• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

شخصیت اجتماعی شهروندان در گرو فرهنگ عمومی است

  • کد خبر : 4492
  • 14 آبان 1399 - 20:41
شخصیت اجتماعی شهروندان در گرو فرهنگ عمومی است
شهردار زرین شهر گفت: ما براین باور هستیم که رویدادهای فرهنگی و هنری شخصیت شهر را می سازند از این رو تعاملات لازم جهت گسترش فضای فعالیت نهادهای مدنی، عمومی و مردمی در مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت هنرمندان، کانون های ادبی، انجمن ها و … مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش نبض وطن، میثم محمدی در حاشیه بزرگداشت روز شورای فرهنگ عمومی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در تقویم ایران اسلامی روزها تحت عناوین مختلفی نامگذاری شده اند که این نامگذاری ها به موضوعات مهم و تاثیرگذار اختصاص یافته و ۱۴ آبان ماه از جمله روزهای مهمی به شمار می آید که در تقویم رسمی کشور تحت عنوان روز شورای فرهنگ عمومی نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در گرو فرهنگ عمومی آن است، افزود: این نامگذاری اهمیت و جایگاه والای فرهنگ عمومی در سطح جامعه را به نمایش گذاشته و نشان می دهد که هدف، کیفیت و مسیر حرکت به طرف تعالی، یا زوال و عقب افتادگی یک جامعه به فرهنگ عمومی آن جامعه بستگی دارد از این رو فرهنگ عمومی باید به دور از شعارزدگی و به یک باور عمومی تبدیل شود.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: از نظر رهبر معظم انقلاب فرهنگ عمومی از دو بخش ظاهری شامل” شکل لباس و شکل معماری” و امور نامحسوس همچون اخلاقیات فردی و اجتماعی، وقت‌شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و … تشکیل می شود که بخش نخست تأثیر خاصی بر روی ذهن، خلق و خو، منش و تربیت افراد دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرهنگ عمومی حوزه‌ای از نظام فرهنگی جامعه به شمار می آید مسئولان خصوصا اعضاء شوراهای فرهنگ عمومی در سراسر کشور نیز باید دغدغه فرهنگی داشته باشند تا مصوبات آنان به تغییر الگوی رفتاری شهروندان ختم شود.
محمدی اضافه کرد: خوشبختانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنجان با حمایت امام جمعه زرین شهر، ائمه جمعه شهرستان و همچنین فرماندار شهرستان لنجان از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار بوده و طی سال های اخیر نیز مسئولان و متولیان امر زحمت های زیادی کشیده و انرژی زیادی صرف کرده اند تا بتوانند با اجرای برنامه های مختلف نتایج مطلوبی را به دست آورند.
وی عنوان کرد: مدیریت شهری در ارتقا فرهنگ عمومی نقش مهمی را برعهده دارد و برهمین اساس شهرداری زرین شهر در دوره پنجم مدیریت شهری تلاش کرد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در حوزه های مختلف به مرحله اجرا برساند تا فرهنگ غنی خطه طلایی ایران به نسل های آینده منتقل شود.
شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: شهرداری زرین شهر طی سه سال گذشته برنامه‌های متعددی را در راستای شناخت میراث فرهنگی و معنوی زرین شهر و احیای هویت تاریخی شهر به مرحله اجرا رسانده که می توان به پیگیری ثبت ناملموس دمپخت لاخولی، برگزاری رویدادهای گردشگری از جمله نوروزگاه در باغ موزه چهلستون اصفهان با هدف معرفی تاریخ، میراث فرهنگی و صنایع دستی زرین شهر به گردشگران و مسافران نوروزی و شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی جهت معرفی پتانسیل های گردشگری و پروژه های سرمایه گذاری شهر اشاره کرد.
وی یادآور شد: حمایت از نخبگان در راستای حرکت به سمت شهر کارآفرین و دانش محور یکی دیگر از اقدامات فرهنگی اجتماعی شهرداری زرین شهر به شمار می آید و در اجرای این طرح تلاش شد تا بستر لازم برای ارایه خلاقیت و نوآوری افراد دارای ایده مهیا شود و برهمین اساس شاهد راه اندازی مرکز خلاقیت لنجان با همکاری دانشگاه پیام نور زرین شهر بودیم که ثمره آن حمایت از ایدها و طرح های نوین بود.
محمدی افزود: امضا تفاهم نامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان باهدف ایجاد ارتباط مستقیم و اثربخش بین مدیریت شهری و مراکز علمی و دانشگاه ها یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته به شمار می آید.
وی توسعه مشارکت شهروندان در مسائل شهری بسیار مهم بوده به گونه ای که اداره شهر بدون مشارکت شهروندان غیر ممکن است، گفت: طی سه سال گذشته شهرداری زرین شهر تمام تلاش خود را بکهر گرفت تا برنامه‌های خود را با تمرکز بر ارتقاء فرهنگ شهروندی به مرحله اجرا برساند تا شهروندانی داشته باشیم که هر چه بیشتر در برابر کنش‌های مختلف شهر، مسئولیت پذیر باشند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: برهمین اساس مجموعه مدیریت شهری زرین شهر به سمت برگزاری جشنواره جوایز خوش حسابی و با هدف فرهنگ سازی در خصوص افزایش مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض شهری گام برداشت که ثمره آن نیز افزایش ۶۰ درصدی مشارکت اجتماعی شهروندان در پرداخت به موقع عوارض بود.
وی یادآور شد: تبلیغات و اطلاع رسانی جهت اجرای نظرسنجی طرح توسعه راهبردی زرین شهر،ایجاد کمپین های مردمی همچون کمپین حامیان محیط زیست، کمپین های ورزشی و…، ایجاد زمینه و فضای مناسب برای حضور شهروندان و خانواده‌ها به‌ویژه جوانان در مراکز و برنامه‌های فرهنگی و فراهم‌سازی محیط مساعد برای اجرای برنامه های فرهنگی ازجمله ساخت سکو و جایگاه اجرای برنامه های میدانی در پارک کوهستان ، محوطه سازی در بوستان مادر زرین شهر جهت اجرای برنامه های مختلف و…
ایجاد بستر فرهنگی و فراهم شدن زمینه مشارکتی با انجام برنامه های فرهنگی و اجتماعی ازجمله ساحل سعادت، جشن های مردمی، مسابقات فرهنگی و… از دیگر اقدامات صورت گرفته به شمار می آید.
محمدی با اشاره به نقش هنرمندان در اعتلای فرهنگ شهروندی، عنوان کرد: ما براین باور هستیم که رویدادهای فرهنگی و هنری شخصیت شهر را می سازند از این رو تعاملات لازم جهت گسترش فضای فعالیت نهادهای مدنی، عمومی و مردمی در مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت هنرمندان، کانون های ادبی، انجمن ها و … مورد توجه قرار گرفت تا رخدادهای فرهنگی و هنری که در شهر برگزار می شد همچون آئینه ای هویت شهر در آن متجلی سازد.
وی نقش هنرمندان را در افزایش امید بین شهروندان بسیار موثر دانست و ادامه داد: مدیریت شهری زرین شهر بر این باور بوده است که چنانچه احساسات انسانی را در شهر تقویت کنیم این مهم به سمت عقلانیت و اخلاق گرایی اجتماعی سوق می یابد از این رو با تدوین برنامه‌های راهبردی و استفاده از ظرفیت هنر تلاش شد نشاط و سرزندگی را در شهر افزایش داده تا آرامش فکری، جایگزین افکار پریشان که در بین شهروندان وجود دارد شود.
شهردار زرین شهر عنوان کرد: با توجه به اینکه بهره مندی از آیین‌های ملی-مذهبی فرصتی ناب برای ایجاد نشاط و همگرایی اجتماعی و تعمیق و تعالی مبانی ارزش‌های اسلامی به شمار می آید به سمت استفاده از این ظرفیت برای برگزاری جنگ های نشاط نوروزی، جشن اعیاد غدیر و قربان، جشنواره های ورزشی و مسابقات همگانی، همایش های پیاده روی خانوادگی و برگزاری مراسمات مذهبی، ملی و انقلابی حرکت کردیم که ثمره آن افزایش نشاط شهروندان بود.
وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا شاهد تغییر شکل فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی بود، گفت: تاثیر شیوع ویروس منحوس کرونا تاثیرات بسیاری را در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشت از این رو تلاش شد با ریل گذاری جدید و استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله فضای مجازی وظایف خود را تحت عنوان گذر از وضع موجود به وضع مطلوب در حوزه فرهنگی و اجتماعی ادامه دهیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4492
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.