزات لازم از کارگروه زیربنایی استان اصفهان اخذ کرده باشد.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: وقتی چنین طرحی در کارگروه زیربنایی استان مطرح شود با توجه به حضور نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و… براساس توجیحات لازم و ارائه طرح های  زیست محیطی، توجیه اقتصادی و دیگر مباحث طرح مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید خواهد رسید و چنانچه مجوزی در این کارگروه و شورای برنامه ریزی استان تصویب شود همه دستگاه ها ملزم به همکاری هستند.

وی ادامه داد: براساس گزارشات به دست آماده متاسفانه کارخانه ذوب آهن قبل از اخذ مجوزهای لازم از کارگروه زیربنایی استان، پروژه انتقال پساب فاضلاب شهرهای نجف آباد، فلاورجان و فولادشهر را به مرحله اجرا رسانده و متاسفانه فرمانداری شهرستان لنجان،اداره محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان شهرستان و شهرداری زرین شهر نیز در جریان اجرای چنین پروژه مهمی که با سلامت مردم در ارتباط است نبودند.

محمدی اضافه کرد: در گام نخست نیاز است، کارخانه ذوب آهن به دنبال اخذ مجوزات لازم از کارگروه زیربنایی استان باشد و از طرفی تا زمانی که احداث تصفیه خانه آغاز نشده و بخ پیشرفت ۸۰ درصدی نرسیده اقدام به حفاری و لوله گذاری در حریم زرین شهر نکنند. چراکه هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه بوده و قطعا همچنان به طور کامل تامین اعتبار نشده و حداقل ۵ سال اجرای این پروژه به طول خواهد انجامید.

وی عنوان کرد: امروز این شائبه وجود دارد که چرا وقتی هنوز تصفیه خانه پساب فاضلاب توسط کارخانه ذوب اهن اجرا نشده و امکان بارگذاری وجود ندارد به چه علت لوله گذاری در حریم زرین شهر در حال انجام است و این مسئله احتمال بارگذاری جدید و ذخیره آن در لاگون ها را تقویت می کند.

شهردار زرین شهر با اشاره به انتشار بوی مشمئز کننده فاضلاب و تحت تاثیر قرار گرفتن محله سجاد زرین شهر، خاطرنشان کرد: کارخانه ذوب آهن در سال ۱۳۹۶ براساس صورتجلسه ای که به امضا رسید قول داد لاگون ها را خشکانده و تغییر کاربری آن انجام شود؛ اما در ابتدای سال ۱۳۹۹ با توجه به جاری بودن زاینده رود این کارخانه از آب خام استفاده و ۶۰ لیتر پساب خریداری شده زرین شهر که مازاد مصرف بود را در این حوضچه ها ذخیره سازی کردند.

وی یاداور شد:امروز شهروندان و مدیریت شهری زرین شهر انتظار دارد ابتدا کلیه موضوعات اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و… پروژه انتقال پساب فاضلاب ذوب اهن تعریف و تا زمانی که پروژه ساخت تصفیه خانه پساب فاضلاب نیز با پیشرفت ۸۰ درصد مواجه نشده هیچگونه اقدامی انجام نشود.

محمدی تاکید کرد: همچنین نیاز است کارخانه ذوب آهن در خصوص علت و هدف خود از لوله گذاری که قرار است در زرین شهر انجام شود برای شهروندان و مسئولان شفاف سازی کند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4315
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.